Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hydraulische remmen werken niet volledig.

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 08 jan 2022 10:44

Hoi,

Ik heb al een probleem met mijn SRAM Force 22 remmen namelijk ze willen helemaal niet blokkeren.

Als ik mijn rem helemeel dicht trek remt de fiets wel oké af maar ik kan nooit vol in de remmen gaan om het zo te zeggen. Ook als ik stil sta en mijn rem volledig dicht trek kan is met veel moeite mijn wiel nog bewegen.

Heb heel het systeem al 2x volledig ontlucht + als ik pomp met de remmen gaat het niet beter dus denk niet dat het lucht zal zijn.

Ik moet wel zeggen dat het "bijt" punt van mijn remmen ook wel vrij laat komt. Pads zijn nog niet op maar ook niet de nieuwste. Ik had wel al gelezen dat sram zo geen bijstel functie heeft zodat de Pads dichter bij de rotor komen. Klopt dit?

Iemand een idee wat ik nog kan doen om mijn remmen te laten bijten?

Groeten
Matthias

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jan 2022 10:47

Hoe lang heb je ze al? Was het altijd al zo? Ik zou toch zeggen: het is lucht. Maar een gevalletje extreem dunne remschijven zou kunnen. Al zijn schijfremmen meestal zelfstellend richting slijtage blokken en schijven.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 08 jan 2022 11:49

thestudent schreef: 08 jan 2022 10:47 Hoe lang heb je ze al? Was het altijd al zo? Ik zou toch zeggen: het is lucht. Maar een gevalletje extreem dunne remschijven zou kunnen. Al zijn schijfremmen meestal zelfstellend richting slijtage blokken en schijven.
Ik heb de fiets ondertussen al een 2 jaar (2dehands gekocht) in het begin was het niet zo erg.
Mijn schijven zitten nog boven de minimum.

Ik heb het gedaan zoals in deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPn ... el=GCNTech
en met dit setje:
https://www.decathlon.be/nl/p/zuivering ... mc=8386589
Heb je tips over wat ik beter zou kunnen doen?

Groeten
Matthias

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 08 jan 2022 12:03

Heeft er al eens een professionele FM naar gekeken, of heb je het werk tot nu toe echt alleen maar zelf gedaan?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jan 2022 12:03

Heb je het juiste bleed block gebruikt? Het is best lastig om schijven correct te meten. Als je heel dunne schijven en heel dunne remblokken hebt dan is er te weinig olie in de master cyclinder om dit op te vangen. Ook met een te dik bleedblock krijg je te weinig olie in de master cylinder.

Trouwens een force heeft wel reach adjustment. Als je die helemaal uitdraait komen je hendels in ieder geval verder weg van het stuur. Kan je misschien tijdelijk wel remmen ipv niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 563
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 08 jan 2022 12:34

Zijn je remblokken misschien vervuild met olie, wax of wat anders?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 08 jan 2022 12:56

De boel (schijven en blokken) heel goed ontvetten kan misschien helpen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 jan 2022 14:40

Bewegen de blokken meteen bij de eerste beweging van de greep?

Je kan ze iets onder druk vullen als de afstand een probleem is.
Van onderaf met de schroef op de greep dicht.

Hele dunne schijven geloof ik niet zo in. Stel dat en de schijf 1.2mm is ipv 1.6. Dat is dan 0.4mm terwijl je over de gehele slijtage van een setje blokken 2mm pakt.

Wiel eruit en rem helemaal inknijpen. Dat herhalen totdat de speling minder wordt. Maar wel als het antwoord op de eerste zin "ja" is.

Ik sluit lucht nog niet uit........

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 08 jan 2022 15:06

ik ben opnieuw beginnen te ontluchten, volgens mij is nu alle lucht er wel uit.
Niet 100% zeker want als ik stevig aan de ontluchtings spuit trek komt er nog lucht maar ik denk dat dat dan eerder aan de spuit zal liggen dan aan lucht in de leidingen.

Ook vlak na het ontluchten blijft de rem wel "sponzig" aanvoelen, ik kan hem nooit echt vast duwen om het zo te zeggen.
Ik weet dat dit klinkt als lucht maar er komt echt niets meer uit... zou het een klein lek kunnen zijn? ik zie wel nergens remolie hangen.

Remblokjes zijn 3mm, schijf is 2.5mm

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 jan 2022 15:29

schijf kan nooit 2.5mm zijn want die zijn 1.85mm af fabriek. Maargoed lucht zal t probleem zijn. Als je het hebt over sponzig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kobayashi
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 sep 2017 00:46

kobayashi 08 jan 2022 15:40

Dan zal ik eens naar een nieuwe schuifmaat moeten uitkijken.

Nja ik krijg er niet meteen meer lucht uit dus volgens mij is hij leeg. Zal het morgen eens opnieuw proberen. Bedankt!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jan 2022 16:06

Vervuiling op blokken / schijf?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie