Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke niet-fietsgerelateerde aankoop deed jij recent?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2021 01:28

Als je de limiet van je banden opzoekt rij je per definitie niet veilig. Het gaat om de momenten dat je onverwachts met de limiet te maken krijgt. Bij koud en nat weer gebeurt dat vaker omdat het vaak drukker is op de weg en er meer fouten worden gemaakt vanwege gladheid en slecht zicht.

Die paar meter verschil in remweg op het droge gaan het verschil ook niet maken. Je vrouw nast je en/0f schoonmoeder op de achterbank levert hetzelfde of meer verschil op. Die weiger je toch ook niet omwille van de veiligheid?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 31 okt 2021 05:54

raven14 schreef: 30 okt 2021 20:37
hayes schreef: 30 okt 2021 20:30 Sorry, dat klopt niet. Op een zonnige winterdag met bv 3 of 5 graden remt een winterband beter dan een zomerband. Dat is gewoon zo.

Screenshot 2021-10-30 at 20.35.55.png


Het advies van die man voor een klimaat zoals het onze (enfin hij sprak over de UK):
- zomerband in de zomer
- all season band in de winter
Dank je, bespaard me de moeite om het zelf te gaan zoeken (heb trouwens hetzelfde filmpje gezien)

In het droge heeft de zomerband (bijna) altijd het meeste grip. Zo voel ik het zelf trouwens ook altijd aan.
Afbeelding

hayes

hayes 31 okt 2021 07:52

raven14 schreef: 30 okt 2021 20:37
hayes schreef: 30 okt 2021 20:30 Sorry, dat klopt niet. Op een zonnige winterdag met bv 3 of 5 graden remt een winterband beter dan een zomerband. Dat is gewoon zo.

Screenshot 2021-10-30 at 20.35.55.png


Het advies van die man voor een klimaat zoals het onze (enfin hij sprak over de UK):
- zomerband in de zomer
- all season band in de winter
Als dat klopt, I stand corrected.
All Season its is ;)

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 31 okt 2021 08:48

Ernie C. schreef: 31 okt 2021 01:28 Als je de limiet van je banden opzoekt rij je per definitie niet veilig.
Ben ik het niet helemaal mee eens;
Af en toe eens gecontroleerd de grenzen van banden/onderstel opzoeken leert je ten eerste waar die grens ligt en ten tweede hoe het karretje "op de grens" reageert".

Kom je er bijvoorbeeld liever bij aanremmen voor een rotonde of bij een noodstop achter dat er onbalans in het remsysteem zit?

Ik denk overigens dat iemand met een "sportieve" rijstijl veel intensiever en alerter (waarschijnlijk ook veiliger) met het verkeer bezig is dan iemand die als een zombie van A naar B zeilt (en tussendoor ook nog even wat appjes afwerkt).
Als ikzelf weleens ietwat vermoeid van werk naar huis rij, dan maak ik ook een stuk meer fouten in het verkeer dan wanneer ik voor de lol en blokje om doe ;)

Disclaimer:
Grensje opzoeken alleen in niemandsland, als er niemand kijkt (= geen ander verkeer tot last zijn).
En je moet wel enigzins iets snappen van hoe een onderstel werkt en niet verder gaan dan je eigen rijvaardigheid toelaat.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 okt 2021 09:21

Deels mee eens maar zodra je in het verkeer (dat is dus altijd met andere verkeersdeelnemers; verkering kun je ook niet in je eentje hebben ;) ) terecht komt, moet je gewoon een stukje van die limiet wegblijven. Met een beetje moderne auto kun je dan nog best een beetje sportief rijden zover mogelijk in het huidige verkeer.

Overigens lijkt het aantal a naar b zombies schrikbarend te zijn toegenomen sinds de 100km/h op de snelweg. Zo vaak kom ik niet op de snelweg maar de afgelopen vakantie 1x Limburg-Bolsward en 1x naar Papendrecht op en neer geweest en het lijkt wel of de helft van de chauffeurs er actiever uit had gezien als ze achterin een lijkenwagen vervoerd zouden worden.
Campagnolo Ultra Dork

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 okt 2021 09:47

“Sportief autorijden” Is dat geen contradictie in terminae? Behalve op een afgesloten parcours met een licentie om het hardst?
Niet zijken maar reiden !

i-mac

i-mac 31 okt 2021 09:58

Een weekje vakantie op Tenerife. En deze keer wordt het een complete rustvakantie. De laatste maand was hectisch op het werk. Vorige week kregen we op 5 dagen tijd maar liefst 700 patiënten binnen op spoed. Dat maakt ik nog nooit eerder mee in mijn lange carrière.

Het zal me wel deugd doen om eens een weekje de benen stil te houden. En ook mentaal wil ik alles eens loslaten. Een paar boeken mee, wat wandelen, lekker eten, en genieten aan het zwembad.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 31 okt 2021 10:27

Dat is het bekendje tabelletje van M. en zegt niets. Daar is al eerder veel gedoe over geweest.
Want er wordt niet in vermeld met welke All Season ze vergelijken tov de CC?
Is dat met Chinese meuk of wat...
...

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 okt 2021 11:05

i-mac schreef: 31 okt 2021 09:58 Een weekje vakantie op Tenerife. .
Lekker en verdiend! Veel plezier.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5952
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 31 okt 2021 14:41

Veel plezier iMac - geniet ervan. Zeker de mensen in de zorg hebben het zwaar gehad de afgelopen 1 1/2 jaar, eigenlijk zou je vakantie betaald moeten worden door de werkgever.

p.s. Zal ik je koffers dragen :D
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

i-mac

i-mac 31 okt 2021 14:59

rene schreef: 31 okt 2021 14:41 Veel plezier iMac - geniet ervan. Zeker de mensen in de zorg hebben het zwaar gehad de afgelopen 1 1/2 jaar, eigenlijk zou je vakantie betaald moeten worden door de werkgever.

p.s. Zal ik je koffers dragen :D
Nog iemand erbij dan :lol: Kreeg al een paar keren de vraag of ik (wij, mijn vrouw gaat mee) iemand nodig had om de valiezen te dragen.

Ik ga ook even heel eerlijk zijn. Het is sinds een goed half jaar dat wij het veel zwaarder hebben dan tijdens de corona periode. Het voorbije anderhalf jaar kwamen alleen mensen naar spoed omdat het wel moest. Maar vele kwamen ook niet (schrik). Maar nu beseffen veel mensen dat ze niet langer mogen wachten. Maar ook zij die vorig jaar alles uitgesteld zagen worden, komen nu (via spoed, want alles ligt vol. En dan is het de truuk van weel (huis)artsen om patiënten via spoed binnen te gaan).

Veel werk, dat kunnen we wel aan hoor. Maar mentaal is dat heel erg lastig. Iedereen wil snel geholpen worden, maar vol = vol. En dan blijven patiënten langer op spoed liggen, moet je ook extra zorg geven, en blijven er ook andere patiënten binnenkomen. Op een bepaald moment verlies je het overzicht. En daarmee komt ook een pak meer stress om de hoek kijken.

Wat er dan ook gebeurt, is dat je mensen hebt die totaal geen respect meer hebben. Ze denken alleen nog aan hun eigen familie. Alle anderen tellen dan totaal niet.

Maar we weten dat alle andere mensen enorm veel respect hebben voor ons, en dat helpt altijd.

Maar goed, dat weekje zon, daar kijk ik naar uit.

Stancke
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 okt 2014 20:38

Stancke 31 okt 2021 15:06

i-mac schreef: 31 okt 2021 09:58 Een weekje vakantie op Tenerife. En deze keer wordt het een complete rustvakantie. De laatste maand was hectisch op het werk. Vorige week kregen we op 5 dagen tijd maar liefst 700 patiënten binnen op spoed. Dat maakt ik nog nooit eerder mee in mijn lange carrière.

Het zal me wel deugd doen om eens een weekje de benen stil te houden. En ook mentaal wil ik alles eens loslaten. Een paar boeken mee, wat wandelen, lekker eten, en genieten aan het zwembad.
AZ St-Jan?

Hoeveel patiënten komen gemiddeld op Spoed langs “in normale tijden”?
MY23 ORBEA Orca M31e LTD - road
MY23 ORBEA Terra M31e TEAM 1x - gravel

Plaats reactie