Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 04 nov 2021 21:00

DDX schreef: 04 nov 2021 17:16 Volgens mijn berekeningen rijd ik tot nu toe, gemiddeld, eens in de 3.333 kilometer lek.
Met welke band

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 04 nov 2021 21:25

Gerwin89 schreef: 04 nov 2021 21:00
DDX schreef: 04 nov 2021 17:16 Volgens mijn berekeningen rijd ik tot nu toe, gemiddeld, eens in de 3.333 kilometer lek.
Met welke band
Gewone GP5000's. Ik ben momenteel in afwachting van een nieuwe set wielen voor m'n nieuwe racefiets en ga voor het eerst tubeless rijden.
If it's not fixed, it's broken.

hayes

hayes 06 nov 2021 15:29

Ik ben sinds maart tubeless beginnen rijden en ben sindsdien (ca. 6000 km) niet meer lek gereden.

Ik heb trouwens hetzelfde met de Schwalbe One tubeless. Zodra ik wat los, schuift de band naar het midden en kan je enkel met compressor nog de band laten ploppen.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 06 nov 2021 21:27

Ik kan het gemist hebben, maar ik zie ik hier eigenlijk nooit ervaringen met ventielen.

Ik had onlangs een achterband die veel sneller leeg liep dan de voorband, zonder dat ik nou het idee had dat ik lek had gereden (geen latex op het frame). Onlangs zag ik na het wassen van mijn fiets wat belletjes bij het ventiel. Ik heb de ventiel even in een glaasje water ondergedompeld en zag idd belletjes. Vervolgens weer even losgedraaid en even ingedrukt (wat lucht laten ontsnappen) en weer dichtgedraaid. Toen waren de belletjes weg. Dit het ik de laatste tijd vaak herhaald. Soms ontsnapt er lucht en soms niet. Ik constateerde dit vandaag ook bij een andere fiets (waarbij de achterband een stuk leger was dan de voorband).

Ik gebruik eigenlijk altijd Schwalbe ventielen, maar wellicht zijn er betere alternatieven. Wat is jullie ervaring?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2021 21:49

Het hangt vooral af van de vorm van de velg. Als de velg "rond" is rondom die plek dan werken ventielen die extern klemmen (zoals Schwalbe) niet. Dan ben je beter af met een ventiel dat intern klemt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8519
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 nov 2021 21:53

Ha 1 jaar heb ik de kern vervangen ivm latex wat in het schuif gedeelte zich had genesteld en problemen gaf bij het bij/oppompen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 06 nov 2021 22:27

havana schreef: 06 nov 2021 21:49 Het hangt vooral af van de vorm van de velg. Als de velg "rond" is rondom die plek dan werken ventielen die extern klemmen (zoals Schwalbe) niet. Dan ben je beter af met een ventiel dat intern klemt.
Het gaat in mijn geval alleen om het laatste stukje, dat wat je losschroeft.

abdr
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 06 nov 2021 22:28

Goudhaantje schreef: 06 nov 2021 21:27 Ik kan het gemist hebben, maar ik zie ik hier eigenlijk nooit ervaringen met ventielen.
Ik heb al meer problemen gehad met ventielen dan met tubeless banden en lekken an sich. Problemen waren bv:
  • Ventiel verstopt waardoor het net niet genoeg afsloot.
  • Schroefdraad ventielkop vervuild met latex waardoor ik bij het losdraaien de ventielkern een klein beetje los draaide, te weinig om het te merken, genoeg om te lekken.
  • Ventielkern niet vast genoeg gedraaid na verwijderen voor bijvullen.
  • Ventielkern te vast gedraaid na verwijderen door bijvullen waardoor ik het ganse ventiel los had gedraaid, lek bij ventielvoet.
Bovenstaande problemen worden veroorzaakt door er twee dingen zijn met schroefdraad in dezelfde richting, de ventielkop (of hoe noemt het dingetje dat je opendraait om bij te pompen of af te laten) en de ventielkern. Dus als je het één wil losdraaien (de ventielkop in 95% van de gevallen) kan het zijn dat je het ander losdraait. Ik zit te wachten op iemand die een ventiel maakt met linkse draad voor de ventielkern.

Het vervelendste probleem dat ik heb gehad met een tubeless ventiel is dat ik het ventiel niet verwijderd kreeg bij een onoplosbaar lek (scheur) en dus geen binnenband kon monteren. De nieuwste tubeless ventielen van Schwalbe kunnen met een inbus 4 sleutel in de voet los gevezen worden, daar heb je dat probleem toch niet meer.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2021 07:10

Dat laatste probleem is ook simpel op te lossen door ze gewoon niet te strak vast te zetten. Wat ook helemaal niet nodig is.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 nov 2021 07:27

En na een tijdje gewoon de ventielkern vervangen, die gaat nl een beetje dichtzitten door de latex.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2021 08:19

... wat je ook weer kunt vertragen door het wiel altijd op 4 of 8 uur (volgens de kleine wijzer van de klok) weg te zetten...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 nov 2021 19:39

Om ellende met ventielen te verkleinen.

- begin aan de overzijde van het ventiel met tape. Hoe minder tape bij het ventiel hoe minder kans op lekken
-rubber likje vet op doen.
-goed schudden bij het ventiel, de vloeistof dicht ook die gaatjes
-normaal vastdraaien. Je kan het ventiel even aanduwen, dan zet het vaak wat beter.
-prik af en toe even met een in bus 2,5 of 3, net wat erin past, dan verwijder je meteen wat latex

Plaats reactie