Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Sigma Sport Rox 11.1evo

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 dec 2021 15:56

Gisteren mijn eerste ritje gemaakt met de Rox 11.1evo. En aangezien er nog geen topic is voor deze Rox meteen maar eentje aangemaakt.

Ik heb afgelopen week de meest complete set besteld. Dus de Rox zelf en daarbij een hartslagmeter, cadansmeter en een snelheidsmeter. Die laatste twee werken zonder magneet dus geen (R2 duo) meter meer aan de liggende achtervork en geen magneten meer op de crank en in het wiel. De cadansmeter gaat met een elastiekje op de crank (let op: je moet wel enige ruimte hebben!). Gelukkig heb ik net 2mm over op mijn CAAD. De snelheidssensor gaat op de voor- of achternaaf.

De Rox 11.1evo is eigenlijk onlosmakelijk verbonden met de Ride app op jouw smarttelefoon. Het koppelen van de Rox met de telefoon was even proberen. Dat ging niet in eenmaal goed. Maar eenmaal gekoppeld zijn alle instellingen te wijzigen op het scherm van de telefoon en deze worden meteen weergegeven op de Rox. Dus je kan het scherm zelfs onderweg meteen aanpassen. Geen gerommel meer op kleine knoppen. En ja dat is ie wel, klein. De Rox valt iets kleiner uit dan ik had gedacht. Ik heb daarom de extra large computer mount van K-edge ook meteen maar vervangen voor de kleine versie. Anders is het geen gezicht. 8-)

Verder kun je de velden in het scherm nog een kleur geven. Dat vind ik wel gaaf maar dat ik ook wel te zien op de foto hieronder.

Het kleine scherm is wel even wennen als je zoals ik eerst met de Rox 12.0 hebt gereden. En behalve de navigatie met kaarten kunnen ze eigenlijk wel hetzelfde. Hetzij dat de nieuwe Rox 11.1. erg gebruikersvriendelijk is. Dus ik durf het bij niet te zeggen maar als de opvolger van de 12.0 gaat lijken op de 11.1 maar dan groter dan kan het zo maar zijn dat ik dan weer overstap.

Qua accuduur moet ik nog kijken wat er van komt. Ik heb gisteren 2 uur lang de helderheid van het scherm behoorlijk hoog gehad (8/10) en er was niets van de lading verdwenen (volgens de Rox zelf). Dus ik vermoed dat het verbruik reuze meevalt. Ik moet nog uitzoeken of de Rox 11.1. net als de 12.0 zelf de lichtsterkte kan aanpassen a.d.h.v. de hoeveelheid omgevingslicht. Dat zou helemaal mooi zijn. Standje 8 was in ieder geval too much voor in het donker. :lol:

Ik heb de mijne nu maar de rasta rox genoemd. :mrgreen:
Bijlagen
IMG_20211213_164551870.jpg
Ride bikes, not tanks!

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 14 dec 2021 18:42

Eerst indruk dus positief. Maar aan de kleine kant...

Ben benieuwd naar de track functie.

Snelheid/hartslag/cadans wil ik graag zien en de gemiddelden en dat kan ie.

Op de rox 12 gebruik ik eigenlijk altijd de follow track functie. Met turn by turn.

Hoe goed is dat op deze? En daar t kleine scherm.. is dat wel werkbaar?

Heb je dat al geprobeerd?

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 14 dec 2021 20:18

Nee, niet geprobeerd. Ik navigeer ook zelden. Ook met de Rox 12 niet.
Ride bikes, not tanks!

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 14 dec 2021 20:38

leon1 schreef: 14 dec 2021 20:18 Nee, niet geprobeerd. Ik navigeer ook zelden. Ook met de Rox 12 niet.
Ah oke. Er zijn weinig tot geen reviews nog.

Ben wel benieuwd naar die ervaring? Laad je een track in dan krijg je dus een broodkruimelspoor, maar krijg je ook turn by turn indicatie met afstand? Als dat zo is dan ia dat genoeg:).

Misschien wil je het een keer testen, haha. Anders wacht ik reviews af.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 15 dec 2021 20:19

Hoi, vind hij de weg naar huis terug als ik verdwaald ben? Ik heb namelijk totaal geen oriëntatiegevoel.
Met de MIO 505 was dit geen probleem hij bracht mij altijd weer terug naar huis.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 dec 2021 20:41

Reviewexemplaar onderweg naar mij. Hoop begin volgende week eerst bevindingen te kunnen delen.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 15 dec 2021 20:45

:cry:
havana schreef: 15 dec 2021 20:41 Reviewexemplaar onderweg naar mij. Hoop begin volgende week eerst bevindingen te kunnen delen.
Tof. Ben benieuwd naar je bevindingen. Deel je de link hier?

Vooral benieuwd naar de tracking optie en turn by turn optie en her i laden van komoot tracks en strava tracks. Daarbij hoe zuiver is dan de broodkruimel? En krijg je bij het broodkruimelspoor ook afslag info met afstandsindicatie?

Sorry teveel vragen:).

Heb nu de rox 12. Bevalt goed, maar mis toch telefoonconnectie en crash-detectie. En wil nu in 1x goed doen. De navigatie-functie van de 13 is uitstekend namelijk:).

bjunior
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 mei 2018 23:44

bjunior 15 dec 2021 23:09

Ben ook erg benieuwd naar de verdere ervaringen maar ook of er (ooit) nog een opvolger van de 12 komt. Ik vond de 12 qua navigatie echt onovertroffen goed. Helaas crashte het ding met regelmaat, en ik heb 2 maal een nieuwe gehad. Op een gegeven moment geld terug gekregen en een Garmin 830 gekocht, maar de navigatie van sigma blijft een gemis.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 dec 2021 13:31

Reviewexemplaar binnen.

Eerste indruk, net even kwartiertje mee gespeeld.

- bouwkwaliteit ziet er goed uit. Fijne knoppen aan de zijkant. Stukken beter dan de Bolt.
- scherm is toch wel wat klein (kleiner dan Wahoo Bolt), kwaliteit is voldoende maar niet super scherp
- oplaadpoort is USB-C (super) en kapje lijkt ook heel degelijk
- koppelen met de Sigma Ride ging prima. Strava, Trainingpeaks en Komoot koppelen wat zo gepiept. Overigens zijn dit meteen de enige platforms die je kunt koppelen, dus dat is wel minder dan bij de concurrentie. Voor mij overigens geen probleem
- apparaat start snel op
- routes vanuit Komoot worden automatisch gesynct, via Strava vreemd genoeg niet. Wel kun je ook handmatig een GPX inladen door de GPX te openen met de app. Zelfde manier als bij Wahoo.
- hij heeft fietsprofielen, halleluja!

Tot zover. Deze week maar eens een paar ritten mee rijden en dan kunnen we iets meer over zeggen.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 19 dec 2021 15:06

havana schreef: 19 dec 2021 13:31 Reviewexemplaar binnen.

Eerste indruk, net even kwartiertje mee gespeeld.

- bouwkwaliteit ziet er goed uit. Fijne knoppen aan de zijkant. Stukken beter dan de Bolt.
- scherm is toch wel wat klein (kleiner dan Wahoo Bolt), kwaliteit is voldoende maar niet super scherp
- oplaadpoort is USB-C (super) en kapje lijkt ook heel degelijk
- koppelen met de Sigma Ride ging prima. Strava, Trainingpeaks en Komoot koppelen wat zo gepiept. Overigens zijn dit meteen de enige platforms die je kunt koppelen, dus dat is wel minder dan bij de concurrentie. Voor mij overigens geen probleem
- apparaat start snel op
- routes vanuit Komoot worden automatisch gesynct, via Strava vreemd genoeg niet. Wel kun je ook handmatig een GPX inladen door de GPX te openen met de app. Zelfde manier als bij Wahoo.
- hij heeft fietsprofielen, halleluja!

Tot zover. Deze week maar eens een paar ritten mee rijden en dan kunnen we iets meer over zeggen.
Klinkt goed. Benieuwd naar je vervolg!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2817
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 23 dec 2021 10:46

Ja, die knoppen zijn echt goed ja. Beter dan de ROX 12. Vandaag ineens een melding dat de accu laag was.... vreemd aangezien deze gisteren nog op 70% stond. Dus ik dacht misschien de kou? Vanmorgen na de rit maar aan de lader gehangen. Nog 60% over. Haha. De 11,1 is dus wel erg voorbarig. Als ik het nu mag inschatten verliest ie 5% per uur (t.o.v. 10% per uur van de ROX 12)

Enige minpunt wat ik nu kan ontdekken is dat de GPS positie vinden erg lang duurt. De ROX 12 had 'm altijd zo te pakken.

Verder is het scherm inderdaad niet zo scherp als de foto's in de reviews/eigen website van Sigma.

Top vind ik echt dat meldingen van de telefoon doorkomen op het scherm, het kleurenscherm, de koppeling met de Ride app en de USB-C.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 dec 2021 10:50

Die meldingen, kan je die ook uitzetten? Ik heb dat nog nergens kunnen vinden.

Plaats reactie