Beste mensen,
Na bijna 5000km met mijn ketting te hebben gereden, werd het tijd om een nieuwe ketting te monteren. Nadat ik de nieuwe ketting had gemonteerd blijkt de ketting op zowel het grote- als kleine blad over te slaan.
Met de bladen heb ik inmiddels bijna 52.000km gereden. Als ik de tandjes bekijk lijken deze nog niet echt versleten te zijn.
Maar wat nu de oorzaak is van het overslaan van de ketting is mij volstrekt onbekend. Ter verduidelijking van mijn verhaal heb ik een detailfoto van de tandjes van het grote voorblad toegevoegd en een foto van het moment dat de ketting over slaat.
Heeft iemand een idee hoe dit probleem opgelost kan worden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten,
Mark
Nieuwe ketting slaat over
cassette ook vervangen.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7980
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Ik denk dat je na 52.000km ook wel toe bent aan nieuwe bladen….
Nieuwe ketting met oude kransjes geeft vaak problemen met overslaan. Meestal echter achter.
Heb je de cassette ook vervangen?
Nieuwe ketting met oude kransjes geeft vaak problemen met overslaan. Meestal echter achter.
Heb je de cassette ook vervangen?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"
…"
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Nieuwe kettingbladen, of er moet nu een of andere stijve link in zitten dat het probleem oplost.
Je hebt nu nog de optie om de oude ketting terug te plaatsen en deze winter alles nog helemaal aan gort rijden. En dan in de lente vers beginnen met nieuwe kettingbladen, cassette en derailleurwieltjes ( dat zijn nu ook al aardige werpsterren aan het worden ). Er zit een quicklink in dus deze ketting kan zo terug op de plank.
Klinkt gek, maar om met alles nieuw meteen door de pekel te jakkeren....
Je hebt nu nog de optie om de oude ketting terug te plaatsen en deze winter alles nog helemaal aan gort rijden. En dan in de lente vers beginnen met nieuwe kettingbladen, cassette en derailleurwieltjes ( dat zijn nu ook al aardige werpsterren aan het worden ). Er zit een quicklink in dus deze ketting kan zo terug op de plank.
Klinkt gek, maar om met alles nieuw meteen door de pekel te jakkeren....
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dank voor al jullie reacties:)
Eens om niet alles helemaal te gaan vervangen. Ik ga morgen nog eens een testritje maken en eventueel nieuwe cassette erop plaatsen. En als de aandrijving redelijk blijft draaien, kan de rest idd wel van het voorjaar vervangen worden
Eens om niet alles helemaal te gaan vervangen. Ik ga morgen nog eens een testritje maken en eventueel nieuwe cassette erop plaatsen. En als de aandrijving redelijk blijft draaien, kan de rest idd wel van het voorjaar vervangen worden
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 7980
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Check vooral ook die link in de ketting waar TheStudent het over had! Als je niet een quicklink hebt gebruikt maar een kettingpons kan dat ook het probleem zijn.
Makkelijk te achterhalen door je fiets in een montagestandaard te zetten en nauwkeurig te kijken waar het overslaat.
Makkelijk te achterhalen door je fiets in een montagestandaard te zetten en nauwkeurig te kijken waar het overslaat.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"
…"
Ga er maar vanuit dat de cassette de oorzaak is van het over slaan.
10.000 is best wel veel voor een casstte.
Die 52.000 van de voorbladen is ook wel veel maar is wel te doen.
Ik zit ook rond die afstand en heb nog nooit problemen gehad met overslaan op de voorbladen.
Ik denk ook dat als dat zou gebeuren er ongelukken gebeuren omdat dan waarschijnlijk ook de ketting eraf vliegt.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Vergeet niet dat we in Nederland veel minder gebruik maken van de hele cassette en het grootste deel van de tijd op maar een paar tanden doorbrengen. Als je de ketting wisselt op 5k km. Dan red je er inderdaad maar twee kettingen. Als je standaard wisselt op 3k km. Dan misschien 15k km en vijf kettingen. Meestal zitten er ook maar twee of drie tanden op de cassette die overslaan...
Wissel je elke 1000km je ketting op rotatie met drie kettingen dan kom je wel op veel meer.
Wissel je elke 1000km je ketting op rotatie met drie kettingen dan kom je wel op veel meer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik weet niet of het er iets met te maken heeft maar zit de quicklink wel volledig gesloten? Op de foto lijkt deze niet volledig dicht, en de pijl moet denk ik andere kant uitwijzen.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)
Specialized Crave (2013)
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5385
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Goede spot zit inderdaad niet dicht, dan gebeurt er trouwens hetzelfde als met een stijve link.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!