Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aeroad. Situatie 2021/22: Je moet je aanpassen aan de fiets ipv andersom?

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 03 dec 2021 22:21

Tot nu toe was het geen enkel probleem om stuurpennen of complete combi's om te wisselen. Het werd nagestuurd en dan kon je zelf de boel ombouwen.

Ik vrees dat dit met de interne kabels doorheen het stuur een klusje is dat lang niet iedereen meester is. Een hydraulische remleiding loskoppelen, door het stuur trekken en terug aansluiten met evt. bleeden is wel iets anders dan even een pennetje ombouwen.

Het zal ongetwijfeld wel te maken hebben met een gebrek aan wisselsturen maar je ziet zo ook wel dat Canyon liefst iedereen zonder meer op hun standaard configuraties wil mikken.
Niet te moeilijk doen over een cm hier en daar, de fiets zit nu eenmaal zo in de doos en de fietser moet zich maar aanpassen.

Je bespaart zelf ook nog eens de kosten van een bikefit want je kan toch niks meer afstellen.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 dec 2021 22:31

Dan zijn ze daar mee gestopt, je moet nu gewoon zelf een stuurpen meebestellen (en dus betalen) :
Alle Canyon fietsen worden verzonden zoals afgebeeld en beschreven – een andere configuratie selecteren is momenteel niet mogelijk. Een snelle tip: op bikes met traditionele sturen en niet-geïntegreerde stuurpennen kan je een stuurpen met andere lengte meebestellen met je fiets. Wanneer je je fiets assembleert, kan je deze eenvoudig omwisselen.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 03 dec 2021 23:14

chris80 schreef: 03 dec 2021 15:06
linkeballen schreef: 03 dec 2021 14:58
Maar dan heb ik wel een vraag over reach wat ik nooit helemaal heb begrepen...
De reach wordt namelijk gemeten vanaf het hart van de trapas tot het balhoofd. Betekent dit dat het stuk tussen center trapas en het hart van bovenkant zadelpen vergelijkbaar is (constant) is bij de meeste fietsen? Anders kan je toch nooit de reach van verschillende fietsen met elkaar vergelijken zonder de de afstand tussen trapas en zadel mee te nemen? En dan uitspraken doen over de juiste maat. of zie ik iets over het hoofd en begrijp ik het na 10 jaar nog steeds niet? 8-)
Het deel center trapas tot hart bovenkant zadelpen is geen constante, maar deze kun je wel telkens gelijk maken tussen verschillende fietsen door te spelen met het stand van je zadel/de setback van je zadelpen. Zo staat de zadelbuis van mij huidige fiets 0,5graden schuiner naar achter en ik heb dit gecompenseerd door mijn zadel iets naar voren te zetten. Zo zit ik weer gelijk als op mijn vorige fiets.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd :).
Ik snap dat je de afstand zadel-stuur kan aanpassen door te spelen van de zadel positie of de setback van de zadelpen. Maar er zijn meerdere factoren die de afstand tussen zadel en stuur beïnvloeden namelijk:
1) hoek van de zitbuis,
2: lengte van de bovenbuis
3) lengte stuurpen.
4) positie zadel / setback zadelpen.

Ik snap daarom niet waarom enkel de reach wordt gebruikt om frames met elkaar te vergelijken het aanpassen van de 4 bovenstaande factoren hebben allemaal invloed.. waarom zou je dan enkel naar alles kijken vóór de trapas??

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 dec 2021 23:17

Omdat je je zadel altijd afstelt relatief naar het BB waardoor enkel de reach nog van belang is (voor de positie op de fiets, niet voor het rijgedrag)

Je gaat toch je zadel niet anders zetten om een andere reach te verkrijgen?
Afbeelding

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 03 dec 2021 23:18

Lcsmet schreef: 03 dec 2021 20:58
chris80 schreef: 03 dec 2021 19:25
Lcsmet schreef: 03 dec 2021 18:05
20% Korting op 7099 Euro maakt netto 5679,20 Euro.
Of 25% korting, dat maakt 5324,25 Euro, nog kan daar zal je voor moeten langsgaan. :)
Dan wil je toch geen Canyon meer :)
Doet WdV uit O nog aan Trek? Daar had je altijd flinke korting. Alleen had ik begrepen dat hij met Trek gestopt is?
Zoals ik schreef, je moet langsgaan.
20% Korting , op sommige modellen meer, heb ik nog wel een adres.

Maar ik post het niet meer op dit forum want ik wil niet telkens de discussie aangaan met mensen op dit forum die vinden dat zo’n korting niet kan en nog minder dat dit ook nog eens samengaat met een meer dan bovengemiddelde service.
Bedankt voor de tips over Trek iedereen! Wie is WdV uit O? Ga ik zeker checken. Jammer dat ik dit niet eerder wist, ik in heb de zomer een Trek Procaliber MTB gekocht namelijk..
Laatst gewijzigd door linkeballen op 03 dec 2021 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 03 dec 2021 23:21

Ernie C. schreef: 03 dec 2021 17:03 Ik zie op die Venge een ergo stuur en geen compact stuur. Meet de reach eens van dat stuur. Het staat ook nog eens flink naar boven gekanteld. Ik schat de kans vrij groot dat de 2XL met standaard cockpit gewoon gaaat passen,
Goed punt! De reach van mijn stuur ik nu ongeveer 10 a 10.2 cm (hart-hart). Ik zie dat de reach van dat Canyon stuur 70mm is! https://www.canyon.com/nl-nl/gear/bike- ... 00402.html Dit zou betekenen dat mijn shifters precies even ver weg zitten als op mijn Venge.

Bovendien is de Setback van het zadel 0 mm liet Canyon mij vanmiddag weten. Zou de 2XL dan toch precies kloppen?!

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 dec 2021 23:36

linkeballen schreef: 03 dec 2021 23:18
Bedankt voor de tips over Trek iedereen! Wie is WdV uit O? Ga ik zeker checken. Jammer dat ik dit niet eerder wist, ik in heb de zomer een Trek Procaliber MTB gekocht namelijk..
Wim de Vos uit Oosterhout.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 03 dec 2021 23:40

TL@ schreef: 03 dec 2021 23:17 Omdat je je zadel altijd afstelt relatief naar het BB waardoor enkel de reach nog van belang is (voor de positie op de fiets, niet voor het rijgedrag)

Je gaat toch je zadel niet anders zetten om een andere reach te verkrijgen?
Hier moet hier even over nadenken.. ook de hoek van de zadelbuis heeft toch invloed op hoe je kracht kan zetten / waar je zadel moet staan ten opzichte van je BB. Die hoek heeft ook weer invloed de afstand zadel-stuur. Haha shit miss maak ik het veel te ingewikkeld in mn hoofd:D

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 dec 2021 23:44

linkeballen schreef: 03 dec 2021 23:14
chris80 schreef: 03 dec 2021 15:06
linkeballen schreef: 03 dec 2021 14:58
Maar dan heb ik wel een vraag over reach wat ik nooit helemaal heb begrepen...
De reach wordt namelijk gemeten vanaf het hart van de trapas tot het balhoofd. Betekent dit dat het stuk tussen center trapas en het hart van bovenkant zadelpen vergelijkbaar is (constant) is bij de meeste fietsen? Anders kan je toch nooit de reach van verschillende fietsen met elkaar vergelijken zonder de de afstand tussen trapas en zadel mee te nemen? En dan uitspraken doen over de juiste maat. of zie ik iets over het hoofd en begrijp ik het na 10 jaar nog steeds niet? 8-)
Het deel center trapas tot hart bovenkant zadelpen is geen constante, maar deze kun je wel telkens gelijk maken tussen verschillende fietsen door te spelen met het stand van je zadel/de setback van je zadelpen. Zo staat de zadelbuis van mij huidige fiets 0,5graden schuiner naar achter en ik heb dit gecompenseerd door mijn zadel iets naar voren te zetten. Zo zit ik weer gelijk als op mijn vorige fiets.

Hopelijk heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd :).
Ik snap dat je de afstand zadel-stuur kan aanpassen door te spelen van de zadel positie of de setback van de zadelpen. Maar er zijn meerdere factoren die de afstand tussen zadel en stuur beïnvloeden namelijk:
1) hoek van de zitbuis,
2: lengte van de bovenbuis
3) lengte stuurpen.
4) positie zadel / setback zadelpen.

Ik snap daarom niet waarom enkel de reach wordt gebruikt om frames met elkaar te vergelijken het aanpassen van de 4 bovenstaande factoren hebben allemaal invloed.. waarom zou je dan enkel naar alles kijken vóór de trapas??
Zie antwoord van TL@ . En dan nog een stukje aanvulling van mij :). De reach is een vast gegeven bij elke fiets. Punt 1 + 4 bepalen hoe je zit tov je BB (en kan je zelf mee spelen tot je de optimale positie hebt). En doordat je dit elke keer hetzelfde zet tov je BB voor dezelfde zit zegt 2 (lengte bovenbuis) niet zoveel. Immers als je zitbuis iets schuiner naar achter staat zul je je zadel iets naar voren zetten (of een zadelpen met minder setback nemen). Je bovenbuis wordt dan langer, maar je zit toch hetzelfde. Punt 3: Als je de reach weet van een fiets kun je hier een passende stuurpenlengte bij nemen (let dan ook op de reach van je stuur).

Hopelijk een beetje helder zo :).

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 dec 2021 23:47

linkeballen schreef: 03 dec 2021 23:40
TL@ schreef: 03 dec 2021 23:17 Omdat je je zadel altijd afstelt relatief naar het BB waardoor enkel de reach nog van belang is (voor de positie op de fiets, niet voor het rijgedrag)

Je gaat toch je zadel niet anders zetten om een andere reach te verkrijgen?
Hier moet hier even over nadenken.. ook de hoek van de zadelbuis heeft toch invloed op hoe je kracht kan zetten / waar je zadel moet staan ten opzichte van je BB. Die hoek heeft ook weer invloed de afstand zadel-stuur. Haha shit miss maak ik het veel te ingewikkeld in mn hoofd:D
Nee je zadelpositie tov je BB bepaald hoe je kracht zet. Als je een schuinere zitbuis naar achteren hebt zet je je zadel dus iets naar voren en vice versa. Op die manier blijf je hetzelfde zitten tov je BB.

linkeballen
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37

linkeballen 04 dec 2021 00:08

Ah top bedankt Chris! Nu ik snap het nu helemaal, haha heel erg bedankt :like: .


Als ik alles nu uitreken lijkt de 2XL beter te passen dan ik aanvankelijk dacht.

Oude Venge 61
Reach oude frame 407mm met de stuurpen van 110mm zit de stuurbuis dus vrij dichtbij. In totaal dus 517mm (407 + 110). Dit mag zelfs wat verder weg zitten. Maar vanwege de reach van het relatief grote stuur van 100mm zitten de shifters perfect (moeten niet veel verder zitten).

Aeroad
Reach 429mm plus 120mm stuurpen = 549 hierdoor komt het stuur dus 32mm ( 549-517=32) dichterbij. Maar vanwege de reach van het nieuwe stuur van 70mm zullen de shifters even ver weg zitten als op mijn oude Venge.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 dec 2021 00:18

Uiteindelijk gaat get om de drie contactpunten, met zoals hierboven al aan gegeven de stack reach en stuurpen lengte ter spraken is gekomen.

En het is een goede start, maar je stuur en de positie hiervan doen ook mee, en bij je huidige fiets staat het niet helemaal als een juiste start. Kijk je natuurlijke houding is met je handen op de shifters bepaald de totale reach en stack.
Je stuur in on modern lang en je stuur staat ver naar je toe gekanteld, je shifter lijkt dan weer redelijk horizontaal te staan. Goed het is even puzzelen om een juiste keuze te maken.

Ik doe ook een duik in het merken aanbod.
De ridley noah 61 is gelijk aan je venge,
Een basso diamante kan je ook passend krijgen van de sv is er dan ook nog in een grotere 63, het voordeel is dat iedere cm gekozen kan worden.

Of een pinarello prince fx in die mooie blauwe kleur.
Helpende link om tot je totale stack en reach te komen.
https://www.velogicfit.com/frame-comparison/

Plaats reactie