Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gouden tip(s) gevraagd voor terugplaatsen achterwiel met schijfrem

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 19 mei 2021 17:37

Fiets-met-schijfremmen-bezitters, graag jullie tips & expertise!

Sinds deze week aan de schijfrem-fiets (een Orbea), hoera. Eerste rit meteen lek achter :(
En daarbij merkte ik dat het 'even' terug plaatsen van het achterwiel niet zo soepel gaat als bij een velgrem-fiets. Althans, bij mij dan. Heb al flink lopen klooien en vrees telkens voor schade aan de achterderrie / schijfrem (GRX 810 groep) aangezien ik er echt veel moeite mee heb om de boel erin/eruit te krijgen.

Heb diverse video's bekeken maar daarbij hangt de fiets telkens aan een mooie montage-tool. Terwijl bij het onderweg moeten vasthouden van zowel fiets als wiel, het allemaal wat lastiger wordt.

Als ik bijvoorbeeld de achterderrie naar achteren trek, dan wil derrie op enig moment wel 'over' de cassette heen floepen, maar dan zit ik aan de schijfrem-zijde weer te klooien met een schijfrem die niet voorbij de achternok / niet precies in die smalle schijfrem-ophanging wil. De clutch heb ik trouwens op OFF staan. Enfin, ergernis alom + verlangen naar de good old remblokjes :)

Wie o wie heeft gouden tips of - liever nog- toevallig een goed filmpje waarin het in/uithalen wordt uitgelegd terwijl de fiets gewoon op de grond staat?

Alvast veel dank!

Janjan
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 19 mei 2021 20:13

Heb je de ketting achter op het kleinste tandwiel? Voor vervolgens ketting tussen kleinste blad en frame leggen. Dan kun je zonder belemmerd te worden door kettingspanning je wiel demonteren.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 19 mei 2021 20:30

iroelho schreef: 19 mei 2021 17:37 Fiets-met-schijfremmen-bezitters, graag jullie tips & expertise!

Sinds deze week aan de schijfrem-fiets (een Orbea), hoera. Eerste rit meteen lek achter :(
Denk eens terug aan de tijd dat je voor het eerste met een fiets met uitvalnaven reed en je eerste lek achter had. Toen heb je ook zitten klooien en ging het niet in éen keer goed. Zat je wiel er niet recht in, maar je uitvalnaaf zat dicht.
Dat laatste kan nu niet meer gebeuren. Eens het goed zit, zit het goed.
Kortom: veel oefenen. Vooral thuis in de achtertuin. Langs de weg levert altijd meer stress op. En nog meer als er kameraden bij zijn die opmerkingen maken.

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 19 mei 2021 20:40


Djurben
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jul 2020 14:06

Djurben 19 mei 2021 20:59

Hier liep ik twee maanden terug ook tegenaan toen mijn Orbea Terra binnenkwam (ook met GRX 810). Wat blijkt; gewoon wat meer tegendruk geven op de derailleur zodat deze niet naar binnen scharniert maar netjes recht naar achteren. Voelt wat onwennig aanvankelijk, maar lukt prima uiteindelijk. Zowel in de standaard als staand op de kop.

opendorp
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jul 2009 23:24

opendorp 19 mei 2021 22:16

Heb je ook de clutch eraf gehaald (handeltje aan de voorkant van je achter derailleur) daarmee haal je de spanning van je ketting af.

https://www.youtube.com/watch?v=bpXuBkI75r0

vanaf 15 seconden uitleg hoe het werkt

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 mei 2021 08:31

Bij bv MTB en dat zal voor gravel ook gelden moet je hem goed recht omhoog doen.
Door de brede band knelt ie anders bij de achterbrug.

Bij sram mtb derrie's ziet er een handig knopje om de derrie naar achteren te zetten, dat maakt het wel een stuk handiger.

Vijl je remblokken schuin af, shimano heeft dat volgens mij niet, Sram standaard uit het doosje wel.

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 20 mei 2021 10:17

@Janjan: yep, ketting ligt idd op juiste tandwielen
@marcmarc: thanks, maar de video laat nou juist níet zien hoe je een disc brake achterwiel terugplaatst...
@Djurben: goeie tip, ga ik proberen!
@opendorp: clutch uitzetten doe ik (ga te weten hoe evt spanning aan te passen), had gehoopt dat 'ie het @achterwiel er nog uit ging halen :)
@wasbeer2006: handig, sram, heeft shimano idd niet nee. Om nou mijn remblokken schuin af te gaan vijlen vind ik best ver gaan eigenlijk, bovendien, als ik eenmaal met de schijf op remblokken-hoogte ben, dan ben ik er eigenlijk al. Het gaat met name om het eerste stuk waar ik vastloop.

Gebruikersavatar
luvene
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 jul 2014 12:10
Locatie: Eygelshoven

Gebruikersavatar luvene 01 nov 2021 14:59

Fiets op zijn kop zetten, veel makkelijker, deed ik ook al met mijn fiets met velgremmen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 01 nov 2021 15:14

Dat is niet toegelaten volgens de stijlpolitie 😉

iroelho
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 24 sep 2013 20:46

iroelho 01 nov 2021 15:26

2 aanvullende tips die ik online nog vond, en voor mij goed werken:
- buitenband pas oppompen nadat je het wiel er terug hebt ingestoken. Daardoor heb je iets meer manoeuvreerruimte
- ketting achter niet op het kleinste tandwiel leggen, maar op het 3e/4e kleinste kransje. Dan staat de achterderailleur net wat beter om het de schijfrem makkelijker tussen de remblokjes te krijgen.

Doe er jullie voordeel mee :)

senior
Forum-lid
Berichten: 2209
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 01 nov 2021 16:15

patrickvb schreef: 01 nov 2021 15:14 Dat is niet toegelaten volgens de stijlpolitie 😉
Ik weet een een heel goede plek voor die stijlpolitie :mrgreen:

Plaats reactie