Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aeroad. Situatie 2021/22: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 dec 2021 08:56

@Ernie:

Je moet er wel rekening mee houden dat je niet het zadel zomaar naar voren kunt schuiven en dat compenseren met een langere stuurpen. Als de setback te kort wordt zal je niet meer mooi rond kunnen trappen. Je aandeel van de hamstrings zal je daarmee verlagen, terwijl die ook een belangrijke bijdrage hebben in het ronddraaien. Je wil gewoon niet te ver met je knie boven de bepaal uit komen, en dat zeg ik niet ivm te veel druk op de knie, maar vooral omdat je dan niet meer goed "rond" kunt trappen.

@TS: Je setback aanpassen om meer/minder reach voor je bovenlichaam te krijgen is nooit een goed idee, dat doe je met je stuurpen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2021 09:16

Zolang de pedalen in een mooie cirkel draaien, maakt het echt niet uit vanuit welke hoek je er druk op uitoefent.

Triathleten b.v. zitten altijd extreem ver naar voren omdat ze daarin niet beperkt worden door de UCI. Dat zijn vaak degenen die bij uitstek van een soepele, hoge cadans houden.
Campagnolo Ultra Dork

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 09 dec 2021 09:29

linkeballen schreef: 09 dec 2021 00:08
chris80 schreef: 08 dec 2021 18:19 Je komt inderdaad dichter op je BB te zitten. Dit kun je dan weer compenseren door je zadel wat naar achter te zetten zodat je weer dezelfde positie als dat je nu zit krijgt.
Tja het is maar de vraag of de positie van mijn zadel ten opzichte van mijn BB nu wel ideaal is. En of ik die dus überhaupt wel 1 0p 1 moet kopiëren bij nieuwe fietsen. Ik heb (naast de setback ) mijn zadel bv iets naar achteren staan zodat het stuur iets dichterbij komt. Misschien moet ik juist wel voor een meer TT achtige positie gaan en mijn zadel helemaal niet naar achteren zetten bij de grotere hoek bv.

Dat is helemaal waar, misschien past het zadel een stuk naar voren bij jou ook prima of zelfs beter. Het mooiste zou als je dat kunt nabootsen op je huidige fiets en kijken hoe dat bevalt. Of wellicht eens een bikefitting doen.

Het is natuurlijk megazonde als je straks 5k+ uitgeeft en uiteindelijk niet lekker op de fiets komt te zitten. Dan is de afschrijving als je hem verkoopt een stuk groter dan de investering in bv een goede bikefit.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 dec 2021 10:48

@Ernie: maar zoals jij aangeeft gaat het alleen om de heuphoek en dat betwijfel ik. Stel je zet het zadel te ver naar achteren en compenseert dat met een kortere stuurpen. Dan is de heuphoek nog steeds in orde, maar het draait voor geen meter meer rond. Je wil op het meest gunstige moment in de pedaaltred Je knie boven de pedaal hebben zodat je maximaal kracht kunt geven. Dat momentum ga je missen met het zadel te ver naar achteren of te ver naar voren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2021 11:13

Als je het heel extreem trekt heb je op den duur een rugleuning nodig omdat de zwaartekracht je niet meer op het zadel houdt maar voor het geleverde vermogen of de mogelijkheid om soepel rond te trappen maakt het niks uit. Dat lukt zowel op een ligfiets al op een extreme triathlon setup.
Campagnolo Ultra Dork

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 09 dec 2021 12:55

Interessante discussie wel! Op mijn TT heb ik dus een 77 graden zadelbuishoek en dit trapt heerlijk en dat is ook te zien aan de wattages. Maar dan zit je ook anders (omdat je op de stuur hangt). Dus het is maar de vraag of het verplaatsen van de zogenaamde driehoek voor een koersfiets (in mijn situatie) wel een goed idee is.

chris80 schreef: 09 dec 2021 09:29 Dat is helemaal waar, misschien past het zadel een stuk naar voren bij jou ook prima of zelfs beter. Het mooiste zou als je dat kunt nabootsen op je huidige fiets en kijken hoe dat bevalt. Of wellicht eens een bikefitting doen.

Het is natuurlijk megazonde als je straks 5k+ uitgeeft en uiteindelijk niet lekker op de fiets komt te zitten. Dan is de afschrijving als je hem verkoopt een stuk groter dan de investering in bv een goede bikefit.
Ja klopt! Ben het absoluut met jou en Ernie eens. Helaas heb ik geen goede ervaring met bikefits. Maarja ik had wellicht de verkeerde partij te pakken. Gelukkig heb ik een stuurpen liggen van 130mm (heb nu 110mm) dus ik kan mijn zadel 20mm naar voren gooien:
Afbeelding
Zadel kan nog wel iets naar voren:
Afbeelding
Ben benieuwd hoe ik dit het beste kan testen.. bv waar ik op moet letten? Als je iets verandert voelt het eerst sowieso altijd een beetje vreemd namelijk...

Ernie C. schreef: 04 dec 2021 23:44 Probeer de geometrie van het stuur te achterhalen (merk en type) of meet het goed op, bij voorkeur even zonder stuurlint en shifter gedemonteerd. De theorie zou hier moeten volstaan om te weten of het past.
Heb ik gedaan. Het is echt 100mm. Het gaat trouwens om een Pro PLT CC anatomic stuur (100mm van hart tot hart).
Afbeelding
Afbeeldingmafaiway

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 09 dec 2021 13:02

Ernie C. schreef: 09 dec 2021 11:13 Als je het heel extreem trekt heb je op den duur een rugleuning nodig omdat de zwaartekracht je niet meer op het zadel houdt maar voor het geleverde vermogen of de mogelijkheid om soepel rond te trappen maakt het niks uit. Dat lukt zowel op een ligfiets al op een extreme triathlon setup.
Je moet er wel rekening mee houden dat als je 2cm naar voren gaat zitten je meer met je bovenbenen gaan trappen, terwijl je hamstrings en billen ook een groot aandeel in de krachtoverbreng moeten hebben.

Als TS 2cm naar voren gaat zitten met 2cm langere pen kom je qua gewicht verdeling ook heel anders boven de fiets te zitten. Dit heeft ook invloed op het stuurgedrag en tractie op het wiel

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2021 13:40

Dat eerste heeft te maken met heuphoeken en balans. Als de balans te ver naar voren komt, dan moet je dat opvangen met een ligstuur (net zoals de rugleuning als je te ver naar achter gaat) of veel te veel energie steken om je bovenlijf in balans te houden met je armen. Doe je dat niet, dan ga je automatisch teveel stoempen om je lichaam overeind te houden.

Je hebt op een wegfiets dus geen eindeloze marge maar de meeste mensen hebben echt wel één tot een paar cm marge naar voren en naar achter, mits de rest van de afstelling ook wordt aangepast en afhankelijk van flexibiliteit, core stability, en als je jezelf wat tijd gunt om eraan te wennen.

2Cm is misschien wat veel maar als je dat gratis kunt proberen moet je dat vooral doen. Doe alleen de eerste ritten niet te gek. Plan wat kortere ritten en luister goed naar je lichaam. Zeker met dit koude weer liggen blessures altijd op de loer.
Campagnolo Ultra Dork

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 09 dec 2021 13:47

Of slim om wat geld te investeren in goede (/goed aangeschreven dus) bikefit.
Die kan je ook meteen vertellen wat eventuele mogelijk aanpassingen kunnen zijn en effecten daarvan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 dec 2021 13:58

Of investeren in een 12cm stuurpen. dan merk je zelf wat de Aeroad gaat doen. Wil je nog weten wat die andere frames doen, die ongeveer gelijk zijn aan de Venge? koop dan een goedkoop compact stuurtje op Marktplaat of hier op het forum. Die kun je altijd weer doorverkopen dus ben je hooguit een paar euro armer. Dat is met een bikefit wel anders.
Met die lengte heb je toch niet meer smaken dan de grootste maat. Zonde om daar je spaargeld op stuk te slaan imho.
Campagnolo Ultra Dork

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 09 dec 2021 14:09

Ernie C. schreef: 09 dec 2021 13:58 Of investeren in een 12cm stuurpen. dan merk je zelf wat de Aeroad gaat doen. Wil je nog weten wat die andere frames doen, die ongeveer gelijk zijn aan de Venge? koop dan een goedkoop compact stuurtje op Marktplaat of hier op het forum. Die kun je altijd weer doorverkopen dus ben je hooguit een paar euro armer. Dat is met een bikefit wel anders.
Met die lengte heb je toch niet meer smaken dan de grootste maat. Zonde om daar je spaargeld op stuk te slaan imho.
heb zojuist ook nog een oude 12cm pen gevonden in de oude doos:D Het is soms wel goed om ALLES te bewaren dus. Nu kan ik in ieder geval testen hoe het voelt met de handen op de shifters.

@DDX ik ga sowieso nog wel even goed kijken naar een bikefit.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 dec 2021 15:47

Als je nu geen last hebt, zou ik die bikefit niet echt aanraden. 10 bikefits geven 10 verschillende posities op de fiets.

Ik heb, lang geleden, bij verschillende fietsenmakers een bikefit laten doen, allemaal waardeloos. Ik had last van de rug en uiteindelijk zat ik bijna even recht op de racefiets dan op een stadsfiets. De pijn bleef wel.
Uiteindelijk wel bij een goede terecht gekomen. Stuur veel lager, zadel veel naar voor. Bij alles duidelijke uitleg en vooral ook de uitleg waarom ik nog veel lager moest zitten dan met die fiets mogelijk was. Enkele fietsen verder is de positie nu wel goed en de pijn al lang weg (ook na 10 uur op de fiets heb ik nauwelijks klachten)

Experimenteren met een compact stuur is wel een idee dat niet veel hoeft te kosten. Minder dan 30€:
https://www.futurumshop.nl/controltech- ... rijs.phtml
Afbeelding

Plaats reactie