Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zijn deze blokken versleten of niet? Magura

beunharry
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2021 10:41

beunharry 08 jan 2022 19:44

L.S.,

Een tijd geleden kochten wij een Gazelle Vento Electrische fiets bij Banierhuis Vleuterweide.

In het verkoopgesprek heb ik al aangegeven dat ik niet vee vertrouwen heb in de velgremmen op een stadsfiets. Ik heb dat nog nooit langdurig goed zien werken. De verkoper verzekerde mij dat de remmen op deze fiets (magura) de beste wareen die hij ooit gezien had.

Inmiddels is het 2 jaar en 7900 km later. Ben ik al 3 keer bij de fietsenmaker geweest met een fiets die in zijn geheel niet remde. Maar dan ook echt he-le-maal NIETS. Levensgeevaarlijk dus. Zeker op een Electrische fiets die vrij standaard 25km/h rijdt (electra is afgegrenst op 24,6km/h).

De 1e keer heeft men 'onder coulance' de remblokken achter vervangen, ontlucht en vloeistoffen aangevuld.
De 2e keer heeft men remblokken voor en achter vervangen, ontlucht, vloeistoffen aangevuld. Dit koste 86 euro.
De 3e keer wilde men de 2e keer gaan herhalen.

Ik vond dat nogal gortig, 170 euro onderhoud over 2 jaar. Sowieso, 86 euro voor remblokjes en ontluchten/ bijvullen.

Hoewel het de fiets van mijn vrouw is en de afspraak is dat ik die remmen niet hoefde te onderhouden, toch maar zelf wat gereedschap gepakt.

Ontluchten was nonsense. Als er lucht in een remsysteem zit wordt het 'zompig' omdat lucht zich laat samenpersen en remvloeistof niet. Hiervan was op geen enkele manier sprake.

Bijvullen was eveneens nonsense. De zuigers maakten geewoon hun volle slag.

Dan de blokjes.. zie bijgevoegde foto. Volgens Banierhuis Vleuterweide waren deze blokjes totaal versleten. Dit werd vastgesteld binnen een halve seconde.

Volgens mij is er amper tot geen slijtage zichtbaar, maar mss zie ik het fout. Kunnen de maguro kenners op dit forum hun licht hier eens op laten schijnen?
20211228_143639.jpg
Ik heb de remmn schoongemaakt, de locktite vervangen op de boutjes waarmee de zuigers aan het frame geklemd zitten, en e.e.a. afgesteld volgens een tutorial elders op dit forum, en nu werken deze remmen weer.

Nog steeds erg matig, maar er is IETS van remkracht.

Ik ben van plan om danwel een ouderwetse trommlrem in het voorwiel te plaatsen op deze fiets, of een schijfrem. Om zo een remsysteem te verkrijgen dat a) wél remt, b) niet 2 keer per jaar 86 euro aan onderhoud nodig heeft. Eventuele ervaringen met een dergelijke ombouw, hoor ik graag.

beunharry
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2021 10:41

beunharry 08 jan 2022 20:08

Excuses voor het dubbel plaatsen, ik kreeg vage fotmeldingen. Het plaatje ontbreekt ook. Hier is de foto van de blokken te zien:
https://i.imgur.com/KeDZX1H.jpeg

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jan 2022 22:05

Versleten als in opgeremd zijn de blokken in ieder geval niet. Wat niet te beoordelen is op een foto of dat de blokken op 1 of andere manier hard zijn geworden.

Het gaat hiet om Magura HS33? Dat behoort gewoon uitstekend te remmen. HS11 was ik zelf niet zo'n fan van.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

beunharry
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2021 10:41

beunharry 08 jan 2022 23:30

Ik durf niet zo te zeggen of het 11 of 33 is, google images biedt niet echt een antwoord. De fiets is een Gazelle Vento C7.

Mits ze werken, doen ze het, voor velgremmen, redelijk. Als mijn vrouw en ik 25km/h fietsen en ik rem en zij ook, sta ik op mijn inmiddels 30 jaar oude Batavus met trommelremmen in ongeveer de helft van de afstand stil.

Ik snap best waarom velgremmen in theorie beter zijn dan trommelremmen. De arm is VEEL langer.

Dit is wellicht een discussie die niet op dit forum thuis hoort, maar ik ben geen fan van velgremmen. Voor geen enkele toepassing. Ze zijn gigantisch gevoelig voor vuil, hebben maar een klein remoppervlakte en als het regent remt je fiets niet meer.

Doe mij maar een gewone ouderwetse trommelrem of een schijfrem. Shijfremmen hebben hetzelfde nadeel, maar de schijf zit tenminste niet zodanig dat als je keer door diepe plas gaat je schijf vies is.

De fietsenmaker blijft ook volhouden dat die remmen goed zijn. Toch, als je er op googled, elk forum heeft topics over deze remmen, problemen enz. Ik moet het eerste topic nog zien voor de good old trommelrem.

Ik snap wel dat fietsenmakers blij zijn met deze remmen, als ze dan elk jaar 86 euro kunnen innen voor elke verkochte fiets.

Als mensen nog goede tips hebben voor en schijfremset voor op deze fiets, hou ik mij aanbevolen. In elk geval voor het voorwiel gaat die magura rommel eraf. Als iemand een set magura remmen voor een voorwiel wil overnemen, hoor ik het ook graag. Zijn hele goede remmen, volgens de fietsenmaker :)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 jan 2022 23:52

Trommelremmen boven Magura...? heel vreemd. Stel je de grepen wel bij? Kan tijdens het fietsen. Ontvet je de velgen wel op tijd? Het typenr 11 of 33 staat toch met koeienletters erop? Enz, enz. Ik rijd al 18 jaar met zowel Magura 11 resp. 33. op 4 fietsen. Remmen die je niet moet onderhouden bestaan niet. Ontluchten doe je alleen als er ergens een lek is.

beunharry
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2021 10:41

beunharry 09 jan 2022 00:04

Ik heb hier een 30 jaar oude batavus die het tegedeel bewijst (remmen zonder onderhoud). Mbt deze E-bike: Ik fiets er niet op, stel niets bij, ik krijg het alleen te horen als ze weer eens bijna onder een bus terecht is gekomen omdat die kloteremmen (excusez le mot) weer eens niet werken. Die Batavus heeft inmiddels 25k km gereden (ik fiets niet zo heel erg veel), is nog nooit onderhoud aan de remmen aan gedaan, is nog zoals het ooit uit de fabriek kwam, en ze werken prima. Als je alleen de voorrem inknijpt, vlieg je over de kop. Dat kan met die magura remmen niet eens. Als je daar vol de voorrem van inknijpt, gaat de fiets iets langzamer. Is te vergelijken met stevige tegenwind.

Heb je wel ooit op een normale fiets met goede trommelremmen gereden?

Velgen ontvetten? Deze fiets is een gebruiksvoorwerp. Ik heb in heel mijn leven nog nooit velgen hoeven te ontvetten om te kunnen remmen.

Ik zal even naar de schuur lopen dan om te kijken welk nummer er op staat.

terug uit de regen: er staat geen nummer op. Alleen een grote M of E, afhankelijk van hoe je kijkt. Mss is het wel helemaal geen magura? Volgens Gazelle wel, ik ga er vanuit dat die het weten. De blokjes die ik ervoor gekocht had, passen er prima op en zijn identiek aan de blokjes die er op zitten.

Zie de foto. https://imgur.com/a/VnDLVZ3

beunharry
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 dec 2021 10:41

beunharry 09 jan 2022 00:11

Hier een foto waarop het wellicht beter te zien is:
https://imgur.com/ohNgTOQ

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 jan 2022 02:17

Magura Firm Tech
Velgen moet je gewoon regelmatig ontvetten, dat moet iedereen. Uitlaatgas, met verbrande motorolie, zorgt dat je dat meerdere keren per jaar moet doen. Dat geldt ook voor de schijven van schijfremmen. Maar dovemansoren zijn en blijven dicht.

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 09 jan 2022 07:12

Het type nummer staat meestal op de remhendel.
Magura slijt erg snel op een electrische fiets. Deze moet je dus vaak bijstellen
Dit kan je doen aan de remhendel. Omdat ik niet weet welke je hebt kan ik je nu niet vertellen
hoe ja dat moet doen. Maar ik vermoed dat je een inbusbout hebt die je aan moet draaien. Of je hebt een soort
tonnetje bij de remhendel zitten die je aan kan draaien
Gr Roos

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 jan 2022 07:49

Zal wel de HS11 zijn, die heeft m'n vrouw ook op haar elektrische fiets, werkt perfect.
Magura HS11 of 33 is het beste wat je op velgremgebied kan hebben...
Typeaanduiding staat in reliëf op 1 van de remhendels bij HS11.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 09 jan 2022 08:27

Wat een zeiktopic zo op de zondagmorgen.

Dit kan ik toch ook niet serieus nemen. Topicstarter komt hier om te zeiken en niets anders. Ga je wat verdiepen in fietstechniek en doe het zelf. Of doe de fiets weg en koop compleet superieure trommelremmen... :roll:

Die remmen kunnen prima werken. En er zijn genoeg onverlaten die er de hele wereld mee rondfietsen op wereldreis.
Laatst gewijzigd door thestudent op 09 jan 2022 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 jan 2022 08:31

Die remmen moeten prima werken. Blokken zijn niet versleten, dus ligt het probleem elders. Als de remmen goed ontlucht en gevuld zijn is dat al een punt minder.
Velgen ontvetten (ja, echt!) en blokjes licht schuren en ontvetten. Dan moet het gewoon remmen.
Dogma F

Plaats reactie