Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1030 Plus

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 nov 2021 17:51

Waar ga je de rest van de schijfruimte dan voor gebruiken? Al mijn activiteiten sinds ik een Garmin gebruik (2013, 894 ritten) zijn amper 380MB groot.

Veel meer dan een route of 100 wil je ook niet op de Garmin hebben want dan wordt het wel erg lastig om de gewenste route te vinden.


Als iQ data veld gebruik ik:
- PowerSlider om in kleurtjes te zien in welke vermogenszone ik rijd: https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/5f06 ... 478df683ba

- Speed+: Snelheid tov gemiddelde snelheid (groen is sneller en rood is trager): https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/7988 ... 37e9150ccc
Afbeelding

Boslim
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 13 nov 2021 18:08

TL@ schreef: 13 nov 2021 17:51 Waar ga je de rest van de schijfruimte dan voor gebruiken? Al mijn activiteiten sinds ik een Garmin gebruik (2013, 894 ritten) zijn amper 380MB groot.

Veel meer dan een route of 100 wil je ook niet op de Garmin hebben want dan wordt het wel erg lastig om de gewenste route te vinden.


Als iQ data veld gebruik ik:
- PowerSlider om in kleurtjes te zien in welke vermogenszone ik rijd: https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/5f06 ... 478df683ba

- Speed+: Snelheid tov gemiddelde snelheid (groen is sneller en rood is trager): https://apps.garmin.com/nl-NL/apps/7988 ... 37e9150ccc
Bedankt, dat is een geruststellend antwoord! Op m'n oude Edge 810 had ik een 16 Giga kaart (halfvol met Openstreetmap kaarten) en was de Interne opslag redelijk halfvol. Ik werd alleen wat spichtig toen ik de Locatie's, na amper 1 rit weer zag vollopen en die kaarten dus zoveel opslagruimte hebben. Maar dat heeft in feite niets te maken met de totaal beschikbare opslag....na zoveel locatie's is dat geheugen vol. Legen met Basecamp lijkt me inderdaad eenvoudiger dan een-voor-een, zoals ik deed op de 810 :lol:
Ik ga je tweede iQ suggestie uitproberen, bedankt!! :P

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 nov 2021 09:40

TL@ schreef: 13 nov 2021 17:51
Veel meer dan een route of 100 wil je ook niet op de Garmin hebben want dan wordt het wel erg lastig om de gewenste route te vinden.
Ik heb al mijn routes in strava en laad ze over indien nodig, dat kan altijd en overal als je een telefoon en data hebt.

Zodoende zorg ik dat er in mijn garmin inderdaad niet te veel routes staan.
Paar standaard routes staan erin en voor een vakantie maak ik er een paar.

Op een 1030plus heb je niet snel een ruimte probleem. Of je moet net die ene gebruiker zijn die de hele wereld over vliegt om te fietsen. Maargoed dan heb je ook wel tijd om het aan te passen. Zo zijn er ook, die de 1030plus niet willen omdat er een micro usb op zit en geen usb 3.

Bij mijn andere garmin ontstonden er vaak problemen met geheugenkaartjes. Ik ben daar eens op gaan letten met bv vastlopen, dat deden mijn 810 en 1000 af en toe, niet heel vaak. 1x per twee a drie weken. Maar na verwijder van het kaartje vrijwel nooit. Diverse kaarten geprobeerd. Mijn idee is ook dat ze het daarom hebben weggelaten. Maar slechts een idee!

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 25 nov 2021 12:16

In vergelijking met mijn Garmin 1000 gaat het synchroniseren met Garmin connect en daarma het uploaden naar Strava echt moeizaam.

Met de 1000 stond de rit al op Strava voordat ik na de rit de voordeur had geopend.

Nu moet ik het synchroniseren zelf in gang zetten en duurt het in mijn ogen best wel lang.

Hebben anderen ook deze ervaring?
Wat zou ik aan de instellingen kunnen doen om dit te verbeteren?
Courir c'est mourir un peu

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 nov 2021 14:47

Heel af en toe, dit jaar 2 of 3 keer denk ik.

Het kan te maken hebben als je net de wifi van je huis in rijdt. dan gaat ie schakelen. Ik heb het idee dat de garmin daar niet lekker mee omgaat.

Als je rit niet upload naar strava. Open dan je garmin connect op je telefoon, zie je de rit daarwel?
Waarschijnlijk heb je meteen daarna wel een upload

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 nov 2021 14:52

Ik heb sinds enkele weken een 1030 plus. Uploaden gaat steeds supersnel. Eén keer echter niet. Dat was toen ik tijdens een rit Bluetooth oortjes in had en muziek luisterde vanaf mijn mobiel.
Ws. verstoorde die Bluetooth verbinding de verbinding tussen Garmin en mobiel, waardoor geen automatische snelle upload.

erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 25 nov 2021 18:28

synapse schreef: 25 nov 2021 12:16 In vergelijking met mijn Garmin 1000 gaat het synchroniseren met Garmin connect en daarma het uploaden naar Strava echt moeizaam.

Met de 1000 stond de rit al op Strava voordat ik na de rit de voordeur had geopend.

Nu moet ik het synchroniseren zelf in gang zetten en duurt het in mijn ogen best wel lang.

Hebben anderen ook deze ervaring?
Wat zou ik aan de instellingen kunnen doen om dit te verbeteren?
Heb je de wifi wel goed aanstaan van je Garmin? Als hij die oppakt dan zou het er zo op moeten staan. Synchroon je nu via telefoon/app? dan pakt hij het via bluetooth op.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 26 nov 2021 13:17

Ik fiets vaak met bluetooth oortjes in, dus dat zou het kunnen veroorzaken. Maar ook als de oortjes al weer lang en breed in hun oplaaddoosje zitten duurt het nog lang voordat de verbinding zodanig goed is dat er gesynchroniseerd wordt. Dat synchroniseren doe ik wel met mijn smartphone: app openen en synchroniseren aanzetten. Het groene puntje blijft dan vaak erg hangen op het beginpunt.
Alles doe ik uiteindelijk allemaal op dezelfde wijze als met mijn 1000.
Ik zal de volgende keer wifi uitschakelen om te kijken of dat wél snel gaat en als dat niet helpt juist bluetooth uitschakelen...
Het helpt ook niet als ik op de Garmin naar de rit ga en het uploaden aanzet. Dan geeft hij na enige tijd de melding dat het uploaden is mislukt.
Courir c'est mourir un peu

i-mac

i-mac 26 nov 2021 13:37

Voor ik start met fietsen zorg ik dat mijn Garmin verbinding maakt met mijn telefoon. Zodra ik de rit stop en deze bewaar, wordt de rit opgeladen naar Garmin Connect (en via GC verder naar Strava).
Ik laat de bluetooth verbinding altijd aan staan. Ik deel de rit met mijn vrouw op die manier.

Gebruikersavatar
remkolvb
Forum-lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 06 apr 2011 10:35
Locatie: Bovenkarspel

Gebruikersavatar remkolvb 26 nov 2021 14:17

Hier ook de 1030+ en controleer echt NOOIT of deze verbinding heeft met mijn telefoon voor ik weg ga, BT oordopen worden meteen als ik die aanzet automatisch geconnect met mijn telefoon. Zodra ik terug ben en de rit bewaard heb zie ik dat deze direct wordt geupload. Voordat ik fiets in de tuin geparkeerd heb krijg ik al piep van de telefoon, dat mijn rit op strava bekeken kan worden. Alles gaat dus volledig automatisch zonder ook maar enig omkijken.
Trek Emonda SL 6 Disc 2021
"Assumption is the mother of all fuckups"

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 26 nov 2021 14:42

Ik krijg vóór vertrek eigenlijk altijd de melding dat de Garmin verbonden is met de telefoon.
Aan het eind van de rit blijkt dat ergens onderweg de verbinding is verbroken.
Bij de 1000 ging het zoals i-mac en in detail remkolvb het beschrijven.

Maar kennelijk is dat bij de 1030plus toch anders.

Ik zal de instellingen van beide apparaten eens vergelijken. In principe zijn die exact gelijk, maar gezien het trage verbinden/uploaden zou er toch een verschil kunnen (moeten?) zijn.....
Courir c'est mourir un peu

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 nov 2021 19:49

Let wel dat een rit uploaden iets anders is dan synchroniseren.
Dat zijn ook twee aparte meldingen op je Garmin.

Syncroniseren heeft met instelling, totalen, segmenten etc te maken

Plaats reactie