Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

(Kleine) schoonmaak racefiets na ritje.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 dec 2021 13:59

Even voor de helderheid een karcher huis en tuin hogedrukspuit. Is veel krachtiger dan die bij de carwash.
Dus houd dat even uit elkaar.

Die bij de carwash kunnen prima als je lekker door de blubber bent geweest met crosser/mtb of gravelbike.
Maar een racer heb ik nog nooit met meer dan een tuinslang gedaan.

Verder ga ik met Havana mee. laat het lekker in dit seizoen.
Schoonmaken zorgt, mijn mening, vaak voor gekraak en is iets anders dan onderhoud. Let daar op.

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 09 dec 2021 20:50

Van de zomer op mijn mtb door een wolkbreuk van heb ik jou daar gereden.
Het fietsje is nog nooit zo schoon geweest als toen.
Boerke van buut'n

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 09 dec 2021 23:08

Bij Global Cycling Network hebben ze wel eens geprobeerd wat je met een doorsnee hogedrukspuit zou kunnen aanrichten aan je lagers. Viel mij nogal mee (of tegen het is maar hoe je het bekijkt).

https://www.youtube.com/watch?v=LzbpHGyFzc8

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 dec 2021 09:36

Geen probleem en heel handig voor een vieze mtb. Niet iedereen heeft ook veel ruimte om het huis. Als je in een appartement woont is het gewoon handiger. Ik zou wel oppassen met t waxprogramma. Want je fiets met schijfremmen waxen is nou niet echt handig.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 10 dec 2021 11:43

Al jaren spuit ik mijn fietsen af bij een autowasbox. Gaat gewoon lekker snel en dan krijg ik mijn ketting tenminste makkelijk zandvrij. Dan thuis meteen ketting drogen en nieuwe olie. Kost met af en toe een lager, maar gelukkig zijn bij mijn fietsen ondertussen alle lager gewoon makkelijk te vervangen en kosten ze de wereld niet. Om die reden nu ook net nog een wielset om laten spaken naar DT Swiss naven, omdat de naven losse kogels hadden en deze nu weer industrie lagers. Als ik naar de voordelen kijk: geen kou lijden, want vlug gebeurd, minder ketting en tandwielen slijtage door wegspoelen zand, dan neem ik af en toe dat extra lager graag voor lief. Enige ,en dat is al eerder gezegd, waar ik echt voor op pas zijn mijn balhoofd lagers, daar richt ik de spuit echt niet op.
Ach, ik zeg ook maar wat

i-mac

i-mac 10 dec 2021 12:29

Ik haal de ketting van de fiets af voor ik deze ga schoonmaken. Ketting gaat dan een paar sessies van 4 à 6 minuten in een ultrasoonreiniger. Alle zand is er zeker uit. En in de tijd dat dit klaar is, is mijn fiets gewassen, afgespoeld en gedroogd. Ik kan dit wel makkelijk in mijn garage doen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 dec 2021 12:36

Flink wat werk, gewoon lekker afspuiten en doekje over ketting.
Dan maar wat eerder vervangen.

Afgelopen weekend ketting van strandfiets vervangen, die spuit ik bijna na elke rit wel ff af in de wasbox.
Ketting heeft het 4500km gered voordat .75 tooltje erin paste. (sram force axs ketting)

i-mac

i-mac 10 dec 2021 12:39

DDX schreef: 10 dec 2021 12:36 Flink wat werk, gewoon lekker afspuiten en doekje over ketting.
Ja, dat is misschien zo, maar het is een vorm van ontspanning. Muziek aan, fietsje proper maken. Om de maand (ongeveer) wissel ik ook van ketting.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4531
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 10 dec 2021 13:15

Emmer warm water met een beetje auto shampoo…
Uitklapbare Beugel op de buiten muur, wat super handig is.
2 minuten werk.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 12 dec 2021 09:30

Wat Mao zegt doe ik ook ongeveer. Daarna alles droog maken met een doek. Als laatste de ketting met een doek drogen en tussen de schakels met een compressor droog blazen. 5 minuten werk.

Als ik 10 minuten langer poets is het mijn grote schoonmaak. De fiets is altijd schoon genoeg.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4226
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 dec 2021 09:36

Gisteren voor het eerst, na een modderige gravelrit, met de fiets op de drager even gestopt bij/in de autowasbox. Eerst met de schuimlans, dan de schuimende wasborstel, daarna afspoelen. 2 euro en 4 minuten verder een glimmend resultaat en ook nog een behoorlijk schone ketting.
Ik ben alleen wel benieuwd of de schijfremmen dit goed verdragen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 dec 2021 11:42

Na een MTB rit stop ik bij de wasbox op 900 mtrs van thuis.
Ik gebruik enkel het "naspoel programma".
Ben ik met 2 minuten en 1 euro klaar.
Bij thuiskomst de complete fiets nog eens droogwrijven, de ketting, pedaalas en derailleur in-oliën klaar.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie