Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Zwift Island, game / digitale fietswereld / indoor training

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 nov 2021 12:18

Een afwijking tussen je fietscomputer en zwift is natuurlijk te verwachten. Je trapt een bepaald vermogen (bij een bepaald cadans, maar dat maakt al weinig uit).

En dat moet omgerekend worden naar snelheid.
Dat doe een fietscomputer op basis van dat vermogen en misschien je profiel wat je hem hebt ingegeven...
Zwift doet dat ook, maar dan ook met kennis van 't parcours wat hij simuleert. En wat game effecten.

Een andere App, waar je routes nafietst, zul je ook een verschil krijgen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 09 nov 2021 12:58

pino schreef: 09 nov 2021 11:51 Hoe heb je de trainerdifficulty staan? Treedt die afwijking ook op als je hem op 100% hebt?
Op 50%, zal hem eens op 100% zetten

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 nov 2021 21:50

MarkVeenstra schreef: 09 nov 2021 12:18 Een afwijking tussen je fietscomputer en zwift is natuurlijk te verwachten. Je trapt een bepaald vermogen (bij een bepaald cadans, maar dat maakt al weinig uit).

En dat moet omgerekend worden naar snelheid.
Dat doe een fietscomputer op basis van dat vermogen en misschien je profiel wat je hem hebt ingegeven...
Zwift doet dat ook, maar dan ook met kennis van 't parcours wat hij simuleert. En wat game effecten.

Een andere App, waar je routes nafietst, zul je ook een verschil krijgen.
Dit klopt bij mij niet helemaal. Mijn fietscomputer meet de snelheid aan de hand van de snelheid waarin het vliegwiel draait. Net getest namelijk, In Bkool de ERG mode aangezet op 160 watt en dan naar het lichtste verzet schakelen. Cadans netjes op 90 en op de fietscomputer rijdt ik 12 km per uur, terwijl ik op Bkool 28 rijdt. Andersom een gelijk resultaat, op de hoogste versnelling rijdt ik op de fietscomputer ruim 40, terwijl Bkool gewoon nog steeds 28 aan blijft geven.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 nov 2021 10:35

Ah, mooie toevoeging.
Vandaar dat een juiste wielomtrek invoeren in dat soort gevallen van belang is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 10 nov 2021 12:44

MarkVeenstra schreef: 10 nov 2021 10:35 Ah, mooie toevoeging.
Vandaar dat een juiste wielomtrek invoeren in dat soort gevallen van belang is.
Ik zie niet wat wielomtrek zegt over wat de computer meet bij het vliegwiel, of moet je dan de omtrek van het vliegwiel invoeren? Want ook al staat je wielomtrek goed, als de fietscomputer dat niet meet als hij verbonden is met Zwift zul je het nooit kloppend krijgen.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4327
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 nov 2021 12:50

De online programma's meten de omwentelingen dus niet. Daarvoor is het dus niet van belang, die maken een berekening met het wattage dat je trap. Je eigen fietscomputer (mijn Garmin blijkbaar wel) meet dus wel de omwentelingen van het vliegwiel. Daarbij zal de omtrek dus wel uitmaken. En dan niet de omtrek van het vliegwiel, maar die van een normaal wiel behorende bij de fiets.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 10 nov 2021 13:01

Ik weet niet precies hoe de Kickr en Garmin dit precies regelen, maar het meest logische is dat de Kickr de snelheid doorgeeft aan de Garmin. Omdat er geen losse speed sensor is moet deze snelheid dus berekend worden.
In Zwift wordt dit gedaan door Zwift zelf aan de hand van het getrapte vermogen en de staat van de wereld: oa. type fiets, bouw/gewicht rijder (luchtweerstand), type ondergrond (asfalt, gravel, enz) en eventuele stijging/daling.

Data rechtstreeks van de Kickr naar de Garmin heeft dat allemaal niet natuurlijk, dus het enige wat de Kickr eigenlijk kan doen is het aantal omwentelingen van de cassette tellen, en dat vermenigvuldigen met een ingestelde waarde van een wielomtrek (dit doe je in de Wahoo app op je telefoon). Dit is nl. hetzelfde wat je doet als je een losse speedsensor op je fiets hebt ipv gebruik maken van GPS snelheid. Die meet ook het aantal omwentelingen van je wiel, en vermenigvuldigt dat met de wielomtrek die je in de Garmin hebt ingevuld.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 nov 2021 14:04

Snelheidssensoren doen niets met de wielomtrek. Ze meten alleen het aantal omwentelingen en de tijd. Aan de hand daarvan (als je meerdere metingen hebt ontvangen) kun je dus het aantal omwentelingen per seconde bepalen. De Garmin/Wahoo/etc kunnen dan, aan de hand van de op dit device opgeslagen wielomtrek bepalen wat de wielsnelheid is. De snelheidssensor heeft van de wielomtrek geen weet.

Op het moment dat de wielomtrek in de Garmin/etc dus niet gelijk is aan de (virtuele) wielomtrek zoals vastgelegd in de trainer dan klopt er totaal niets van de snelheid en dus ook niet van de afstand.

Als je dus op de trainer fietst met een trainer die vermogen meet en je gebruikt een app zoals Zwift die de snelheid aan de hand daarvan bepaalt, negeer dan gewoon de gemeten snelheid op andere apparaten, want die werkt alleen maar verwarrend.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 10 nov 2021 16:48

ibooij schreef: 10 nov 2021 14:04 Snelheidssensoren doen niets met de wielomtrek. Ze meten alleen het aantal omwentelingen en de tijd. Aan de hand daarvan (als je meerdere metingen hebt ontvangen) kun je dus het aantal omwentelingen per seconde bepalen. De Garmin/Wahoo/etc kunnen dan, aan de hand van de op dit device opgeslagen wielomtrek bepalen wat de wielsnelheid is. De snelheidssensor heeft van de wielomtrek geen weet.

Op het moment dat de wielomtrek in de Garmin/etc dus niet gelijk is aan de (virtuele) wielomtrek zoals vastgelegd in de trainer dan klopt er totaal niets van de snelheid en dus ook niet van de afstand.

Als je dus op de trainer fietst met een trainer die vermogen meet en je gebruikt een app zoals Zwift die de snelheid aan de hand daarvan bepaalt, negeer dan gewoon de gemeten snelheid op andere apparaten, want die werkt alleen maar verwarrend.

Klopt, dat bedoelde ik ook, ik schreef het alleen erg ongelukkig :) De snelheidssensor leest het aantal rotaties, en geeft dat door aan de Garmin. Daar stel je je wielomtrek in, en je Garmin rekent dan adh van het aantal omwentelingen en wielomtrek de snelheid uit.

Helemaal met je eens dus
Afbeelding

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 10 nov 2021 17:43

derxx schreef: 10 nov 2021 16:48 Klopt, dat bedoelde ik ook, ik schreef het alleen erg ongelukkig :) De snelheidssensor leest het aantal rotaties, en geeft dat door aan de Garmin. Daar stel je je wielomtrek in, en je Garmin rekent dan adh van het aantal omwentelingen en wielomtrek de snelheid uit.

Helemaal met je eens dus
Ah, ok, dan las ik je stukje niet helemaal goed.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 10 nov 2021 22:05

Dank jullie wel. Ik was inderdaad benieuwd naar de technische achtergrond.

Ik vind Zwift steeds leuker worden. Voordeel ten opzichte van Rouvy vind ik met name dat er meer events zijn met veel rijders.

Voordeel van Rouvy vind ik dat ik de interface beter snap en dat je de klimmen beter kan inschatten. Met name laatste vind ik slecht in Zwift.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 11 nov 2021 10:16

Aspide83 schreef: 10 nov 2021 22:05Voordeel van Rouvy vind ik dat ik de interface beter snap en dat je de klimmen beter kan inschatten. Met name laatste vind ik slecht in Zwift.
Die commentaar lees je wel vaker en ik snap dat punt nog altijd niet. Als ik in de buurt hellingen ga doen staat er ook niet elke 100m hoe steil het is of hoe ver. Na jaren op Zwift weet ik van elke helling ondertussen wel waar de steilste stukken liggen en hoe lang ik nog moet gaan, uiteindelijk is dat toch dezelfde parcourskennis als wanneer je jaarlijks de Mont Ventoux beklimt of voor de eerste keer.

Wat ik bij Zwift vooral mis is extra data. Dat je tijdens je rit niet eens kan zien aan welk gemiddeld wattage je aan het rijden bent is toch te belachelijk. Of laptimes kunnen nemen als je bijvoorbeeld op de Epic Kom enkele steilere stukken gas geeft.

Plaats reactie