Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 13 nov 2021 09:51

a_v schreef: 12 nov 2021 20:09 Zo heeft Futurumshop nu de Assioma Duo nu voor 599 in de aanbieding. Nadeel is dat de batterijen het 'maar' 60 uur volhouden... Ook twijfel ik over de wenselijkheid van een PM in pedalen in verband met lagers. Pedalen gaan in mijn beleving toch minder lang mee dan een crankset...
Ik heb zelf ook deze pedalen, bevalt me prima.
60 uur is alsnog veel toch? Opladen is super simpel met de bijgeleverde magnetische clipon laadkabel, van enorme lengte.
Voordeel is dat je ze makkelijk overzet naar een evt nieuwe fiets.

Uit diverse longterm testen die online te vinden zijn blijkt dat ze bij de top horen qua nauwkeurigheid en ook gewoon jaren meegaan.

Een nadeel kan zijn dat je aan Look style cleats vastzit. Ik ben van spd naar deze pedalen overgestapt wat voor mij inhield dat ik ook nieuwe schoenen nodig had. Meteen naar mooie DMT's gegaan. Mij is het het wel waard geweest.

Persoonlijk zou ik de nieuwe Assioma duo shi pedalen links laten liggen gezien de enorme q factor.

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 17 nov 2021 20:24

Nu ik lees dat je de pedalen kunt opladen zonder ze te demonteren is 60 uur inderdaad meer dan prima. Look is voor mij geen minpunt, daar fiets ik nu al mee.

Ik vind de Uno dan ook nog interessant moet ik zeggen. Afweging is of die 200 euro extra het waard is voor L+R ten opzichte van alleen links.

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 nov 2021 21:24

Mijn vriendin heeft die Assioma duo’s en is er erg tevreden over. Laadkabeltje natuurlijk niet vergeten, maar de Garmin moet vaker geladen worden.
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 nov 2021 09:48

Enkel of dual, blijft altijd een discussie.
Feit is dat wanneer je de vermogensmeter hobby matig gebruikt, dan is enkelzijdig voldoende. Wanneer je (semi) professioneel, of met duidelijk krachtsverschil in de benen wil trainen, dan is dual duidelijk in het voordeel.
Persoonlijk heb ik enkelzijdig en ik mis op geen enkel moment de 2e zijde

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 nov 2021 10:20

Feit is dat wanneer je de vermogensmeter hobby matig gebruikt, dan is enkelzijdig voldoende.
Dat is geen feit, dat is jouw mening.

a_v
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 18 nov 2021 10:43

havana schreef: 18 nov 2021 10:20
Feit is dat wanneer je de vermogensmeter hobby matig gebruikt, dan is enkelzijdig voldoende.
Dat is geen feit, dat is jouw mening.
Jij lijkt een andere mening te hebben; hoe komt dat?

Er vanuit gaande dat er geen groot verschil is in kracht tussen je linker- en rechterbeen.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 nov 2021 10:44

Steekproef N=1 maar toch, weeral geen beste beurt voor de Shimano powermeter:

https://www.youtube.com/watch?v=AmSOYa4fEoE
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 nov 2021 10:57

a_v schreef: 18 nov 2021 10:43 Jij lijkt een andere mening te hebben; hoe komt dat?

Er vanuit gaande dat er geen groot verschil is in kracht tussen je linker- en rechterbeen.
Ik heb geen groot verschil tussen links en rechts, maar wisselt wel per rit wat daar uitkomt.
vaak 49/51 oid maar ik heb ook ritten waar 53/47 of 47/53 uitkomt.
Als je dan maar 1 kant meet heb je best veel verschil.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 nov 2021 11:06

a_v schreef: 18 nov 2021 10:43
havana schreef: 18 nov 2021 10:20
Feit is dat wanneer je de vermogensmeter hobby matig gebruikt, dan is enkelzijdig voldoende.
Dat is geen feit, dat is jouw mening.
Jij lijkt een andere mening te hebben; hoe komt dat?

Er vanuit gaande dat er geen groot verschil is in kracht tussen je linker- en rechterbeen.
verschil in kracht tussen L/R is niet altijd bij elk vermogen hetzelfde. Soms komt het verschil voort uit coördinatie en niet kracht en dan zie je bij lage vermogens een grotere afwijking dan wanneer het vermogen toeneemt. Als voorbeeld mijn rit van gister. Je ziet dat de afwijking veranderd naarmate het vermogen toeneemt:

Afbeelding

pino
Forum-lid
Berichten: 3374
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 nov 2021 11:12

Als je nu ergens fietst waarbij je veel naar rechts kijkt (een weg langs een fraaie kust bijvoorbeeld), treedt er dan links-rechts vermogensverschil op?
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5061
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 nov 2021 11:26

pino schreef: 18 nov 2021 11:12 Als je nu ergens fietst waarbij je veel naar rechts kijkt (een weg langs een fraaie kust bijvoorbeeld), treedt er dan links-rechts vermogensverschil op?
Voor dit soort vragen hebben we een apart topic ;)

viewtopic.php?f=24&t=86323

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 nov 2021 11:27

Het risico van teveel data, en te weinig referentiekader daarvoor kan leiden tot verkeerde interpretatie.

Wat is het doel van het rijden met een vermogensmeter. Registratie van geleverde arbeid? Trainen op basis van de geleverde arbeid? Fun voor data? Inzicht/analyses in balans/trapefficientie? Analyses van registratie van geleverde arbeid na afloop?

Dat doel zal niet voor iedereen hetzelfde zijn natuurlijk. Dus daar zit al 1 verschil tussen gestelde feiten en meningen hierboven.

Als je naar links/rechts balans gaat kijken. Kijk je dan alleen naar het gemiddelde over de rit? Of naar het gemiddelde van specifieke blokjes van je rit? Of gemiddeldes binnen bepaalde zones?
En met de uitkomst, doe je daar vervolgens ook nog iets mee, ga je anders proberen te trappen of je "zwakkere" been sterker maken? Of is het ter informatie, lering ende vermaak en meer niet?
En stel, je hebt een bepaalde afwijking. Is die afwijking bij alle vermogenszones min of meer gelijk? Als dat zo is, dan kan je ook met enkelvoudige meting af, want de meetfout voor het bepalen van je ftp, en dus je zones, is dezelfde meetfout als bij het uitvoeren van de trainingen op basis van die zones.
Maar is die links/rechts afwijking niet gelijk bij alle vermogens. Moet je voor het testen, en voor interpretatie van de uitkomsten van zowel test als uitvoering van je training, dondersgoed bedenken wat het resultaat van je vermogensmeting uiteindelijk betekend voor het doel van je training (blokken in bepaalde zone), en of je daarbij dus naar gemiddeldes kijkt van de losse blokken of over een hele training.

Mijn mening, data is leuk. Meten is weten. Maar een teveel aan data kán leiden tot misplaatste interpretatie. Of tot overschatting van de waarde die je hebt aan de data die je meet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie