Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe gravelbike. Need help!

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 06 jan 2022 09:05

Beste mede-forummers,


Ik zit met het idee om mezelf een gravelbike cadeau te doen 😊.

Volgens mij en hetgeen ik hoor/lees is dit zo’n beetje DE allround fiets bij uitstek.

Nu rijdt ik reeds enkele jaren op mijn Cannondale Synapse carbon maar ik ben er nooit echt super tevreden over geweest.
Nooit echt een goed ‘gevoel’ gehad op deze fiets.
Niet echt ‘racy’ genoeg maar ook niet comfortabel genoeg om er +150km toertochten mee te doen (naar mijn gevoel).

Ikzelf ben 183cm groot (of klein) en heb lange ledematen in verhouding met mijn bovenlichaam. Ik ben nogal struis gebouwd (en op dit moment te zwaar 😊)

Wat ik zoal zoek in een gravelbike:
- Carbon of licht alu
- Hydraulische schijfremmen
- Geen persoonlijke voorkeur voor SRAM of Shimano, gewoon een deftige groep
- Interne bekabeling
- Degelijk verzet voor zowel road als off-road (geen voorkeur voor 1x of 2x al heeft 1x wel een cleanere look)
- Derailleur met kettingspanner zodat ketting niet teveel klappert
- Mogelijkheid om 40mm banden en/of breder te monteren
- Tubeless velgen (of de mogelijkheid ertoe hebben)
- Liefst carbon (semi tot hoge velgen) indien sterk genoeg
- ‘Sportieve’ geometrie daar ik graag wel eens een tussensprintje doe en graag eens gas geef. Dit zonder TEVEEL in te boeten op comfort niveau
- Mooie looks

Fietsen zoals de Ridley Kanzo Fast, de Scott Addict gravel, de Cérvelo Aspero, de 3T Exploro, de Wilier Rave, de Specialized Diverge… vind ik knap daar deze de ‘aero’ looks hebben. en snel schijnen te zijn.
Geen idee of deze zouden passen bij mijn eisen.


Budget zou ik graag beperken tot rond de 4000€, het komt niet op 100€…

Alvast bedankt voor jullie advies, ervaringen, bemerkingen of voorstellen 😊

Gr
Laatst gewijzigd door Swoosj op 06 jan 2022 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 jan 2022 09:22

Cannondale topstone 4
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 06 jan 2022 10:12

Als je er van houdt: zelfbouw? Voor dat budget moet je een fijne Carbonda in elkaar kunnen schroeven. Dan heb je precies wat je wilt in het kleurdesign dat je wilt.
Laatst gewijzigd door Woefdram op 06 jan 2022 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 06 jan 2022 10:19

De aero gravel bike is een beetje een wanstaltig compromis in mijn ogen. Naast een hoop marketing geblaat is het volstrekt irrelevant en maakt je bandenkeuze voor de omstandigheden eindeloos veel meer uit.

Bedoel je met interne kabels ook interne kabels door het balhoofd?

Ik denk dat de trek checkpoint SL6 wel bij het wensenlijstje past.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 06 jan 2022 11:48

Woefdram schreef: 06 jan 2022 10:12 Als je er van houdt: zelfbouw? Voor dat budget moet je een fijne Carbonda in elkaar kunnen schroeven. Dan heb je precies wat je wilt in het kleurdesign dat je wilt.

Hmmm, ken ik niet... Zal de zoekfunctie gebruiken en me eens inlezen!

Thx!

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 06 jan 2022 11:50

thestudent schreef: 06 jan 2022 10:19 De aero gravel bike is een beetje een wanstaltig compromis in mijn ogen. Naast een hoop marketing geblaat is het volstrekt irrelevant en maakt je bandenkeuze voor de omstandigheden eindeloos veel meer uit.

Bedoel je met interne kabels ook interne kabels door het balhoofd?

Ik denk dat de trek checkpoint SL6 wel bij het wensenlijstje past.
Hoh, ik noem het aero gravelbike omdat ze er gwn 'snel' uitzien en ze meer gericht zijn op een redelijke snelheid...

Interne kabels door het balhoofd is inderdaad wat ik bedoel! :-)

Thx!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 jan 2022 11:59

Swoosj schreef: 06 jan 2022 09:05 ......Nu rijdt ik reeds enkele jaren op mijn Cannondale Synapse carbon maar ik ben er nooit echt super tevreden over geweest.
Nooit echt een goed ‘gevoel’ gehad op deze fiets.
Niet echt ‘racy’ genoeg maar ook niet comfortabel genoeg om er +150km toertochten mee te doen (naar mijn gevoel).
...........
Wat ik zoal zoek in een gravelbike:
.
- ‘Sportieve’ geometrie daar ik graag wel eens een tussensprintje doe en graag eens gas geef. Dit zonder TEVEEL in te boeten op comfort niveau
.....
De Synapse heeft een endurance geometrie.
Hoeveel spacers zitten er nu onder je stuurpen?
Waarom is de Synapse niet comfortabel genoeg? Zit je te rechtop, heb je liever vering?

Kan je bij een sportieve geometrie de drop zadel/stuur aan of ga je dan een spacertoren monteren?
Je moet vooral de fiets kopen met de geometrie die je past en aankan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 06 jan 2022 12:03

Bianchi Impulso of Impulso pro. Prachtige fietsen..

https://www.fiets.nl/2021/08/09/nieuw-b ... pulso-pro/

Bekijken waard. Een gravelbike voor snelheid..

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 06 jan 2022 12:31

synapse... konden daar niet toevallig crossbanden in? heb je nu de versie met velg of schijfremmen en van welk jaar.

ik heb wel eens een gravel tochtje gereden, een van de andere rijders had mooie challenge crossbanden erin die op brabantse zand en gravel paden erg goed mee ging.
nu zijn er ook 30mm crossbanden ;)
ik heb ook nooit tekort gehad met 33mm challenge tot is in zuid limburg ging wonen, hier krijgt de velg iets te vaak een klap.

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 06 jan 2022 12:44

TKMP schreef: 06 jan 2022 12:31 synapse... konden daar niet toevallig crossbanden in? heb je nu de versie met velg of schijfremmen en van welk jaar.

ik heb wel eens een gravel tochtje gereden, een van de andere rijders had mooie challenge crossbanden erin die op brabantse zand en gravel paden erg goed mee ging.
nu zijn er ook 30mm crossbanden ;)
ik heb ook nooit tekort gehad met 33mm challenge tot is in zuid limburg ging wonen, hier krijgt de velg iets te vaak een klap.
Waar hebben ze die 30 mm crossbanden, want ik kan dat niet vinden iig. (voor normale velgen, geen crossvelgen)
Laatst gewijzigd door Gerwin89 op 06 jan 2022 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 06 jan 2022 12:45

Wil je het als gravelbike gebruiken of allround, dus ook op de weg?

Voor allround zou ik sowieso voor een 2x gaan, anders worden de gaten in de cassette wel erg groot.

En aero is alleen voor de looks? Voor een sprintje zal het niet veel uitmaken, als je zitpositie gelijk is als op de Synapse.

Swoosj
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 30 sep 2015 14:37

Swoosj 06 jan 2022 13:00

Lcsmet schreef: 06 jan 2022 11:59
Swoosj schreef: 06 jan 2022 09:05 ......Nu rijdt ik reeds enkele jaren op mijn Cannondale Synapse carbon maar ik ben er nooit echt super tevreden over geweest.
Nooit echt een goed ‘gevoel’ gehad op deze fiets.
Niet echt ‘racy’ genoeg maar ook niet comfortabel genoeg om er +150km toertochten mee te doen (naar mijn gevoel).
...........
Wat ik zoal zoek in een gravelbike:
.
- ‘Sportieve’ geometrie daar ik graag wel eens een tussensprintje doe en graag eens gas geef. Dit zonder TEVEEL in te boeten op comfort niveau
.....
De Synapse heeft een endurance geometrie.
Hoeveel spacers zitten er nu onder je stuurpen?
Waarom is de Synapse niet comfortabel genoeg? Zit je te rechtop, heb je liever vering?

Kan je bij een sportieve geometrie de drop zadel/stuur aan of ga je dan een spacertoren monteren?
Je moet vooral de fiets kopen met de geometrie die je past en aankan.
Zou eens moeten kijken maar ik denk quasi geen spacers... Moest na de laatste bikefitting echt veel lager (ik denk 2 spacers er uit gehaald.

Het is precies meer de zithouding vs mijn benen die niet echt goed voelt. Als ik veel rij op mijn rollen dien ik me steeds een paar keer te verplaatsen en krijg ik last van mijn kuiten/voeten.

Nieuwe bikefitting reeds gepland (reeds 3e advies, nu met Guru-bike).

Indien ik echt snelheid wens te maken hang ik lekker in de drops of zelfs met voorarmen op stuur indien de situatie dit toelaat.


Gr

Plaats reactie