Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Waterdichte sokken... top of flop?

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 28 dec 2021 16:21

Ik kom de laatste weken regelmatig thuis met natte sokken.
Is het een meerwaarde om waterdichte sokken aan te schaffen of is de voorstelling mooier dan de realiteit?

Wie heeft ervaring...?

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 28 dec 2021 17:02

Vergeet dat maar, je voeten zweten genoeg om je natte sokken te bezorgen. Als je met overschoenen rijdt, kan dat vocht niet weg, dus waterdichte sokken lossen dat niet op. Wordt het niet nat van buitenaf, dan wel van binnenuit. Het belangrijkste is dat je voeten ook warm blijven met natte sokken, met merinowollen sokken zou dat moeten lukken.
Eenvoud kenmerkt het ware.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 28 dec 2021 18:46

Geen meerwaarde wat mij betreft, wat canyon81 al schrijft.
Maatje groter schoen zodat de doorbloeding goed is werkt beter.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 28 dec 2021 19:47

Tenzij je een regenbroek gebruikt die voorkomt dat het water langs je benen je sokken instroomt heeft het weinig zin. En ik heb nog nooit zulk koude voeten gehad als die keer dat ik urenlang in kletsnatte schoenen en ditto waterdichte sokken bij een graad of 8 reed (met regenbroek, mijn voeten waren dan misschien droog, het vocht aan de buitenkant trok alle warmte uit mijn voeten).

i-mac

i-mac 28 dec 2021 21:15

Ik heb een hele tijd terug nog Sealskinz gehad. Maar na een tijdje kwam er water van bovenaf in de sok. En aangezien ik zo al last heb van koude voeten, was het met water helemaal om zeep.

Maar sinds kort hebben die Sealskinz sokken een hydrostop systeem in de sok. Een duur woord voor een stukje silicone die aan de binnenkant geplaatst is (bijna aan de top van de sok). Of dat effectief helpt weet ik niet. Bij sommige reviews op het internet kan je lezen dat die hydrostop goed werkt. Wel blijven het zeer dikke sokken.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 28 dec 2021 21:45

Het enige wat zou helpen is sokken van neopreen, die zijn echter veel te dik en stug. Het zou hetzelfde werken als een surfpak, het laagje water wordt opgewarmd door je lichaam en door de neopreen wordt de warmte vastgehouden. Ik weet niet of iemand dit soort sokken heeft gezien.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1053
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 28 dec 2021 22:52

neopreen sokken lijkt me ontzettend te gaan meuren

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5073
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 dec 2021 23:16

Flop wat mij betreft, beetje zelfde idee als winterschoenen als het met bakken uit de lucht komt.
Je zit te soppen in het water wat nergens heenkan.

Als het echt nat nat is kan je beter gewoon warme (merino) sokken aandoen icm (oversokken en) overschoenen.
Dan worden je voeten wel nat na 1 a 2 uurtjes maar heb je er niet echt last van.

Gebruikersavatar
Codalunga
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 20 okt 2013 20:10

Gebruikersavatar Codalunga 29 dec 2021 05:15

Flop. Twee paar Sealskinz geprobeerd. Wat mij betreft geen succes. Oversokken (Sealskinz) of overschoenen (vele merken en soorten) in combinatie met goede schoenen geven nog het beste resultaat als het gaat om de vocht- en luchthuishouding. Superkoud weer is meestal droog. Nat weer is meestal boven nul. In het eerste geval dikke warme sokken, in het tweede geval dun(nere) sokken mocht het nat worden dan voelt het minder drassig aan. Bij niet al te nat weer helpen toe-covers ook en ik ga nog de Velotoze cuffs proberen want de grootste vochtinstroom komt bij lange natte tochten vaak langs je onderbenen.
De groeten

maarten1
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 06 dec 2012 20:32

maarten1 29 dec 2021 07:28

Bedankt voor jullie mening/ervaring.

In de recensies zijn de klanten soms te vlug met hun recensie, men zou beter pas na een paar maanden recenseren.

JazzHands
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 05 jul 2018 10:46

JazzHands 29 dec 2021 22:46

Hoe het ook zij, zou eerst checken of je ermee in je schoenen past. De GripGrab Waterproof Merino Thermal sokken bijvoorbeeld zijn bijna zo dik als sloffen. Deze week online een paar aangeschaft, gaan morgen terug….
Laatst gewijzigd door JazzHands op 30 dec 2021 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

hayes

hayes 30 dec 2021 09:51

Gisteren gaan fietsen, bijna continu regen.
Ik voelde na 15 minuten m'n voeten nat worden ondanks GripGrab waterdichte overschoenen.
Ondanks natte voeten geen moment koude voeten gehad dankzij Merino sokken. Een heel verschil met gewone sokken. Het stoorde me gisteren dus totaal niet dat m'n voeten nat waren.

Plaats reactie