Hallo Allemaal,
Ik rij sinds 1,5 jaar een Gazelle ultimate T10 HMB.
De fiets is voorzien van een bosch performance line 65nm motor.
Ik heb nu 4x gehad dat de ketting van het voorblad af is gelopen, waarbij er bij de eerste keer behoorlijke schade aan de motor zat (vervangen onder garantie).
De overige 3 keren kon ik hem er op leggen (met zwarte handel en gepruts als gevolg).
De dealer heeft er onder garantie een nieuw “verhoogd” KMC blad op gelegd, echter komt het dus nog steeds voor.
Is er iemand die mij kan adviseren wat ik hier aan kan doen? Ik ben zelf het vertrouwen een beetje kwijt.
Ik zat zelf te denken aan een kettinggeleider echter is de ruimte hier voor behoorlijk beperkt.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ketting valt van buitenblad E-bike
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 20 mei 2019 13:57
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik denk dat met het verhoogde kmc blad een narrow-wide kettinblad bedoelt wordt. Deze fiets heeft op de afbeeldingen die ik op google vind een derailleur met "clutch" systeem. Dit kan je met een palletje aan en uit zetten op de derailleur. In principe valt de ketting met een dergelijker derailleur en narrow wide kettingblad er niet af. Wij sportieve fietsers rijden ermee in het veld of op de mountainbike. En dan ziet een dergelijk systeem meer hobbels dan op een e-bike op de weg.
Controleer of een van de volgende zaken aan de hand is.
- derailleur clutch staat uit
- ketting is zwaar versleten
- ketting is niet op maat en te lang
- ketting is te breed ( 8-9sp ketting oid )
- kettinglijn naar voren is compleet verkeerd. Kettingblad staat dan te ver naar buiten. Dan valt het ketting makkelijk van het blad af als je op een van de lichtste verzetten staat en bijvoorbeeld naar achter trapt, zeker in combinatie met een lange achtervork. Als die aan de binnenkant eraf valt is het probleem andersom.
Ik zou niet weten waar je een kettinggeleider kan monteren op deze motor en frame combinatie.
edit: ik vind ook oudere modellen waar geen "clutch" derailleur op zit. Als die er niet op zit, dan is dit een mogelijk onderdeel om te vervangen.
Controleer of een van de volgende zaken aan de hand is.
- derailleur clutch staat uit
- ketting is zwaar versleten
- ketting is niet op maat en te lang
- ketting is te breed ( 8-9sp ketting oid )
- kettinglijn naar voren is compleet verkeerd. Kettingblad staat dan te ver naar buiten. Dan valt het ketting makkelijk van het blad af als je op een van de lichtste verzetten staat en bijvoorbeeld naar achter trapt, zeker in combinatie met een lange achtervork. Als die aan de binnenkant eraf valt is het probleem andersom.
Ik zou niet weten waar je een kettinggeleider kan monteren op deze motor en frame combinatie.
edit: ik vind ook oudere modellen waar geen "clutch" derailleur op zit. Als die er niet op zit, dan is dit een mogelijk onderdeel om te vervangen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 20 mei 2019 13:57
Het is exact deze fiets: - versleten ketting niet aan de orde, gebeurde bij nieuwthestudent schreef: ↑01 jan 2022 13:38 Ik denk dat met het verhoogde kmc blad een narrow-wide kettinblad bedoelt wordt. Deze fiets heeft op de afbeeldingen die ik op google vind een derailleur met "clutch" systeem. Dit kan je met een palletje aan en uit zetten op de derailleur. In principe valt de ketting met een dergelijker derailleur en narrow wide kettingblad er niet af. Wij sportieve fietsers rijden ermee in het veld of op de mountainbike. En dan ziet een dergelijk systeem meer hobbels dan op een e-bike op de weg.
Controleer of een van de volgende zaken aan de hand is.
- derailleur clutch staat uit
- ketting is zwaar versleten
- ketting is niet op maat en te lang
- ketting is te breed ( 8-9sp ketting oid )
- kettinglijn naar voren is compleet verkeerd. Kettingblad staat dan te ver naar buiten. Dan valt het ketting makkelijk van het blad af als je op een van de lichtste verzetten staat en bijvoorbeeld naar achter trapt, zeker in combinatie met een lange achtervork. Als die aan de binnenkant eraf valt is het probleem andersom.
Ik zou niet weten waar je een kettinggeleider kan monteren op deze motor en frame combinatie.
edit: ik vind ook oudere modellen waar geen "clutch" derailleur op zit. Als die er niet op zit, dan is dit een mogelijk onderdeel om te vervangen.
- kettinglengte is goed, is ook nog aangepast door FM
- uitlijning geen idee, ketting valt altijd naar binnen, dus tussen blad en frame
- kettingbreedte ga ik nog even bekijken. Ga morgen/maandag weer verder dus dan dan kan ik e.e.a even opmeten
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Op deze foto staat de clutch"uit",, dat grijze hendeltje moet je naar achteren drukken, tegen de derailleur aan om de clutch te activeren.
Die zorgt voor een hogere kettingspanning waardoor de ketting niet van het grote blad af kan vallen.
Die zorgt voor een hogere kettingspanning waardoor de ketting niet van het grote blad af kan vallen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 20 mei 2019 13:57
De clutch stond uit, heb deze ingeschakeld.
Heeft dit echt zoveel effect dat hij er nooit meer af kan vallen?
Bedankt voor de tips! Nooit geweten dat zoiets bestond.
Heeft dit echt zoveel effect dat hij er nooit meer af kan vallen?
Bedankt voor de tips! Nooit geweten dat zoiets bestond.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Yep, heeft dat effect!
Ben zelf van 2x11 Ultegra naar 1x11 GRX op de cyclocrosser overgestapt en ondervond hetzelfde, ketting liep steeds van het voorblad tijdens testen op de montagestand na montage.
Totdat ik zag dat de clutch niet ingeschakeld was, clutch geactiveerd en het euvel was verdwenen.
Ben zelf van 2x11 Ultegra naar 1x11 GRX op de cyclocrosser overgestapt en ondervond hetzelfde, ketting liep steeds van het voorblad tijdens testen op de montagestand na montage.
Totdat ik zag dat de clutch niet ingeschakeld was, clutch geactiveerd en het euvel was verdwenen.
Ik vind het toch eigenaardig voor een fiets waar je vermoedelijk niet off road mee rijdt. Ik heb sinds 2,5 jaar een vergelijkbare Merida. Ik heb meestal met uitgeschakelde clutch gereden omdat ik het systeem tot voor kort niet kende . Ketting is er nog nooit afgevallen hoewel ik regelmatig over kasseien en onverhard moet. Maar je kunt het eerst eens proberen met de clutch op on. (dat je fm daar niet aan gedacht heeft?)