Wat is het verschil tussen een 10speed en een 11speed achterderailleur?
Goed punt. Ik verplaats me in de fabrikant en denk dan dat het in het voordeel van de fabrikant is om dingen compatible te maken. Maar het is idd een aanname, ik heb het niet nagemeten. Ik ben opgeleid als natuurkundige, vandaar mijn obsessie met hoe dingen in elkaar zitten. Hoewel ik dat laatste al van jongsaf heb.
Die aanname (compatibiliteit) is onjuist. Het moet allemaal nieuwer/beter/anders en dat kan alleen door nieuwe standaarden. Sommigen zijn zinvol, andere zijn zuiver commercieel. Ik meen dat op cyclingtips.com wat artikelen over deze “evolutie” staan.
Die nieuwe electrische groepen zouden compatible moeten kunnen zijn, maar de fabrikanten verhinderen dat.
Die nieuwe electrische groepen zouden compatible moeten kunnen zijn, maar de fabrikanten verhinderen dat.
Niet zijken maar reiden !
De commerciële logica van de fabrikant is dikwijls anders. Ze komen regelmatig met weinig gewijzigde technische oplossingen waarvoor niet echt een technische reden lijkt. Enkel om het 'nieuw' te maken. Zoals sram het deed met groeponderdelen die over 10-11 speed mtb en road compatibel zijn is eerder een uitzondering.
Shimano introduceerde geïndexeerd schakelen (SIS) in het tijdperk van 6v schroefpignons. Die kransjes zaten 5,5mm uit elkaar. Tot en met 9v (MTB) resp. 10v (race) werd de schakelratio niet gewijzigd. Intussen zaten die kransjes 4,34mm resp. 3,95mm uit elkaar. De kabellengte die bij elke schakelactie getrokken (of gelost) moet worden, is navenant verkleind. Dat vereist steeds hogere precisie, van behoorlijk complexe onderdelen die het, zeker op een MTB, behoorlijk voor hun kiezen krijgen, en desondanks geschikt moeten zijn voor massaproductie.
Vorsprung durch Pedantik
Hier staat alles over maten van cassettes en tandwielen: https://bike.bikegremlin.com/3573/bicyc ... rds/?amp=1