Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Olijfje verwijderen

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 04 jan 2022 17:17

DDX schreef: 04 jan 2022 15:09 En als ik doorspuiten lees klinkt dit alsof je spuit onderop zet en op die manier weer luchtbelletjes in je systeem krijgt.
Want dat krijg je nooit zonder iets van luchtgaatjes aangesloten.

Daarna moet je aan onderkant ook luchtbelletjes eruit krijgen.
Het 2e filmpje zet toch echt ook de spuit onderin hoor. Er is volgens mij geen andere manier.
Ze gaan iets verder door het stuur te roteren, maar de rest is eigenlijk hetzelfde.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 04 jan 2022 17:50

Drossie2 schreef: 04 jan 2022 17:15
t2300 schreef: 04 jan 2022 16:49
Drossie2 schreef: 04 jan 2022 16:31 Ok, bedankt!
Ik ga nu eerst eens rijden met de fiets en kan dan dit weekend misschien eens opnieuw proberen.
Met het gevaar dat je niet kunt remmen?😩
Eerst juist ontluchten!
De vraag is natuurlijk: wat is juist? Het ene filmpje gaat iets verder dan het andere, maar de basis is natuurlijk hetzelfde.
Waarom zou ik plots niet meer kunnen remmen? Omdat ik de linkerhendel iets verder kan induwen dan de rechter?
Zoek maar op wat een airlock kan doen?!
Je moet de procedure blijven herhalen totdat de remgreep aanvoelt zoals het was/hoort. Er zit nu zeker ergens nog lucht.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 jan 2022 18:00

Niet overdrijven. Hij heeft dan nog een werkende rem. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de rem gedurende de rit beter naar gelang de lunch zich meestal boven de master cyclinder verzamelt bij shimano. De volgende keer is bleeden dan juist een makkie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 jan 2022 18:07

Wat bij shimano trouwens veel beter werkt is eerst de lever bleeden via de trechter. Daarna sluit je het slangetje aan op de nippel en laat je steeds een beetje olie met luchtbellen weglopen door de remhendel kort in te knijpen. ( opvangen in een zakje oid ). Hierbij moet je wel opletten dat je het niveau in de trechter niet te ver laat dalen. Dit is vooral het snelste bij een olie servicebeurt als je toch de remvloeistof eens wil verversen.

Als je een nieuwe setup hebt met een gevulde caliper en leiding heb je die hele spuit !NIET! nodig. Heb je netjes gewerkt dan ontsnappen er hooguit een paar belletjes via de trechter. Die kunnen eigenlijk niet tot in de caliper geraken. Even de de trechter erop en wat aan de hendel trekken met wat tikken op de leiding is voldoende.

In mijn ogen heb je de spuit alleen nodig bij een lege caliper en leiding om het systeem initieel te vullen. Duwen en trekken met de spuit werkt bij shimano totaal averechts en is frustrerend door de gigantisch onhandige drukaansluiting die er makkelijk af kan schieten.
-Dus bij een lege caliper en leiding neem je een compleet volle spuit en die duw je in een keer (bijna) leeg totdat de trechter volloopt. Laat wel olie in het slangetje en spuit zitten.
- Dan sluit je de bleed port, vul je olie bij in de trechter. ( slangtje laat je zitten )
- Tik op de leidingen en draai het stuur of de remhendel op en neer om de lucht via de trechter te laten ontsnappen terwijl je uiteraard wat met de remhendel beweegt.
- Ga pas verder als je vrij zeker bent dat alle lucht bij de remhendel ontsnapt is.
- Dan ga je andersom werken. Dus je knijpt in de hendel terwijl je de bleed port kort opent. Hierbij duw je olie uit het systeem, maar ook de luchtbellen. ( de hendel gaat uiteraard even tot het stuur ) Dan sluit je de bleed port en je zal merken dat de hendel met twee keer pompen meteen weer druk heeft. Hierbij loopt er wel olie vanuit de trechter het systeem is. Zorg dus dat er ten alle tijden genoeg olie is. Je merkt vanzelf wanneer de remhendel goede druk heeft.
- Dit proces herhaal je zo vaak als nodig. Je ziet wel wanneer er geen lucht meer door het slangetje loopt en je voelt wanneer de hendel goed is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 04 jan 2022 18:38

Ok, bedankt!
Ik wacht even af en doe het volgende keer anders.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 04 jan 2022 18:52

thestudent schreef: 04 jan 2022 18:00 Niet overdrijven. Hij heeft dan nog een werkende rem. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de rem gedurende de rit beter naar gelang de lunch zich meestal boven de master cyclinder verzamelt bij shimano. De volgende keer is bleeden dan juist een makkie.
Heb je daar ervaring mee, zo te lezen neem je iets verkeerds aan.
Ik ben ooit eens na niet goed bleeden vertrokken, ook met een grepen die niet de bite hadden die ze ervoor hadden en kwam zonder remmen thuis. Kneep de grepen tegen stuur aan geen werkende remmen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 04 jan 2022 20:08

Mwah het kan ook andersom. Er kan bij shimano heel wat lucht boven de master cyclinder zitten zonder dat je het merkt. Zit het de lucht in de caliper kan je inderdaad niet remmen. Gaat de lucht boven de master cyclinder zitten dan wordt het remgevoel alleen maar beter.
De meeste fietsen van de grote dozenschuivers zijn rap aangesloten en die worden daarna helemaal niet ontlucht. En die remmen ook gewoon uit de doos.

Met 1 werkende rem komt hij wel thuis. En hij had zelf al besloten te gaan fietsen. Ik raad het nou ook weer niet aan, maar het kan echt beide kanten op.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

leon1
Forum-lid
Berichten: 3002
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 04 jan 2022 20:55

Drossie2 schreef: 04 jan 2022 17:17 Ze gaan iets verder door het stuur te roteren, maar de rest is eigenlijk hetzelfde.
Dit is dus heel erg van belang. Ik heb vanmiddag mijn remmen ontlucht en zonder het stuur te roteren kreeg ik ze niet goed.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jan 2022 09:38

Ik spuit het altijd van onder naar boven, dus van remklauw naar de remgreep.

Zou niet weten waarom dat niet zonder luchtbellen kan. je moet alleen de spuit rechtop houden en er eerst even aan trekken ipv induwen dan trek je zo de lucht eruit.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 05 jan 2022 19:54

wasbeer2006 schreef: 05 jan 2022 09:38 Ik spuit het altijd van onder naar boven, dus van remklauw naar de remgreep.

Zou niet weten waarom dat niet zonder luchtbellen kan. je moet alleen de spuit rechtop houden en er eerst even aan trekken ipv induwen dan trek je zo de lucht eruit.
Dat begrijp ik niet helemaal.
Spuit rechtop: met het slangetje naar boven dan?
En voor je de olie in de leiding spuit, trek je eerst wat olie uit de leiding? Als je dan lucht meetrekt, spuit je die nadien toch opnieuw naar binnen? En heb je vaak lucht helemaal onderaan aan de caliper?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

leon1
Forum-lid
Berichten: 3002
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 jan 2022 07:37

Als je na het opzuigen van de olie de slang van de spuit voorzichtig op de nippel zet dan zit daar geen lucht tussen. En dan de spuit zo hanteren dat het beetje lucht dat erin zit (van het vullen) natuurlijk niet in de remklauw/leiding terechtkomt. Dan de spuit vervangen voor een flesje of zakje en van bovenaf werken. Zo kwam er bij mij nog wel wat lucht uit de remklauw ja.

De handleiding van Shimano is echt wel werkbaar...
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2022 13:02

@Drossie2, begin inderdaad zoals Leon1 het zegt.

Je doet net als bij de dokter spuit zo knijpen dat de lucht eruit is, ff tikken tegen de spuit gaan er nog meer bubbels uit (werkt vooral met Dot)
Daarna spuit je van onderaf gewoon bij de hele spuit erdoor zodat je ook zeker weet dan kleine luchtbellen in het reservoir bovenop uit komen.

Dat knijp je de remhendel in, kan ook met ty rap of elastiek (zodat het systeem gesloten is!)
Dan trek je met ingeknepen rem aan de spuit en komen er altijd nog wat bellen uit.
Dan duw je de spuit weer in, dat herhaal je tot er geen bellen meer zijn.

Wel altijd een bleedblok ertussen!

Het werkt een stuk sneller (en vaak beter) als de shimano methode en als er een keer lucht in je remklauw zit op een vervelende plaats en de plaasing op de fiets is net ff wat anders krijg je de lucht er niet uit (gebeurt niet vaak, maar het gebeurt :-))
daarnaast gaan de meeste bleeden omdat ze de remkabel bij de greep hebben ingekort, dus zit ook daar de lucht, met de shimano methode loop je de kans dat je die eerst door je hele leiding moet pompen en het in je klauw blijven zitten.

De sram methode werkt daarom een stuk makkelijker en sneller.
Kijk deze even op je gemak
https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo

Plaats reactie