Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

hayes

hayes 21 nov 2021 08:49

Ernie C. schreef: 21 nov 2021 08:12 Of niet zo'n dure smaak qua fietsen.
Je was me voor :D

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 nov 2021 09:11

boswielrenner schreef: 19 nov 2021 23:32 2 Draagarmen en 2 stabilisatorstangen (links en rechts voor) voor mijn auto.
Citroën?
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 nov 2021 10:01

hayes schreef: 21 nov 2021 08:49
JPAR schreef: 21 nov 2021 00:11
hayes schreef: 20 nov 2021 20:37 Een nieuwe gasketel.
Kost zowat evenveel als een fiets.
Maar minder leuk.
Dan heb je een dure ketel (of erg veel betaald :? )
Of ik koop geen heel dure fietsen?
Ketel, installatie, nieuwe buizen voor condensatieketel en nog wat klein sanitair werk (wc, douche) gaat toch naar de 2,5k. Dat is ongeveer wat ik maximum aan een fiets uitgeef :winkthumb: (al is een budget altijd flexibel natuurlijk :lol: )
Incl al het installatiewerk etc is dat een prima prijs. Er zijn ook genoeg installateurs die dat alleen voor de ketel vragen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

i-mac

i-mac 21 nov 2021 10:39

hayes schreef: 21 nov 2021 08:49 Of ik koop geen heel dure fietsen?
Ketel, installatie, nieuwe buizen voor condensatieketel en nog wat klein sanitair werk (wc, douche) gaat toch naar de 2,5k. Dat is ongeveer wat ik maximum aan een fiets uitgeef :winkthumb: (al is een budget altijd flexibel natuurlijk :lol: )
Hier hebben we een jaar of 4 terug ook een nieuwe CV laten plaatsen. De prijs was vergelijkbaar. Wat wel vaststaat, is dat het verbuik enorm is afgenomen ivm met de vorige ketel. De volgende investering is een thermostaat en thermostaatknoppen die een timer hebben en via wifi te bedienen zijn. Ook dat zal het verbruik weer doen dalen. Aangezien ik onregelmatige uren werk, en ik geen vast schema heb, is het handiger om alles dagelijks manueel aan te passen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 21 nov 2021 10:59

hayes schreef: 21 nov 2021 08:49

.............
Ketel, installatie, nieuwe buizen voor condensatieketel en nog wat klein sanitair werk (wc, douche) gaat toch naar de 2,5k. Dat is ongeveer wat ik maximum aan een fiets uitgeef :winkthumb: (al is een budget altijd flexibel natuurlijk :lol: )
Dat is echt een koopje.
Enkele jaren geleden liet een simpele gascondensatieketel plaatsen van een middenmootmerk en toen betaalde ik al meer dan 3.5k, installatie inclusief en verwijderen oude ketel. (vermogen zal er ook wel mee te maken hebben veronderstel ik, 37kW)

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 21 nov 2021 11:26

In juni onze ketel laten plaatsen - 39KW CW 5 incl. montage - dakdoorvoer, vuilfilter, automatische ontluchter en programma thermostaat voor € 1600,- . Dat was in mijn ogen ook niet echt duur. 13 Stuks zonnepanelen worden binnenkort ook door deze firma geleverd.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 nov 2021 11:39

rene schreef: 21 nov 2021 11:26 In juni onze ketel laten plaatsen - 39KW CW 5 incl. montage - dakdoorvoer, vuilfilter, automatische ontluchter en programma thermostaat voor € 1600,- . Dat was in mijn ogen ook niet echt duur. 13 Stuks zonnepanelen worden binnenkort ook door deze firma geleverd.
Dat is een mooie prijs, gaat richting een projectprijs. Consumentenprijzen liggen al heel lang veel te hoog.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

hayes

hayes 21 nov 2021 14:07

Installateur (vriend van ons, dus ik ben geneigd hem te geloven) zei dat de nieuwe ketel zo'n 30-35% zuiniger zou moeten zijn. En met deze ridicule gasprijzen kan dat tellen. Ik betaalde tot nu toe ca. 700 euro. Aan de huidige prijzen 1400 euro. Dan is 30-35 % al snel een mooi bedrag en heb je dat binnen afzienbare tijd terug.

Er waren een paar 100 euro kosten aan de oude. Die is intussen 18 jaar oud.
Hij krijgt het douchewater nog lauw, veel meer niet. Soms weigert hij aan te slaan, enz...
't Was tijd ;)

Wat de prijzen betreft, m'n voorschot werd van 60 euro verhoogd naar 218 euro per maand :shock: Dat komt neer op 2600 euro per jaar. Eneco probeert natuurlijk maar ik ga hen echt geen renteloze lening geven. Dus voorschot maar zelf weer aangepast.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5216
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 21 nov 2021 14:17

hayes schreef: 21 nov 2021 14:07 Installateur (vriend van ons, dus ik ben geneigd hem te geloven) zei dat de nieuwe ketel zo'n 30-35% zuiniger zou moeten zijn. En met deze ridicule gasprijzen kan dat tellen. Ik betaalde tot nu toe ca. 700 euro. Aan de huidige prijzen 1400 euro. Dan is 30-35 % al snel een mooi bedrag en heb je dat binnen afzienbare tijd terug.

Er waren een paar 100 euro kosten aan de oude. Die is intussen 18 jaar oud.
Hij krijgt het douchewater nog lauw, veel meer niet. Soms weigert hij aan te slaan, enz...
't Was tijd ;)

Wat de prijzen betreft, m'n voorschot werd van 60 euro verhoogd naar 218 euro per maand :shock: Dat komt neer op 2600 euro per jaar. Eneco probeert natuurlijk maar ik ga hen echt geen renteloze lening geven. Dus voorschot maar zelf weer aangepast.
18 jaar is al echt oud. Tegenwoordig staat er een levensduur van 12 jaar voor een ketel. Vroeger was dat 17 jaar.

Eneco is wel heel extreem bezig met zijn prijzen. Ze hebben die klanten van Welkom ook gewoon gekocht voor 2 miljoen. En vervolgens een tarief gegeven om die kosten waarschijnlijk weer mee terug te verdienen :dislike:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

i-mac

i-mac 21 nov 2021 14:28

hayes schreef: 21 nov 2021 14:07 Wat de prijzen betreft, m'n voorschot werd van 60 euro verhoogd naar 218 euro per maand :shock: Dat komt neer op 2600 euro per jaar. Eneco probeert natuurlijk maar ik ga hen echt geen renteloze lening geven. Dus voorschot maar zelf weer aangepast.
Ik ben via de provinciale groepsaankoop bij Engie. Elke 3 maanden vul ik mijn tussentijdse meterstanden in. Ik had, gezien de duurdere prijzen, mijn voorschoot verhoogt naar €200 (gas en elektriciteit). Na het invullen van de tussentijdse meterstanden, kreeg ik de melding dat ik dat voorschoot moet verlagen naar ... €31 per maand. Uit ervaring weet ik dat ze die altijd aan de lage kant zetten, dus laat ik mijn voorschot zoals ze is. krijg ik op het eind van de rit terug, dan is dat goed. Maar gezien de huidige prijzen zou ik wel eens gelijk kunnen hebben.

De nieuwe CV verbruikt zeker een pak minder, maar mits een beetje uitkijken, kan je zelf veel moeite doen om te besparen. Alle verlichting is intussen LED, ik heb thermostaatknoppen met ingebouwde timers, (smart) stekkers met timer. En bepaalde toestellen die in een waakstand gaan, worden nu (manueel of via een slimme stekker) uitgezet.

Vele kleintjes maken één grote (zei de mug, en die plaste in zee ;-) )

hayes

hayes 21 nov 2021 17:00

i-mac schreef: 21 nov 2021 14:28
hayes schreef: 21 nov 2021 14:07 Wat de prijzen betreft, m'n voorschot werd van 60 euro verhoogd naar 218 euro per maand :shock: Dat komt neer op 2600 euro per jaar. Eneco probeert natuurlijk maar ik ga hen echt geen renteloze lening geven. Dus voorschot maar zelf weer aangepast.
Ik ben via de provinciale groepsaankoop bij Engie. Elke 3 maanden vul ik mijn tussentijdse meterstanden in. Ik had, gezien de duurdere prijzen, mijn voorschoot verhoogt naar €200 (gas en elektriciteit). Na het invullen van de tussentijdse meterstanden, kreeg ik de melding dat ik dat voorschoot moet verlagen naar ... €31 per maand. Uit ervaring weet ik dat ze die altijd aan de lage kant zetten, dus laat ik mijn voorschot zoals ze is. krijg ik op het eind van de rit terug, dan is dat goed. Maar gezien de huidige prijzen zou ik wel eens gelijk kunnen hebben.

De nieuwe CV verbruikt zeker een pak minder, maar mits een beetje uitkijken, kan je zelf veel moeite doen om te besparen. Alle verlichting is intussen LED, ik heb thermostaatknoppen met ingebouwde timers, (smart) stekkers met timer. En bepaalde toestellen die in een waakstand gaan, worden nu (manueel of via een slimme stekker) uitgezet.

Vele kleintjes maken één grote (zei de mug, en die plaste in zee ;-) )
Elektriciteit heb ik nu ook voor het eerst in 10 jaar moeten bijbetalen. M'n zonnepanelen dekken normaal perfect m'n verbruik. Maar door het vele thuiswerken en thuisonderwijs hebben we het laatste jaar echter 500 kwH meer verbruikt. Intussen is zowat alles vernieuwd naar LED en verbruiken we met 4 (waarvan twee achteloze pubers) een kleine 3.000 kwh per jaar. Nu dus iets meer.

Qua gas doen we echt al voorzichtig. Het is bij ons gemiddeld 20 tot 20,5 graden. Eén dochter is echter een marathondoucher :mrgreen: En dat krijgen we er echt niet uit.
Ik begin me stilaan afvragen of met elektriciteit verwarmen niet goedkoper zou zijn...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 nov 2021 17:03

Dat zal tijdelijk zijn. Als we massaal over gaan op electra gaat daar de vraag omhoog (en dus prijs) of de overheid verhoogt de belastingen om toch inkomsten te hebben.
Ik geloof niet dat het een of het ander nu significant goedkoper zal zijn de komende jaren.
Less is bore

Plaats reactie