Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

hayes

hayes 07 jan 2022 10:55

Ik heb voorblad en ketting vernieuwd. De cassette leek me nog goed.
Ik merk dat bij veel kracht zetten de ketting even doorschiet. Ik las op het forum en na Googelen dat het kan dat de ketting wat moet inwerken op de cassette.
Op zich geen probleem. Op de woonwerk fiets ga ik zelden volle kracht of recht op de trappers.

maar hoe lang zou dit mogen duren?
Anders ga ik toch voor een nieuwe cassette. Tiagra kost niet bijster veel.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 jan 2022 10:57

Dat is mij nog nooit gelukt, de ketting in te laten werken op de cassette. Als ie doorschiet dan rest maar 1 optie: vervangen van de cassette.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 jan 2022 11:47

Je kan ze laten inwerken, duurt normaal een 100-tal kilometers (maximaal) maar de volgende keer dat de ketting vervangen moet worden, zal de cassette sowieso mee vervangen moeten worden.

Als het maar op 1 kransje gebeurt, kan je dat kransje eventueel vervangen (als het een los kransje is natuurlijk), zo haal je wat extra leven uit de cassette (heb ik ook gedaan met de DuraAce cassette die nu op mijn BMC zit)
Afbeelding

hayes

hayes 07 jan 2022 11:55

Ik ga het nog even aanzien en ketting de tijd geven wat in te werken.
Cassette lijkt me nog ok?

Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 jan 2022 12:12

Als je achteruit trapt, loopt het dan allemaal soepel, of zit er op 1 plek beweging in de achterderailleu?
Niet zijken maar reiden !

hayes

hayes 07 jan 2022 12:44

Net even gecheckt en dat verloopt heel soepel. Geen beweging.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 jan 2022 12:45

Dan ben je waarschijnlijk ook aan een nieuwe cassette toe.
Niet zijken maar reiden !

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 jan 2022 14:31

Als ik kijk naar de twee kransjes onder jouw ketting en ik vergelijk de ronding tussen de tanden met het grootste (of de kleinste) krans dan ziet het er in mijn ogen versleten uit.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 jan 2022 15:06

Vandaag nieuwe spaak in achterwiel gestoken.

Stak de gravelwielen terug in de fiets, en zag dat er een slag in het achterwiel zat. Bleek een spaak gebroken (aan de kop, in de naaf). Band eraf, zoveel mogelijk geprobeerd om de sealant in de band te houden.
Tublesstape van het wiel, andere spaak erin en op de juiste spanning gebracht. Bleken de andere spaken ook allemaal nog mooi op de juiste spanning te staan en het wiel terug perfect recht. De spaak die gebroken was stond ook vol krassen, waarschijnlijk ergens achter blijven hangen.
Nieuwe tape op het wiel, oude band erop (met sealant) en met de compressor direct op druk en luchtdicht. Toch nog een beetje extra sealant toegevoegd.

Op een half uurtje helemaal klaar. Toch aangenaam dat ik alles zelf kan, had ik de FM nodig gehad, had het dit weekend niet fietsen in het veld geweest (ik was weer veel geld kwijt geweest)
Afbeelding

hayes

hayes 07 jan 2022 15:17

leon1 schreef: 07 jan 2022 14:31 Als ik kijk naar de twee kransjes onder jouw ketting en ik vergelijk de ronding tussen de tanden met het grootste (of de kleinste) krans dan ziet het er in mijn ogen versleten uit.
Doorschieten gebeurt op alle kransjes. Ik kijk het nog een paar dagen aan.
Laatst gewijzigd door hayes op 19 jan 2022 09:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 07 jan 2022 15:58

Ik ben op mijn racer langzaamaan alles van FSA aan het vervangen voor producten van Deda, dat staat toch een stuk mooier op een Italiaan. Een poos geleden crankstel vervangen voor eentje die bij de Shimano groep hoort en het stuur en de stuurpen vervangen door Deda Superleggera POB.
Vandaag een nieuwe Deda headset gestoken. Het ging mij vooral om de afdekkap tussen het bovenste balhoofdlager en spacers op de vork. De huidige lagers zijn nog goed, dus de nieuwe bewaar ik als reserve. Wel even schoongemaakt en van vers vet voorzien.

Ik kreeg helaas een totaal ander product geleverd dan de bestelde expander plug, maar die wordt als het goed is morgen nageleverd. Inkorten van de vork staat dan dus op de planning. Wel enigszins spannend, wordt de eerste keer dat ik dat doe. Zal een fotootje plaatsen als het gelukt is!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 08 jan 2022 16:40

Tadaaaa! Vorkbuis 20 mm ingekort, dus eindelijk van die schoorsteen af :D
20220108_162729.jpg
Deda balhoofdplug bleek niet te passen, diameter van dat ding was een mm te groot. Die is nu retour en voorlopig de originele van FSA teruggeplaatst.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Plaats reactie