Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
30 nov 2021 09:54
Rodolf schreef: ↑30 nov 2021 09:40
Kan je zomaar eender welke 8 traps cassette op eender welk versnellingsapparaat zetten?
Je kunt iedere 8-speed Shimano of Shimano compatible cassette gebruiken
Dus ook Sram, Sunrace, ZTTO, Decathlon etc.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Rodolf
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 mei 2021 22:21
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
01 dec 2021 22:26
Helemaal correct!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Ramon73
- Forum-lid
- Berichten: 2137
- Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31
Ramon73
02 dec 2021 08:33
Rodolf schreef: ↑28 nov 2021 17:27
Hallo forumeurs. Ik heb een nieuwe cassette nodig want de tanden zijn (weeral) afgesleten en de ketting trapt door.
De cassette die er op ligt blijkt een Shimano CS-HG31-8 te zijn (
https://superiorbikes.com/mk/2019/city- ... s-titanium), maar die is nergens voorradig.
Ik ken verder niets van fietsen helaas.
Passen alle merken of is dat verschillend per merk? Waar moet ik op letten?
Moet het een 11/34 zijn of past een 11/32 ook?
Wie kan me naar een alternatief loodsen dat ook past?
https://www.salden.nl/sunrace-csr86-8sp ... 11-28.html
Deze past, is op voorraad, niet duur.
Weliswaar 11-28, dus de echte bergen gaat er wellicht niet in zitten.
Of
deze in 11-34
Bikeinn is overigens prima, zelf al paar keer besteld. Duurt wel ietsje langer dan dat je zou willen. Ik reken op 1 week + 1 dag en dan ben ik nooit teleurgesteld.
Dogma F
-
xenius
- Forum-lid
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 11 mei 2019 10:43
xenius
08 dec 2021 14:23
Ik heb nu 52-36 crankstel met 11-30 cassette. Zou een 12-25 beter zijn voor op het vlakke hier in België? De reden waarom ik een aternatief zoek is, dat het vaak een te grote stap is van sommige kransjes. 12-25 ligt ook dichter bij elkaar.
Buiten de cassette moet ik ook ketting veranderen dan zeker? of inkorten?
-
Woefdram
- Forum-lid
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48
Woefdram
08 dec 2021 14:31
Als je toch ook wat ruimte wilt houden om ergens omhoog te rijden, kun je ook 14-28 overwegen. Daarin loopt alles op met 1 tandje van 14 tm 21. Kettinglengte zou gelijk moeten kunnen blijven bij alle genoemde combi's, maar bij een nieuwe cassette zou ik toch ook een nieuwe ketting erop leggen.
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15946
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Lcsmet
08 dec 2021 21:13
xenius schreef: ↑08 dec 2021 14:23
Ik heb nu 52-36 crankstel met 11-30 cassette. Zou een 12-25 beter zijn voor op het vlakke hier in België? De reden waarom ik een aternatief zoek is, dat het vaak een te grote stap is van sommige kransjes. 12-25 ligt ook dichter bij elkaar.
Buiten de cassette moet ik ook ketting veranderen dan zeker? of inkorten?
Je ketting vervang je als ze versleten is.
Als je ketting nu nog nieuw is hoef je deze niet te vervangen.
Een 12-25 cassette is, zeker met een 52/36 trapstel, in heel veel gevallen de betere keuze.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
Rodolf
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 mei 2021 22:21
Rodolf
22 dec 2021 16:47
Hallo allemaal.
Kleine update: ik heb de cassette en de ketting vervangen.
Dit ging even goed, maar na enkel dagen gleed de ketting van stand 7 en 8. De overige gingen wel goed.
Bij inspectie bleek dat deze 2 tandwielen niet recht staan. Ik krijg ze ook niet rechter. Ze zitten ook niet vast op de rest van de cassette, de andere tandwielen blijken een blok te zijn en komen niet los van elkaar, de 2 kleinste echter komen gewoon los.
Ik heb de cassette extra hard aabgeschroeft voor de zekerheid, maar dat blijkt niet te helpen.
Heb ik iets verkeerd gedaan (waarschijnlijk)? Of is het een slechte cassette (vermoedelijk minder waarschijnlijk)?
-
pino
- Forum-lid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
22 dec 2021 17:04
Als je goed naar het zwarte blok kijkt waar je de tandwielen op schuift ( de " body"), zie je dat de inkepingen daar allemaal even breed zijn, op 1 na. Op je tandwielen zijn de rokjes naar binnen allemaal even breed, op 1 na die breder is,
Die brede inkeping en nok passen op elkaar, je kunt de tandwielen dan fatsoenlijk recht (en verder) op de body schuiven. De sluitring zul der wel eerst weer vanaf moeten draaien.
Niet zijken maar reiden !
-
Rodolf
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 mei 2021 22:21
Rodolf
22 dec 2021 17:18
Hallo pino, zo ver was ik al en ik heb al een aantal keren alles terug uit elkaar gedraaid en teruggezet.
De brede inkeping zorgt ervoor dat alles maar op 1 manier past. Als er 1 tandwiel niet in de brede inkeping zit kan ik de cassette niet vastdraaien.
-
pino
- Forum-lid
- Berichten: 3373
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
22 dec 2021 17:28
Heb je een plaatje van wat je dan bedoelt met “niet recht staan”?
Niet zijken maar reiden !