Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 17 nov 2021 08:29

We snappen inderdaad dat het prettig zou zijn om een goed overzicht te hebben van je plan. De uitdaging zit er voor ons in dat we niet willen dat het een technisch overzicht wordt, zoals je bijvoorbeeld in TrainingPeaks ziet, maar dat je, ook als je wat minder belegd bent in hoe een trainingplan werkt toch goed snapt waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat.
Er wordt aan gewerkt in ieder geval!

En inderdaad kun je van een app niet hetzelfde soort begeleiding verwachten als van de intensieve begeleiding van een menselijke coach.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 nov 2021 10:05

Ik heb me aangemeld voor een langere periode, Als voormalig trainer vind ik de opzet interessant en ben benieuwd waar het heen gaat. Heb binnenkort heel veel tijd en wil die graag inzetten om het verval tegen te gaan. Benieuwd hoe lastig het wordt om de verleiding van groepsritten/wedstrijdjes op Zwift en buiten te weerstaan.
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 nov 2021 10:46

pino schreef: 17 nov 2021 10:05 Ik heb me aangemeld voor een langere periode, Als voormalig trainer vind ik de opzet interessant en ben benieuwd waar het heen gaat. Heb binnenkort heel veel tijd en wil die graag inzetten om het verval tegen te gaan. Benieuwd hoe lastig het wordt om de verleiding van groepsritten/wedstrijdjes op Zwift en buiten te weerstaan.
Je kan met de app gewoon groepsritten (uiteraard niet elke dag) en ritten buiten doen. De app past gewoon het schema aan als je iets anders hebt gedaan. De voorgeschreven blokken kunnen ook prima buiten.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 nov 2021 10:49

NuitKor schreef: 17 nov 2021 10:46
Je kan met de app gewoon groepsritten (uiteraard niet elke dag) en ritten buiten doen. De app past gewoon het schema aan als je iets anders hebt gedaan. De voorgeschreven blokken kunnen ook prima buiten.
Dat vond/vind ik ook 1 van de aantrekkelijke kanten er van. Maar ik ga er vanuit dat voor een optimaal/maximaal resultaat het correct volgen van de trainingen te perfereren is.
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 nov 2021 11:13

pino schreef: 17 nov 2021 10:49
NuitKor schreef: 17 nov 2021 10:46
Je kan met de app gewoon groepsritten (uiteraard niet elke dag) en ritten buiten doen. De app past gewoon het schema aan als je iets anders hebt gedaan. De voorgeschreven blokken kunnen ook prima buiten.
Dat vond/vind ik ook 1 van de aantrekkelijke kanten er van. Maar ik ga er vanuit dat voor een optimaal/maximaal resultaat het correct volgen van de trainingen te perfereren is.
Dat valt wel mee. Uiteraard zal het schema minder effect hebben als je bepaalde key trainingen van de week niet doet, maar juist een intensieve groepsrit kan soms net de juiste prikkel zijn, als er tegenover maar wel weer voldoende rustige trainingen en rust staat, maar dat doet die app automatisch. Buiten kan je ook prima de blokken uitvoeren, maar zul je soms naar een rustig rondje moeten rijden, zodat je geen last hebt van verkeer, stoplichten en dorpskernen. Volume en variëren in intensiteit van de training heeft een grotere invloed op het resultaat dan alle blokjes perfect uitvoeren.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 nov 2021 11:39

In ieder geval in het kader van het gepolariseerd trainen in de eerste training al mijn beste waardes van de laatste 3 jaar tussen de 5 en 50 secondes verbeterd. (geen trainingseffect)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 nov 2021 11:51

pino schreef: 17 nov 2021 10:49
NuitKor schreef: 17 nov 2021 10:46
Je kan met de app gewoon groepsritten (uiteraard niet elke dag) en ritten buiten doen. De app past gewoon het schema aan als je iets anders hebt gedaan. De voorgeschreven blokken kunnen ook prima buiten.
Dat vond/vind ik ook 1 van de aantrekkelijke kanten er van. Maar ik ga er vanuit dat voor een optimaal/maximaal resultaat het correct volgen van de trainingen te perfereren is.
Maar je doel was om het verval tegen te gaan. Dat is natuurlijk al iets anders dan het optimale/maximale resultaat bereiken.

Ik denk dat als je buiten een groepsrit doet - en zeker als je dat doet met powermeter (en/of hartslagmeting), zodat je je effort ook registreerd. En dan nog je score voor je ervaren mate inspanning. Dan zou join vanzelf de opvolgende trainingen weer wat aanpassen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

roy80
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mei 2011 02:15
Locatie: Limburg

roy80 25 nov 2021 12:32

Het is mij nog altijd niet duidelijk hoe je nu ziet dat er rust week is en hoe je de cyclus ervan zou kunnen aanpassen. Soms valt een week relatieve rust (60% effort) namelijk beter na 3 weken en soms na 4.
Ik pas daarop dan mijn beschikbaarheid aan in de week zodat JOIN minder inplant maar weet dus niet of hetplan daarmee aangepast wordt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 27 nov 2021 19:34

roy80 schreef: 25 nov 2021 12:32 Het is mij nog altijd niet duidelijk hoe je nu ziet dat er rust week is en hoe je de cyclus ervan zou kunnen aanpassen. Soms valt een week relatieve rust (60% effort) namelijk beter na 3 weken en soms na 4.
Ik pas daarop dan mijn beschikbaarheid aan in de week zodat JOIN minder inplant maar weet dus niet of hetplan daarmee aangepast wordt.
Je krijgt een rustweek na een periode waarin je voldoende hebt opgebouwd. Het kan dus ook zijn dat je geen rustweek krijgt, als je bijvoorbeeld teveel trainingen hebt overgeslagen of korter/rustiger gemaakt hebt.

Als je een rustweek wilt plannen, dan kun je inderdaad je availability omlaag doen, maar wat je ook kunt doen is gewoon een aantal trainingen overslaan of korter maken. Hierdoor zul je dan in de weken erna geen rustweek gepland krijgen, omdat er wordt gezien dat je dat dus zelf al gedaan hebt.

Als je in een rustweek zit, dan zie je in der interface het icoontje van een parasol met daaronder 'rest' of 'rust'.

roy80
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 mei 2011 02:15
Locatie: Limburg

roy80 01 dec 2021 09:48

ibooij schreef: 27 nov 2021 19:34
roy80 schreef: 25 nov 2021 12:32

Als je in een rustweek zit, dan zie je in der interface het icoontje van een parasol met daaronder 'rest' of 'rust'.
Die heb ik nog niet eerder waargenomen :?
Afbeelding

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 01 dec 2021 11:45

Ik zit er middenin 8-)
join.jpg

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 01 dec 2021 15:02

Hier ook een zeer tevreden join gebruiker!
Deze zomer 2-3 maanden getraind met join met enkel hartslag en echt een enorme vooruitgang geboekt!
Nu in de winter mn zwift na 1 maand weer stop gezet omdat ik het idee had willekeurige intervaltrainingen te doen, en nu weer terug naar join! Met powermeter dus.

Adviseren jullie om ERG aan of uit te zetten tijdens de indoortrainingen?
ik heb het gevoel dat ik met ERG modus dieper ga tijdens intervallen: het is immers doortrappen of opgeven, Rustiger/lichter trappen is geen optie. Aan de andere kant kan je dan ook niet net iets meer geven als dat er wel in zat. Maar soms is dat ook juist weer helemaal niet de bedoeling.

Wat ik nog graag toegevoegd zou zien worden aan join: een soort krachttraining modus. Ik denk namelijk dat elke wielrenner, zeker in de winter, profiteert van wat squats, deadlifts en lunges bijvoorbeeld. En ik zit niet te wachten op een zware sprinttraining de dag voor sportschooldag. Misschien dat het schema daar rekening mee kan houden? Een soort wil je krachttraining doen ja/nee optie, en dan aangeven of je 1-2 of 3 dagen per week wilt. Nu kan ik enkel achteraf aangeven dat ik krachttraining heb gedaan, maar de trainingen de 1-2 dagen daarvoor houden daar geen rekening mee.

Plaats reactie