Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schoonmaken na een nat-wegdek-rit

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8941
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 nov 2021 12:41

Tuinslang erover (niet teveel op de lagers mikken), doek eroverheen, droogblazen met compressor (niet teveel op de lagers mikken), olie op de ketting, klaar.

Altijd direct na het fietsen, tenzij helemaal verkleumd. Als ik eenmaal onder de douche geweest ben en aan de koffie/bier (afhankelijk van het tijdstip van stoppen) zit, komt het er niet meer van. (Zo ben ik er wel eens de volgende dag achter gekomen dat mijn fiets nog buiten de schuur stond en dringend behoefte had aan wat TLC... :oops: )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 nov 2021 19:45

Indien nat en modderig altijd poetsen. Soms maar 5 minuten, maar tenminste eenmaal per week goed.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 23 nov 2021 20:11

Je kan even iets aantrekken over je wielerkleding aan voordat je met water en borstel aan de gang gaat.
Ff een regenjasje zodat je warm blijft en dan een 5min wasje.

Ik hang mn fiets ook vaak eerst aan de haak en sop m wel eens op een later moment af. Of pas na een paar ritten. Het draaiende gedeelte moet lekker blijven.

Ik heb trouwens zo n lichte drukspuit op schoefmachine accu, van worx. Geen tuin of water aansluiting, en met een 5l kannetje en een beetje sop er in ben je binnen een paar minuten op orde. De drivetrain kan ik in de kelderbox doen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 nov 2021 07:05

Ik snap dat gedoe met zo snel mogelijk poetsen niet. Een stilstaande fiets met smurrie in de drivetrain slijt helemaal niks. Een vieze fiets kan ook de volgende dag gepoetst worden. Ik kan ook makkelijk de afwas een dag laten staan. En sommige kleren liggen 2 weken in de wasmand voordat ze de wasmachine van binnen zien
Live fast; die young. mijn blog

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 24 nov 2021 07:27

Heel simpel rob74, wanneer je 'm een dag laat staan dan zit alles vast aangekoekt en moet je harder/langer poetsen om de fiets weer schoon te krijgen.
Dat geldt toch ook voor je vaatwas?
Meteen na een vette rit spuit je het vuil er gewoon af.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 nov 2021 08:00

Precies, ik liet het eerst ook altijd staan, maar meteen doen spaart echt tijd. Het koekt niet aan, je spoelt het meteen eraf.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 nov 2021 08:13

Ik maak de ketting droog en smeer deze met squirt. That’s it.
Verder mag alle modder lekker blijven zitten totdat het ergens in de weg zit.
Een paar keer per jaar was ik mijn fiets.
Vroeger waste ik na iedere rit maar mijn hobby is fietsen en niet het wassen van mijn fiets.

Ik heb wel geleerd niet meer te rijden als er is gestrooid. Dat zout is funest voor je fiets.

i-mac

i-mac 24 nov 2021 08:44

bakboord1 schreef: 24 nov 2021 08:13 Ik maak de ketting droog en smeer deze met squirt. That’s it.
Verder mag alle modder lekker blijven zitten totdat het ergens in de weg zit.
Een paar keer per jaar was ik mijn fiets.
Vroeger waste ik na iedere rit maar mijn hobby is fietsen en niet het wassen van mijn fiets.

Ik heb wel geleerd niet meer te rijden als er is gestrooid. Dat zout is funest voor je fiets.
Aangezien er tegenwoordig bijna niets interessants meer is op TV, ben ik regelmatig terug te vinden in mijn garage. Ik geniet ervan om mijn fietsen proper te houden. Dat doe ik toch zeker eenmaal in de week. Mijn collega's zeggen ook altijd dat ze hun haar kunnen kammen in mijn ketting. Voor zover ze nog haar hebben natuurlijk ;-) De ketting wordt bij nat weer altijd direct droog gemaakt en krijgt wat later een paar laagjes wax.

In de winter kies ik ervoor om off road te gaan, al kan je dat natuurlijk nooit zonder ergens de weg op te moeten. En dan wordt de fiets iedere keer gepoetst. Zout is onvermijdelijk.

Mijn mooiste compliment dat ik dit jaar trouwens kreeg, is dat mijn Bianchi Infinito die intussen 10 jaar oud is, als een nieuwe fiets werd gezien.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 nov 2021 08:53

Vastkoeken van modder??? :? :? :?

Emmer water, afwasmiddel, sponsje, afspoelen en klaar is Klara. OK,.... na 3 weken moet je wat harder duwen met de spons. So what? Een fiets is om op te fietsen. Ik houd er hier thuis geen showroom op na
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 24 nov 2021 09:13

Nat maken met een gieter met (zacht) regenwater, dan proper maken met regenwater en spons zonder zeep.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 nov 2021 09:17

Hier ook een vuile jongen. De aandrijflijn krijgt wat aandacht na een rit en daar blijft het meestal bij.
Afbeelding

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3524
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 nov 2021 09:41

rob74 schreef: 24 nov 2021 08:53 Vastkoeken van modder??? :? :? :?

Emmer water, afwasmiddel, sponsje, afspoelen en klaar is Klara. OK,.... na 3 weken moet je wat harder duwen met de spons. So what? Een fiets is om op te fietsen. Ik houd er hier thuis geen showroom op na
Dat hoeft ook niet hoor. Maar ik vind een gore fiets gewoon geen gezicht. En het zit tussen mijn oren: maar een schone fiets fietst lekkerder. En bovendien vind ik het heel ontspannend om zondag na het fietsen nog wat te rommelen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie