Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietsonderhoud bij fietsenmaker verplicht?

Sergov
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 24 nov 2021 19:07

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Heb sinds september een nieuwe Giant. Fantastische fiets!
Is het eigenlijk verplicht om je fiets te laten onderhouden bij de fietsenmaker? Ik sleutelde namelijk hiervoor steeds zelf aan men tweedehands fiets. Ik heb dus ook al het werkgerei. Ik vraag me af of dit enigszins uitmaakt voor de garantie?
Thanks!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 nov 2021 19:27

Garantievoorwaarden lezen! Goed onderhoud, denk aan ketting en banden, is plicht van de gebruiker.

hayes

hayes 24 nov 2021 20:48

Bij mij (Superior) moet ik voor de 5 jaar garantie één keer per jaar naar de officiële dealer.

pino
Forum-lid
Berichten: 3360
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 nov 2021 21:43

Garantie heb je op produkt en materiaalfouten. Gebrekkig onderhoud valt daar niet onder.
Garantiedingetjes komen meestal wel in de eerste paar maanden tot uiting.

Voorbeeld: als je ketting niet goed geponst is zou je dat meteen moeten merken [en dan ga je ook meteen terug]. Als je hem zelf gebrekkig ponst en hij breekt na drie maanden is dat jouw zaak en geen garantie.

Met speling doorrijden en daardoor lagers vernielen is iets dat je niet gaat ondervangen met een jaarlijkse beurt. Dat moet je iedere rit nagaan.
Niet zijken maar reiden !

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3522
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 25 nov 2021 07:51

Werkelijk nog nooit over nagedacht dat ik mijn fiets naar de dealer zou brengen omdat anders mijn garantie vervalt. Belangrijkste garantie is je frame en vork. Als die scheurt, breekt had onderhoud denk ik ook niks uitgemaakt, dus voor een frame-onderhoud naar de dealer lijkt me zinloos, voor de bewegende delen, iets minder zinloos, maar is nooit bij me opgekomen. Ik kom eigenlijk nooit voor onderhoud bij de FM. Behalve voor de remmen van mijn ATB (moet ik toch eens induiken).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5890
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 nov 2021 08:27

En wat doe je dan als je per post een fiets bestelt? Canyon, Rose of in mijn geval een Origine? Ik kan moeilijk elk jaar even naar Franktijk rijden voor een onderhoudsbeurt bij een Franse dealer
Live fast; die young. mijn blog

marsman
Forum-lid
Berichten: 2365
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 nov 2021 10:23

Boeiende vraag. Zeker ook gezien de opmerking van Hayes bij Superior.

Ik heb even gekeken bij Canyon. Die bieden 6 jaar garantie aan de eerste koper, 2 jaar ongeacht de eigenaar.

Dit is dan wel een interessante opmerking: 'Enkel voor materiaal – en functiedefecten die reeds konden vastgesteld worden bij levering'.

Betekent dit in feite dat als je frame breekt na een rit of 10, dat je kan fluiten naar garantie?

https://www.canyon.com/nl-nl/customer-s ... antee.html
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

pino
Forum-lid
Berichten: 3360
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 25 nov 2021 10:33

Interessante zin. Vastgesteld door wie, hoe?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 nov 2021 11:00

Sergov schreef: 24 nov 2021 19:07 Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Heb sinds september een nieuwe Giant. Fantastische fiets!
Is het eigenlijk verplicht om je fiets te laten onderhouden bij de fietsenmaker? Ik sleutelde namelijk hiervoor steeds zelf aan men tweedehands fiets. Ik heb dus ook al het werkgerei. Ik vraag me af of dit enigszins uitmaakt voor de garantie?
Thanks!
Garantie voorwaarden goed lezen, reparaties e.d. tijdens de garantie periode door de fietsenmaker cq. de verkoper laten uitvoeren, onderhoud zoals ketting smeren, banden oppompen zal je zelf kunnen doen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7953
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 nov 2021 18:56

Sergov schreef: 24 nov 2021 19:07 Hallo allemaal,

...
Is het eigenlijk verplicht om je fiets te laten onderhouden bij de fietsenmaker? ...


Niemand verplicht je daartoe hoor! Je mag altijd onderhoud doen aan je fiets; het is immers een gebruiksvoorwerp met slijtageonderdelen. Er zullen ook niet merkstreepjes op staan met stickertjes die vermelden dat het "breken van de zegel" je garantie verpest.
Bovendien gaat de garantie over slijtage of stukgaan van onderdelen die -buiten oneigenlijk gebruik- gewoon heel zouden moeten blijven binnen de gestelde termijn.

Ergo; lekker sleutelen!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27523
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 nov 2021 19:06

Nee.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 25 nov 2021 21:53

havana schreef: 25 nov 2021 19:06Nee.
naar mijn idee maakt het niet zoveel uit wat een verkoper belooft of welke voorwaarden deze stelt. In Nederland is de wettelijke garantie minimaal 2 jaar. Op een frame waarvan je mag verwachten dat deze langer mee gaat heb je daarna altijd nog recht op langere garantie. Het kan zijn dat de verkoper moeilijk doet wanneer je onderhoud niet hebt laten doen maar wettelijk gezien kun je garantie afdwingen.

Plaats reactie