Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Gravel fiets

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 25 okt 2021 20:38

de " racy" gravelfiets van Bianchi heet niet arcadex, maar impulso pro. Het is overigens exact dezelfde fiets als de zolder pro, waar Wout van Aert de afgelopen 2 jaar de veldritten mee bestreed. Ik denk echter dat met jouw lengte dat frame niet past. Ik heb er zin in, en het bekeken, maar im ben 189 met bbl 90 en mij past m ook al niet.. met jouw budget zou ik een carbonda 696 frame kopen en het opbouwen met een force 1x groep met MTB derailleur en een mooi setje handgespaakte carbonwielen steken. dat kan voor dat geld :-).

Hendrik77
Forum-lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 apr 2018 16:44

Hendrik77 26 okt 2021 11:40

yannicwkp schreef: 24 okt 2021 15:09 Beste allen,

Na de laatste jaren met name op de weg te hebben gereden en af en toe op de mountainbike. De mountainbike wordt met name gebruikt in de winter en de laatste tijd met name op gravelpaadjes aangezien deze wel op leeftijd komt eens gaan kijken voor een gravelfiets. Het budget is zo rond de €3000,- en ik zoek een toch wel 'racy' gravelbike. Het plan is om volgend jaar mee te gaan doen aan wat gravel wedstrijden.

Ik ben zelf 1.97 lang en heb een bbl van 98cm.
Mijn huidige wegfiets is een Bianchi Infinito CV maat 61 met een reach van 392 en een stack van 612. Ik heb ook nog een oudere Specialized Tarmac die een reach heeft van 408 en ook een stack van 612.

Wat mij zelf aansprak was de Canyon Grail CF SL8 €2.999,- al is het de vraag wanneer deze leverbaar is.https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-bik ... be=BU%2FBK
De Canyon Grizl CF SL 8 is wel leverbaar in december maar trekt me niet echt.

Ook de Rose BACKROAD GRX RX600 https://www.rosebikes.nl/rose-backroad- ... _size=62cm haalde het lijstje tot nu maar heb wel beetje de vraag of deze geschikt is voor gravel races.

De Orbea Terra M30 1X https://www.orbea.com/nl-en/bicycles/ro ... rra-m30-1x spreekt me misschien wel het meest aan.

Verder heb ik in de buurt een dealer van Specialized en Cervelo zitten waar ik al even ben gaan kijken. als ik vergelijk vind ik voor hetzelfde prijspunt de opbouw toch wel een stuk minder. Ook bij de Bianchi dealer even gekeken maar de Arcadex is niet echt mijn ding.

Zijn er vanuit hier nog aanbevelingen en ook levertijd meegenomen, hoe eerder hoe beter maar dat zal wel lastig zijn in deze tijd.
Ridley Kanzo Fast in XL.
Rijd zelf met de L (1.88/89bbl), heerlijke bike. Staat nu op 50mm carbon met Vredestein Aventura's 44. Echte offroad racebak. Afgelopen zomer door ruimtegebrek ook ingezet op de weg met een setje 60mm carbon en 28-ers: vrijwel op al mijn vaste rondjes PR's.

Bij een bepaalde dealer in de buurt van Breda kom je daar met jouw budget best bij in de buurt.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 26 okt 2021 14:38

racy gravel fiets? dat is toch gewoon een crossfiets, ik had die wens ook en dat is een Trek Boone geworden,
niet voor het aero onderdelen, maar voor de passende geometrie,

er kunnen 38mm bandjes in, voor is er nog wat marge om nog breder te plaatsen,
de meeste crossfietsjes kunnen nu nog bredere banden kwijt.

yannicwkp
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2012 18:36

yannicwkp 26 okt 2021 18:24

TKMP schreef: 26 okt 2021 14:38 racy gravel fiets? dat is toch gewoon een crossfiets, ik had die wens ook en dat is een Trek Boone geworden,
niet voor het aero onderdelen, maar voor de passende geometrie,

er kunnen 38mm bandjes in, voor is er nog wat marge om nog breder te plaatsen,
de meeste crossfietsjes kunnen nu nog bredere banden kwijt.
Meestal komen ze wel dicht op elkaar ja. Zie laatste tijd ook veel crossfietsen als gravel fiets met snelheid staan.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 okt 2021 20:06

Als crossfiets zou ik de Giant TCX dan wel in overweging nemen, daar zouden zelfs 50mm banden in kunnen (ik dacht dan wel op 27.5 wielen)
Afbeelding

hayes

hayes 26 okt 2021 21:08

Op de opgegeven clearance zit dikwijls wel nog wat marge.
Superior geeft voor de X-Road max band van 40mm op.
Die ligt er sinds gisteren op en aan alle kanten zeker nog een dikke 5 mm over. Ok, je wil het niet té nipt ivm modder en steentjes die je liever niet klemt tussen band en frame, maar toch...

De X-Road zit trouwens ook wel meer aan de racy kant van het gravel spectrum. Ik gebruik hem trouwens vooral als wegfiets.

yannicwkp
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2012 18:36

yannicwkp 12 nov 2021 09:57

Bedankt voor alle reacties.
Hoe zit het bij de Canyon Grail zit met de Reach+ en Stack+, want vraag me af of een XL me zou passen, denk het eigenlijk niet.
Ga over 1,5 week een bikefit zien, maar zag nu nog XL's op voorraad van de special edition die ik wel cool vind.

jaapieaap
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 14:18

jaapieaap 12 nov 2021 11:42

Orbea heeft de Terra een erg mooie upgrade gegeven : https://www.orbea.com/ie-en/bicycles/road/terra/

wellicht om ook mee te nemen in je keuze.
Erg mooi wat mij betreft!

yannicwkp
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2012 18:36

yannicwkp 12 nov 2021 13:21

jaapieaap schreef: 12 nov 2021 11:42 Orbea heeft de Terra een erg mooie upgrade gegeven : https://www.orbea.com/ie-en/bicycles/road/terra/

wellicht om ook mee te nemen in je keuze.
Erg mooi wat mij betreft!
Zag hem ja, wou vanmiddag even langs bij fietsenmaker in de buurt hoe het met levertijd daarvan zit.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 nov 2021 16:17

Die staat bij mij nu ook op het lijstje (samen met de Basso en Scott), deze heeft wel een streepje voor omdat je de kleuren zelf kan kiezen (en die opbergbox in de schuine buis lijkt me ook handig)
Afbeelding
Afbeelding

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 12 nov 2021 16:47

Twee tips. Als je een sportieve offroad fiets zoekt, is de Canyon Inflite wellicht een betere keus dan de grail.
Als je geometrie wil vergelijken en uitzoeken is deze site top: https://geometrygeeks.bike/

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 12 nov 2021 17:02

Dat is een cyclocross fiets, gemaakt voor 33mm bandjes. Een 35mm zal nog lukken, een 38mm zal al heel erg krap zijn en nog groter gaat echt niet lukken.
Afbeelding

Plaats reactie