Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Krachttraining / Core stability voor wielrenners

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 09 dec 2021 11:59

bartdr schreef: 06 dec 2021 11:50 Stabiliteit en lenigheid doen jullie toch wel regelmatig als onderdeel van je weekplan, of niet?
....
Sportschool-dingen doe ik niet, dan kruip ik wel liever op de fiets (of hardloopschoenen).
Mee eens! Uit nieuwsgierigheid keek ik even naar dat aanbevolen Youtube-clipje. Ik moet er niet aan denken om zo met die gewichten te moeten stoeien. Ik zou m'n bed niet meer uit kunnen komen de volgende dag, en dagen daarna. Nee, ik begin iedere morgen met de neerwaartse hond, wat opdruk-oefeningen, veel buikspieroefeningen, fietsen in de lucht in zithouding, en meer van dat. De kracht nodig voor het WUR is niet meer dan het eigen gewicht van de zitpositie naar de verticale stand te brengen, heb ik ooit eens gelezen. Of het waar is, weet ik niet, wel suggereert het in ieder geval dat de krachtcomponent (vaak?) schromelijk wordt overdreven.


1 m2 is genoeg voor Zen, 2 m2 (matje) is genoeg om óp te leven.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1328
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 09 dec 2021 13:35

daniel1975 schreef: 09 dec 2021 11:39 Welke app/youtube linkjes zijn dat precies?
app: "Nike training club" in de app store, daar vind je echt vanalles. Ik probeer wat af te wisselen, maar "runner stability" en "runner flexibility" zijn de klassiekers.
Youtube joga dingen kies ik meestal iets van het kanaal "yoga with adrienne", maar kan je ook gewoon iets zoeken als "cyclist yoga" ofzo.
Youtube stabiliteit dingen vind je ook door bv. "cyclist core stability" of soortgelijken te zoeken.

Ik probeer die workouts ook om de paar weken eens te wisselen voor nieuwe. Om op die manier toch een zo breed mogelijke basis aan stabiliteit en flexibiliteit te hebben/onderhouden.
Specifiek voor fietsen zal mijn methode niet optimaal zijn, maar gemiddeld genomen denk ik wel dat dat een goede basis geeft.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 09 dec 2021 19:39

bartdr schreef: 09 dec 2021 13:35 Youtube joga dingen kies ik meestal iets van het kanaal "yoga with adrienne",
Ik ben ook fan van Yoga With Adriene. Ik kreeg het vorig jaar van verschillende kanten aangeraden, o.a. door een arts. Het zit goed in elkaar en het is leuk en het gratis aanbod is enorm. Ik doe die 'for cyclists' regelmatig in het seizoen, en nu kies ik uit een aantal algemene, core- en buikspierenfilmpjes. Die keuze maakt het breed en afwisselend, en de aandacht voor ademhaling, lichaamsbewustzijn, flexibiliteit en coördinatie maakt het zo veel meer dan alleen krachttraining. Ik heb er veel aan!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 12 dec 2021 16:56

Ik heb afgelopen week nog een keer yoga geprobeerd probleem is ik kan oefeningen waar ik op mijn knieën moet niet doen, veel te veel pijn. Ook lukt het mij niet om in kleermakerszit te zitten ben totaal vastgeroest wat dat betreft. Dat gaat hem niet worden.
Wat ik wel elke ochtend doe zijn met 2kg dumbels een paar workouts maken en een paar oefeningen voor mijn buikspieren.
Ghost Nivolet 6LC

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 12 dec 2021 23:28

Ik deed niks maar ik reed wel hard. :lol:

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 13 dec 2021 09:16

Sweety2008 schreef: 12 dec 2021 16:56 Ik heb afgelopen week nog een keer yoga geprobeerd probleem is ik kan oefeningen waar ik op mijn knieën moet niet doen, veel te veel pijn. Ook lukt het mij niet om in kleermakerszit te zitten ben totaal vastgeroest wat dat betreft. Dat gaat hem niet worden.
Adriene is echt niet voor één gat te vangen ;) : https://www.youtube.com/watch?v=VfSlEgg4ApE

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1328
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 13 dec 2021 10:08

Ik had in het begin ook ongelofelijk veel moeite met veel van die houdingen (of oefeningen in geval van andere workouts). Ik zou zelfs durven stellen dat ik nu, na 1,5jaar, nog altijd kan doorgaan als een totale joga-leek. Wel is er een groot verschil in mijn heupen (mijn zwakke punt), waardoor ik vooral bij hardlopen echt wel vooruitgang geboekt heb.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 dec 2021 12:17

@Louise het filmpje is in Engels en dat versta ik amper wat ze allemaal zegt. Op Cyclemasters zijn de yogalessen in het Nederlands en dat is voor mij dan toch veel makkelijker.
Ghost Nivolet 6LC

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 17 dec 2021 19:11

Sweety2008 schreef: 12 dec 2021 16:56 Ik heb afgelopen week nog een keer yoga geprobeerd probleem is ik kan oefeningen waar ik op mijn knieën moet niet doen, veel te veel pijn. Ook lukt het mij niet om in kleermakerszit te zitten ben totaal vastgeroest wat dat betreft. Dat gaat hem niet worden.
Wat ik wel elke ochtend doe zijn met 2kg dumbels een paar workouts maken en een paar oefeningen voor mijn buikspieren.
Als je zo “stijf” bent als je omschrijft zijn juist mobiliteit oefeningen erg goed. Niet zover specifiek voor het fietsen, maar ook voor je algehele gezondheid.

Ik verbaas mij bijvoorbeeld dat tegenwoordig weinig volwassenen een “deep squat hold” kunnen:
Afbeelding

De gehele keten vanuit nek, ruggengraat, heupen, knieën en enkels is zeer belangrijk bij bewegen.

Fietshouding is ook niet bevorderlijk voor je lijf.

Wat betreft krachttraining en core. Een goede squat is ook core training (bracing). Zelfs met lopen wordt core gebruikt, weliswaar minimaal. Ben dan ook voorstander van dynamische core oefeningen (bijv bird-dog) ipv statische zoals planken.

indobesar
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 27 jul 2015 13:22

indobesar 17 dec 2021 19:15

Om specifiek en concreet te maken. 10 minuten video met mobiliteit oefeningen van Squat University:
[youtube]https://youtu.be/dBYjU7iBpck[/youtube]

Dit kanaal is een aanrader. Zeker als je goed en duurzaam krachttraining wilt doen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 17 dec 2021 22:03

@indobesar dit moesten wij vroeger op school ook doen en daar had ik al moeite mee nu lukt dit al helemaal niet meer. Krijg al akute kniepijn als ik dit zie.😱😒
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 dec 2021 23:07

Indobesar, die zit heb ik nooit gekund, al was ik een meer dan redelijk turnster. Misschien kan zonder toch ook wel.

Plaats reactie