Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting valt van buitenblad E-bike

Wilier_Wortel
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2019 13:57

Wilier_Wortel 01 jan 2022 13:12

Hallo Allemaal,

Ik rij sinds 1,5 jaar een Gazelle ultimate T10 HMB.

De fiets is voorzien van een bosch performance line 65nm motor.

Ik heb nu 4x gehad dat de ketting van het voorblad af is gelopen, waarbij er bij de eerste keer behoorlijke schade aan de motor zat (vervangen onder garantie).

De overige 3 keren kon ik hem er op leggen (met zwarte handel en gepruts als gevolg).

De dealer heeft er onder garantie een nieuw “verhoogd” KMC blad op gelegd, echter komt het dus nog steeds voor.

Is er iemand die mij kan adviseren wat ik hier aan kan doen? Ik ben zelf het vertrouwen een beetje kwijt.

Ik zat zelf te denken aan een kettinggeleider echter is de ruimte hier voor behoorlijk beperkt.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 01 jan 2022 13:38

Ik denk dat met het verhoogde kmc blad een narrow-wide kettinblad bedoelt wordt. Deze fiets heeft op de afbeeldingen die ik op google vind een derailleur met "clutch" systeem. Dit kan je met een palletje aan en uit zetten op de derailleur. In principe valt de ketting met een dergelijker derailleur en narrow wide kettingblad er niet af. Wij sportieve fietsers rijden ermee in het veld of op de mountainbike. En dan ziet een dergelijk systeem meer hobbels dan op een e-bike op de weg.

Controleer of een van de volgende zaken aan de hand is.

- derailleur clutch staat uit
- ketting is zwaar versleten
- ketting is niet op maat en te lang
- ketting is te breed ( 8-9sp ketting oid )
- kettinglijn naar voren is compleet verkeerd. Kettingblad staat dan te ver naar buiten. Dan valt het ketting makkelijk van het blad af als je op een van de lichtste verzetten staat en bijvoorbeeld naar achter trapt, zeker in combinatie met een lange achtervork. Als die aan de binnenkant eraf valt is het probleem andersom.

Ik zou niet weten waar je een kettinggeleider kan monteren op deze motor en frame combinatie.

edit: ik vind ook oudere modellen waar geen "clutch" derailleur op zit. Als die er niet op zit, dan is dit een mogelijk onderdeel om te vervangen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 jan 2022 17:38

Frame kan ook niet goed uitgelijnd zijn. Een goede fietsen maker met verstand van racefietsen zou dat moeten kunnen meten (effect is vergelijkbaar als van een verkeerde kettinglijn)
Niet zijken maar reiden !

Wilier_Wortel
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2019 13:57

Wilier_Wortel 01 jan 2022 20:15

thestudent schreef: 01 jan 2022 13:38 Ik denk dat met het verhoogde kmc blad een narrow-wide kettinblad bedoelt wordt. Deze fiets heeft op de afbeeldingen die ik op google vind een derailleur met "clutch" systeem. Dit kan je met een palletje aan en uit zetten op de derailleur. In principe valt de ketting met een dergelijker derailleur en narrow wide kettingblad er niet af. Wij sportieve fietsers rijden ermee in het veld of op de mountainbike. En dan ziet een dergelijk systeem meer hobbels dan op een e-bike op de weg.

Controleer of een van de volgende zaken aan de hand is.

- derailleur clutch staat uit
- ketting is zwaar versleten
- ketting is niet op maat en te lang
- ketting is te breed ( 8-9sp ketting oid )
- kettinglijn naar voren is compleet verkeerd. Kettingblad staat dan te ver naar buiten. Dan valt het ketting makkelijk van het blad af als je op een van de lichtste verzetten staat en bijvoorbeeld naar achter trapt, zeker in combinatie met een lange achtervork. Als die aan de binnenkant eraf valt is het probleem andersom.

Ik zou niet weten waar je een kettinggeleider kan monteren op deze motor en frame combinatie.

edit: ik vind ook oudere modellen waar geen "clutch" derailleur op zit. Als die er niet op zit, dan is dit een mogelijk onderdeel om te vervangen.
Het is exact deze fiets:
ED1A9AE5-716D-49F2-8CEE-A869F98CD6BE.jpeg
- versleten ketting niet aan de orde, gebeurde bij nieuw

- kettinglengte is goed, is ook nog aangepast door FM

- uitlijning geen idee, ketting valt altijd naar binnen, dus tussen blad en frame

- kettingbreedte ga ik nog even bekijken. Ga morgen/maandag weer verder dus dan dan kan ik e.e.a even opmeten

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 jan 2022 07:22

Op deze foto staat de clutch"uit",, dat grijze hendeltje moet je naar achteren drukken, tegen de derailleur aan om de clutch te activeren.
Die zorgt voor een hogere kettingspanning waardoor de ketting niet van het grote blad af kan vallen.

Wilier_Wortel
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 mei 2019 13:57

Wilier_Wortel 02 jan 2022 16:58

De clutch stond uit, heb deze ingeschakeld.

Heeft dit echt zoveel effect dat hij er nooit meer af kan vallen?

Bedankt voor de tips! Nooit geweten dat zoiets bestond.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jan 2022 08:06

Yep, heeft dat effect!
Ben zelf van 2x11 Ultegra naar 1x11 GRX op de cyclocrosser overgestapt en ondervond hetzelfde, ketting liep steeds van het voorblad tijdens testen op de montagestand na montage.
Totdat ik zag dat de clutch niet ingeschakeld was, clutch geactiveerd en het euvel was verdwenen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 03 jan 2022 09:26

Ik vind het toch eigenaardig voor een fiets waar je vermoedelijk niet off road mee rijdt. Ik heb sinds 2,5 jaar een vergelijkbare Merida. Ik heb meestal met uitgeschakelde clutch gereden omdat ik het systeem tot voor kort niet kende . Ketting is er nog nooit afgevallen hoewel ik regelmatig over kasseien en onverhard moet. Maar je kunt het eerst eens proberen met de clutch op on. (dat je fm daar niet aan gedacht heeft?)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jan 2022 13:05

Ketting valt er ook niet af bij een rechte kettinglijn, dat gebeurt pas wanneer je gaat schakelen naar de uiteinden van je cassette en je ketting dus schuiner gaat liggen...

Plaats reactie