Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2021-2022

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 jan 2022 22:28

Vraag en aanbod. Dat soort dingen zijn echt geen harde wetmatigheden.
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 06 jan 2022 22:54

Tsja, naar wat voor een race kijk je liever, een waar MVDP of WvA aan de start staat, of een waar Hermans/Van der Haar/Iserbyt/Aerts in de regenboogtrui aan de start staat? Ik kijk dan toch liever naar een van de 'helden' dan naar een truitje.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 06 jan 2022 23:06

Voila.
Afbeelding

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 06 jan 2022 23:59

Ik kijk vooral naar de vrouwen race. Zonder MvdP en WvA kijk ik niet naar de heren.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jan 2022 00:42

Dat ze beiden niet mee doen, maakt het WK wel weer het aanzien waard. De rest van het seizoen hopen op een keer pech voor Wout zodat het een beetje spannend wordt, is ook niet te doen.

Ik hoop op Vanthourenhout voor het WK, Pidcock vind ik maar een irritant ventje dat voor de verkeerde ploeg rijdt, Iserbyt heeft al gratis de wereldbeker gekregen terwijl hij er in principe 4 of 5 boven zich heeft en Aerts vind ik een beetje saai. Wel een aardige kerel trouwens. Ik de broertjes weleens gesproken toen ze op dezelfde camping in de Vogezen stonden maar toen waren ze nog heel jong.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 07 jan 2022 07:44

De kans op een spannend wk is gewoon een pak groter nu Wout afhaakt, als het wk uberhaupt doorgaat en omikron er geen stokje voor steekt.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 07 jan 2022 09:00

galileo2 schreef: 06 jan 2022 22:11 Stel dat een Belg wereldkampioen wordt, dan mag die volgend seizoen meer vragen dan Wout of Mathieu.
Denk je echt dat dit zou gebeuren? Ik kan het moeilijk inschatten, maar volgens mij wordt dan de deal dat de wereldkampioen even veel krijgt als Wout en Mathieu.
Dat leidt zowat direct tot de vraag of Wout en Mathieu nog zouden starten wanneer hun startgeld een stuk daalt. Voor Wout zal er hoogstwaarschijnlijk geen verschil zijn, die gaat BK blijven. Mathieu zal het volgende seizoen wel ingaan zonder titel.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jan 2022 09:18

Van Aert en vdPoel starten toch niet meer om het startgeld?
Als het half uit komt in hun schema, en het startgeld is goed zullen ze het zeker niet nalaten natuurlijk.
Maar als het niet past, slaan ze over. Idem voor de WK titelstrijd (blijkt wel dit jaar, voor vd Poel is goed herstel belangrijker dan een titel - logisch. voor v Aert is het voorjaar belangrijker dan een trip over de grote plas - ook logisch).

En was er niet iets veranderd in de regels rondom startgeld? Minder startgeld en meer prijzengeld? Dus die oude wetmatigheden gaan voor veel crossen sowieso niet op. Belangrijkste zal zijn dat er weer publiek mag komen, die leggen wat geld in het laatje, en maken het voor sponsoren interessant om de sport te blijven financieren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 07 jan 2022 09:50

Officieel mag er voor Wereldbeker crossen geen startgeld worden gegeven. Wie denk je dat er onder tafel toch wat krijgt?

Zoals gezegd, het is niet omdat Eli, Toon of Lars volgend jaar met een WK trui zou rondrijden, dat hun startpremie op het niveau van dat van Wout of Mathieu gaat komen. De verschillen zijn op dit moment enorm, en die gaan zeker niet uitgewist worden. En Wout noch Mathieu hebben een trui nodig om +/- op hetzelfde geldelijk niveau te blijven.

Als Pidcock WK wordt, kan die misschien wel aansluiten bij de grote 2 qua startpremie.
Afbeelding

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 07 jan 2022 11:47

MarkVeenstra schreef: 07 jan 2022 09:18 Van Aert en vdPoel starten toch niet meer om het startgeld?
Hier ga ik me niet over uitspreken. Even advocaat van de duivel spelen: stel, ze doen het echt niet om het startgeld. Zouden ze dan in coronatijden niet de eersten zijn om hun startgeld af te staan?
Ik denk dat ze ruim voldoende verdienen om dat startgeld niet "nodig" te hebben, maar of het ze daadwerkelijk niet meer om het startgeld te doen is, gaan we nooit weten.
Waarschijnlijk zit de ploeg daar ook voor wat tussen hé. Die zullen niet liever hebben dan dat er startgeld betaald wordt, waardoor dat veldrijden eigenlijk zichzelf betaalt.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 jan 2022 12:31

Dat startgeld gaat direct in de renners hun zak, de ploeg krijgt daar niets van.

Voor de crossen zonder publiek hebben ze wel degelijk water bij de wijn gedaan (de andere renners ook), dat werd wel duidelijk in de interviews op Sporza.

Merlier reed dinsdag wel enkel voor het startgeld (heeft ie zelf gezegd)
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 jan 2022 13:13

Het argument van de ploegen is geldig, in een andere uitleg.
Namelijk dat de sponsor graag ziet dat vd Poel en v Aert een stuk of wat crossen rijden.

Deel van hun waarde is namelijk toch dat ze in meerdere disciplines met de top meedoen.
Uiteraard met bepaalde prioriteiten ed. Maar een heel cross seizoen overslaan, zal hun ploegsponsor niet heel leuk vinden. Blessures daar gelaten natuurlijk.

En, er is natuurlijk een verschil tussen wel of niet starten (op basis van startgeld). Of tussen starten, omdat die cross goed in je programma past en/of de ploeg dat wilt, en al dan niet het startgeld accepteren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie