Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 okt 2021 13:34

Dirk17 schreef: 27 okt 2021 11:55 Ik heb afgelopen zomer getraind met JOIN en dat vond ik toen erg goed werken, maar na de zomer toen mijn hockeytrainingen weer waren begonnen werkte het gewoon niet samen en bleef hij maar zeggen dat ik te weinig deed met 5 keer sporten in de week. Hierdoor heb ik het maar weer opgezegd en maak ik nu mijn eigen trainingsschema.

Hebben jullie ook negatieve ervaringen met het combineren van sporten?
Ja hier gaat het ook niet samen met krachttraining (benen). Hij blijft ook zeggen dat ik te weinig doe.

Gebruikersavatar
Dirk17
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 jan 2020 23:33

Gebruikersavatar Dirk17 29 okt 2021 10:01

Ik hoop dat ze nog een keer met een update komenhiervoor

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 okt 2021 10:20

Dirk17 schreef: 29 okt 2021 10:01 Ik hoop dat ze nog een keer met een update komenhiervoor
Dat is iets wat niet zo makkelijk is. Anders had Trainingpeaks/WKO5 daar ook al mogelijkheden voor gehad. Alles is gebaseerd op de powermeter en met andere sporten heb je dat niet. Je kan dus moeilijk aangeven hoe intensief die sport is geweest. Je zou kunnen werken met de RPE, maar dan blijft het nog wel veel gokwerk en weet de software nou niet of dat nou veel anaerobe was of aerobe en hoeveel dan precies.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 okt 2021 11:26

Een mogelijke benadering zou dan kunnen zijn om de gebruiker te vragen om de alternatieve training te spiegelen aan een fietstraining. Er vanuitgaande dat je krachttraining in grote lijnen dezelfde inspanning en dus vermoeidheid en hersteltijd gaat geven. Of dat je een schaats-of looptraining wel kunt vertalen naar een fietstraining in termen van tijdsduur,tijdsblokken,trainingtype en benadering van intensiteit (Eventueel met toevoeging van je hartslagregistratie). Dan kan Join bijv in ieder geval iets afschatten ten opzichte van anaerobe en aerobe.

Het blijft een benadering, en het vergt extra werk van de eindgebruiker (misschien maar 1 malig), maar het is uiteindelijk ook die eindgebruiker die graag de meerdere sporten wil afwisselen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 29 okt 2021 11:32

We gebruiken in JOIN niet alleen vermogen (indien beschikbaar), maar ook hartslag (indien beschikbaar) en altijd RPE.

JOIN is bedoeld om harder/beter te gaan fietsen en kortgezegd ga je van hockeyen niet harder fietsen. Vandaar dat je verteld zal worden dat je "meer moet doen". Andersom zal een hockeytrainer waarschijnlijk ook zeggen dat je van fietsen niet beter gaat hockeyen.

Wat JOIN wel probeert te doen is de belasting van andere sporten meenemen om te bepalen hoeveel je kunt gaan trainen. Veel mensen, mijzelf incluis, doen ook andere sporten en we houden daar rekening mee, maar als je harder wilt gaan fietsen dan zul je de beschikbare tijd zoveel mogelijk in specifieke fietstrainingen moeten stoppen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 okt 2021 12:39

ibooij schreef: 29 okt 2021 11:32 maar als je harder wilt gaan fietsen dan zul je de beschikbare tijd zoveel mogelijk in specifieke fietstrainingen moeten stoppen.
Met andere woorden, stel je hebt per week 4u de tijd om te fietsen. Terwijl je 10u sport in totaal. Moet je in Join die 4u beschikbare tijd invullen. En de trainingen volgen die daaruit komen. Zodat je op dat fietsen zo goed mogelijk traint.

Je vermoeidheid etc van de 6u overige sporten, neemt Join dan wel mee via (indien beschikbaar) hartslag, vermogen en altijd die RPE.
Snap ik het dan - ongeveer - goed zo?

En als je dan in het voorjaar weer meer uren gaat fietsen, pas je die beschikbare aantal uren per week weer aan uiteraard.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 30 okt 2021 09:37

MarkVeenstra schreef: 29 okt 2021 12:39 Met andere woorden, stel je hebt per week 4u de tijd om te fietsen. Terwijl je 10u sport in totaal. Moet je in Join die 4u beschikbare tijd invullen. En de trainingen volgen die daaruit komen. Zodat je op dat fietsen zo goed mogelijk traint.

Je vermoeidheid etc van de 6u overige sporten, neemt Join dan wel mee via (indien beschikbaar) hartslag, vermogen en altijd die RPE.
Snap ik het dan - ongeveer - goed zo?

En als je dan in het voorjaar weer meer uren gaat fietsen, pas je die beschikbare aantal uren per week weer aan uiteraard.
Dat klopt wel, met de kanttekening dat JOIN wel een soort van minimum inspanning verwacht mbt fietsen. Als je dit zo zou doen, dan is het het beste om je niveau op "beginner" te zetten omdat er dan minder progressie verwacht wordt dan in de hogere niveaus.

We zijn op dit moment bezig om te kijken hoe we plannen kunnen maken voor als je niet noodzakelijkerwijs wilt verbeteren, maar bijvoorbeeld je conditie gewoon wilt bijhouden en in een later stadium, meer richting een fietsdoel bijvoorbeeld, weer wilt verbeteren. Dat zal dan nog wat beter passen op wat hier gevraagd wordt lijkt me.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 30 okt 2021 11:11

@ibooij,
Ik zag ergens (LinkedIn? ) een beknopt bericht dat men bij Join werkt aan een app die meer in de richting van routes nafietsen gaat à la Rouvy, BigRing, Kinomap.
Kun je daar wat meer over vertellen?
Lijkt me ook interessant.

Ik ga overigens komende week Join eens proberen, heb echter nog wel het probleem dat de gratis 2 weken extra link bij de LSRF YouTube podcast me doorlinkt naar een lege pagina (ik gebruik exclusief een android tablet).
Laatst gewijzigd door Fietser_1971 op 30 okt 2021 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 okt 2021 11:35

Heeft er iemand ervaring met Join in combinatie met een poging tot gewichtsverlies? (Binnenkort veel tijd en veel gewicht)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 31 okt 2021 16:17

Okay, even een ontzettende noob vraag:
Hoe kan ik een JOIN training uitvoeren binnen de Tacx app op een smart trainer met ERG mode?
De training file van JOIN naar de Garmin Connect omgeving gaan eenvoudig. Nu de training file importeren naar de Tacx of vraag ik nu teveel?
Hoe doen jullie dat?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 31 okt 2021 16:46

Fietser_1971 schreef: 30 okt 2021 11:11 @ibooij,
Ik zag ergens (LinkedIn? ) een beknopt bericht dat men bij Join werkt aan een app die meer in de richting van routes nafietsen gaat à la Rouvy, BigRing, Kinomap.
Kun je daar wat meer over vertellen?
Lijkt me ook interessant.
Dat is iets dat we op dit moment aan het testen zijn bij het Cyclinglab indoor training programma (https://cyclinglab.cc/diensten/indoor-training/). Het is inderdaad een beetje als bovengenoemde producten, met meer nadruk op de training, ipv het rijden van heel veel parcoursen.
Ik ga overigens komende week Join eens proberen, heb echter nog wel het probleem dat de gratis 2 weken extra link bij de LSRF YouTube podcast me doorlinkt naar een lege pagina (ik gebruik exclusief een android tablet).
Dat is vreemd. Je zou op een pagina met een formulier terecht moeten komen. Stuur anders even een mailtje naar support@join.cc, dan kunnen we je daar verder helpen.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 31 okt 2021 16:51

pino schreef: 30 okt 2021 11:35 Heeft er iemand ervaring met Join in combinatie met een poging tot gewichtsverlies? (Binnenkort veel tijd en veel gewicht)
JOIN is niet specifiek bedoeld om gewicht te verliezen natuurlijk, aangezien dat voornamelijk via dieetveranderingen wordt bereikt. Echter, een combinatie van een trainingsprogramma met een dieet kan je wel verder helpen, zeker ook omdat een trainingsprogramma een positieve mentale component toevoegt.
Ik zou dan voor een minder intensief programma gaan, bijvoorbeeld "Conditie verbeteren" (aka Stamina Builder).

Lees ook eens https://cyclinglab.cc/ik-wil-afvallen/, daarin staat het beter dan ik kan uitleggen

Plaats reactie