Alles over vakanties op én met de fiets

fietsen op Sicilie

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 14 mei 2018 10:57

dicksol schreef: 14 mei 2018 10:46 O ja, pas ook uit voor opaatjes in oude Fiat Panda's die een vrij parkeerplekje zien. Van kijken en richting aangeven hebben ze namelijk geen weet.
Vorig jaar op vakantie geweest op Sicilië (zonder fiets) en ik had sws niet de indruk dat er verkeersregels zijn :lol: Dus in het verkeer moet je je mindset een beetje veranderen, dan is het prima te doen (met de auto) Mij lijkt het link op de fiets, maar goed, ik heb het niet geprobeerd...

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 14 mei 2018 13:54

dicksol schreef: 14 mei 2018 10:46 O ja, pas ook uit voor opaatjes in oude Fiat Panda's die een vrij parkeerplekje zien. Van kijken en richting aangeven hebben ze namelijk geen weet.
Haha ja sowieso heel voorzichtig en zo min mogelijk in/door plaatjes. Heb het geluk dat mijn huisje afgelegen is en aan voet Etna dus ik hoop gewoon vooral te kunnen klimmen. Speel met het idee om vanaf oost te klimmen, dan noord af te dalen, daar om te draaien endezlefde route terug. Dan ben ik zo 4-5 uur zoet zonder echt een dorp/stad in te gaan.

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 16 mei 2018 09:47

ik ben een paar jaar terug in Catania gefietst en was ook tevreden over rentbike.it.
wij hebben toen een paar mooie tochten van A naar B gemaakt, en terug met de trein. werkte prima en was niet duur.
naar Syracusa: https://www.strava.com/activities/294239966
naar Taormina: https://www.strava.com/activities/294864004

verkeer in de stad: go with the flow, dan is het geen probleem

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 17 sep 2018 11:53

Omdat ik veel heb gehad aan de verslagen van anderen, bij deze ook mijn ervaring met fietsen op Sicilie.

Ik heb een fiets gehuurd via rentbike.it. Gekozen voor de carbon versie, 26 euro per dag, ook helm erbij gehuurd (scheelt weer bagage). Wel zelf schoenen etc meegenomen, rentbike vraagt je welk type trappers ze moeten monteren, en zorgen voor een pomp en zadeltasje met reserveband en bandenlichters, en een imbussleutel om het zadel te verstellen. Ik koos er voor om de fiets te laten bezorgen&halen, dit kostte 40 euro in totaal maar scheelde mij veel gedoe. Als je dichter bij Catania verblijft zijn deze kosten lager tot gratis. Fiets was echt prima, beter dan wat ik zelf thuis rijd. Shimano 105/ultegra groep, goed onderhouden, heel blij mee.

Ik heb de Etna vanuit de oostkant (fornazzo) en de noordkant (linguaglossa) beklommen. Beide een fijne weg en amper verkeer (ik fietste op een maandag en dinsdag-ochtend in September). Voor gedetailleerde info van de verschillende klimmen vond ik deze site erg bruikbaar: http://www.parcociclisticoetna.com/en/salite/06/#

De klim vanaf de noordkant is lang (ruim 17kM) en op papier zwaarder, maar je rijdt dan wel beschut. De laatste 3 kilometers (als je vanaf de hoofdweg afsplitst) is wel echt zwaar, gemiddeld ruim 9% met kleine stukjes 15+. Na ruim een uur klimmen hakt dat er in, maar voor mij was het een schitterende finale. Dat laatste stuk rijd je ook echt tussen het zwarte lava-steen wat het geheel nog wat epischer maakt. Een absolute aanrader. Op de ‘top’ (eind asfaltweg, de daadwerkelijk krater ligt nog ruim 1000 meter hoger, maar dan moet je mountainbiken) zijn een paar tentjes waar je koffie kan drinken. Een stuk prettigere omgeving dan Rifugio Sapienza (eindpunt van bijna alle zuidkant klims), wat echt een vreselijk toeristenoord is.

De klim vanaf oost (Fornazzo) is op papier de lichtste; 13K tegen zo’n 6.5% gemiddeld met weinig uitschieters. Is ook echt een fijne klim! Fornazzo ligt echter op zo’n 700 meter dus de kans is groot dat je voor de start van de klim al behoorlijk hebt ingeleverd, ik heb verschillende toegangswegen in de omgeving gezien en die zaten allemaal vol smerige klimmetjes, vol kuitenbijters en krappe bochten door dorpjes. Als je vanaf Giarre start denk ik serieus dat de klim naar Fornazzo pittiger is dan de officiële Etna klim. Om een voorbeeld te geven; ik verbleef op slechts 1.5 kilometer van Fornazzo maar ook 150 meter lager. Letter de eerste 100 meter vanaf mijn start was zo’n 17% klim en daarna volgde nog genoeg zware stukken. Even de keutenberg gevolgd door de eyserbosweg als warming-up dus. Dan kan je jezelf 10x voornemen om rustig aan te doen, ik zat gewoon 7 minuten lang in het rood en besloot in Fornazzo even op admen te komen. Om nou met verzuring te starten aan een 1e categorie klim.

De zuidkant van de Etna heb ik alleen met de auto gedaan, maar door het grote aantal toerbussen en huurauto’s dat daar rijdt was ik daar niet rouwig om. Als je verkeer niet erg vindt kan je er vast prachtig klimmen overigens.

Bonus tip: als je de Etna te heftig vindt of als dat gewoon niet praktisch is; er zijn zoveel heuvel/bergdorpjes waar je fantastisch naar toe kan fietsen. Probeer bijvoorbeeld Savoca of Castiglione Di Sicilia
Links naar mijn routes: https://www.strava.com/activities/1833724256
https://www.strava.com/activities/1831874044

mvalkier
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 mei 2012 09:12
Locatie: Den helder

mvalkier 28 dec 2018 09:21

Afgelopen zomer ook gefietst op Sicilie, de Etna stond op de bucket list. Aangezien ik er met een schip lag heb ik hem dus beklommen vanuit de haven van Catania, dan is de Etna gewoon 35km klimmen naar het bezoekers centrum.

https://www.strava.com/activities/1807168932
Cervelo S3 en een Open U.P.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 02 jan 2022 11:37

Ik ga eind mei een week naar Sicilië. Vliegen op Catania, eigen fietsen mee. Van plan om met lichte bepakking in 6 dagen een rondtrip te maken, zelf hotels uitkiezen in etappeplaatsen. Iemand hier ervaringen mee?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 02 jan 2022 12:52

Geen ervaring met bike-packen in Sicilië, maar wel vrij veel ervaring met bike-packen in zijn algemeenheid. En in dit plan zie ik geen enkel bezwaar. Augustus zou wat anders zijn, dan is het goed druk met Italianen die er op vakantie zijn.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 03 jan 2022 10:08

als toevoeging op bovenstaande, je kan ook prima de trein pakken als je een heen-en-weer rit wil maken.
niet vergeten om je kaartje ook te stempelen na aankoop om oververhitte conducteurs te voorkomen

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 03 jan 2022 22:48

Dank voor jullie antwoorden maar ze helpen me niet echt verder. Als ik met de trein wil koop wel een Tienertoer. Het plan is om een rondtrip te maken met lichte bepakking (dus van hotel naar hotel). Ik zoek verder.

b747
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 06 feb 2006 14:10
Locatie: Utrecht

b747 04 jan 2022 15:55

Ga eens te rade bij Martijn van opsicilie.nl Ik verwacht dat hij, met zijn lange ervaring, de goede fietstips kan geven.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2610
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 05 jan 2022 09:31

Dank, ik ga hem benaderen! Hoewel ik zie dat hij met name in het noordwesten (Palermo) is georiënteerd....

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 05 jan 2022 22:07

Joseba schreef: 02 jan 2022 11:37 Ik ga eind mei een week naar Sicilië. Vliegen op Catania, eigen fietsen mee. Van plan om met lichte bepakking in 6 dagen een rondtrip te maken, zelf hotels uitkiezen in etappeplaatsen. Iemand hier ervaringen mee?
Zo'n 15 jaar geleden 3 weken lang in Juli/Aug rondgefietst met bepakking van camping naar camping, ook af en toe een hotelletje. Ook in Catania gestart en noordelijk gereden. De weg naar Messina zou ik overslaan maar eerder in de buurt van Taormina (wel bezoeken mooi openlucht theater) het binnenland in rijden. De kustweg is druk en de landweggetjes opzoeken is mooier. Landinwaarts wordt het vinden van hotels lastiger, maar Booking.com helpt je wel. Afhankeklijk van je dagafstand kan je op een kwart (Nicosia) of halverwege (Cefalu) het eiland zuidwaarts oversteken en richting Agrigento of trappen. De zuidelijke kustweg was ik niet van onder de indruk. Dan zou landinwaarts oostelijk beter zijn. Siracusa is een aanrader.
Wel vanwege enorme afstanden die we moesten overbruggen en vakantie idee hebben we enkele stukken (kustroutes) met de trein gereden.

Het weer eind mei is niet 100% zon zeker dus op hoogte kan het dan koud zijn. De wegen gaan veel steil omhoog en omlaag dus je gemiddelde snelheid per uur zal niet snel richting op 30 km/u gaan verwacht ik.
Destijds alles gedaan met een Michelin Kaart dus zonder booking.com, Garmin of GPS van enige soort.
Mijn verwachting eind mei als toeristen er nog niet zijn moet het geen probleem zijn iets te vinden.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie