Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 13 okt 2021 16:49

Dat zijn allemaal zeer terechte, maar rationele punten. Maar fietsen worden toch vooral gekocht op emotie. En dat geldt natuurlijk voor veel meer luxe producten..

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2021 19:50

havana schreef: 13 okt 2021 16:24
Leuk dat dit voor jou geldt maar jij bent niet de gemiddelde consument. En daar verdien je het geld mee.

Als je 5k of meer uitgeeft aan een fiets wil je weggewerkte kabels. Of dat technisch gezien een goed idee is, is een heel andere discussie.
Met de komst van de nieuwe Ultegra, krijgt alleen de 105 klant die kabels. Dat is nog niet echt de veeleisende doelgroep.
jakkel schreef: 13 okt 2021 16:46
Ernie C. schreef: 13 okt 2021 13:36

Toch zie ik nog genoeg merken waarbij een fatsoenlijke grote maat ontbreekt, de reach van kleinste maat te lang is of waar b.v. ergens een rare sprong van stack of reach ergens in het midden van de tabel zit.

Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Je praat wat naast de kern van de discussie, vind ik.

Een voorbeeld:

Een Cube Agree Dura Ace Di2 12-speed: 5.849 euro
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... edncarbon/

Een Cannondale SS EVO Ultegra Di2 11-speed: 6.599 euro.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... ra-di2-smu

Wat verrechtvaardigt de toch wel heel sterke meerprijs (zeker gezien het verschil in afmontage) van de Cannondale tegenover de Cube? De unieke geometrie, de superieure lakkwaliteit, het gewicht, de sterkte,...?
Tegenover die Cube kun je nog een heleboel fietsen gaan zetten die veel te duur zijn. Die zullen wel snel uitverkocht zijn.

Ik ben het met beide eens dat Cannondale met de racefietsen de klant beter zou kunnen bedienen maar imho ligt dat meer aan de marketingafdeling en de mensen die de prijskaartjes mogen plakken dan aan de technici (op dat bb na).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 13 okt 2021 20:30

jakkel schreef: 13 okt 2021 16:46
Ernie C. schreef: 13 okt 2021 13:36

Toch zie ik nog genoeg merken waarbij een fatsoenlijke grote maat ontbreekt, de reach van kleinste maat te lang is of waar b.v. ergens een rare sprong van stack of reach ergens in het midden van de tabel zit.

Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Je praat wat naast de kern van de discussie, vind ik.

Een voorbeeld:

Een Cube Agree Dura Ace Di2 12-speed: 5.849 euro
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... edncarbon/

Een Cannondale SS EVO Ultegra Di2 11-speed: 6.599 euro.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... ra-di2-smu

Wat verrechtvaardigt de toch wel heel sterke meerprijs (zeker gezien het verschil in afmontage) van de Cannondale tegenover de Cube? De unieke geometrie, de superieure lakkwaliteit, het gewicht, de sterkte,...?
De Cannondale SS hierboven mag iets duurder zijn dan de Cube Agree, omdat deze een "retro" 11sp Shimano Ultegra groep heeft. Terwijl de Cube het moet stellen met een gewone hedendaagse 12sp Di2 groep :mrgreen:

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 okt 2021 21:01

Ernie C. schreef: 13 okt 2021 19:50
Tegenover die Cube kun je nog een heleboel fietsen gaan zetten die veel te duur zijn. Die zullen wel snel uitverkocht zijn.

Ik ben het met beide eens dat Cannondale met de racefietsen de klant beter zou kunnen bedienen maar imho ligt dat meer aan de marketingafdeling en de mensen die de prijskaartjes mogen plakken dan aan de technici (op dat bb na).
Klopt helemaal, en de marketingafdeling teert teveel op de naam.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 okt 2021 12:35

Wat Cube de laatste drie jaar doet is de korting die en dealer vaak gaf meteen van hun marge afhalen zodat je bijna geen korting meer krijgt en iedereen dezelfde prijs. De geeft een goede eerlijke prijs.

Ik vind dat fijn steeds meer branches gaan dat doen, zelf bij sommige keukenboeren geen korting meer, heerlijk! Gewoon meteen een eerlijke prijs.

Wat een aantal merken lijken te doen is marge op marge en echt het vraag en aanbod afwegen in de prijs, dat mag, zeker omdat het om een luxe artikel gaat. Ik vind het ook jammer.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5352
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 okt 2021 12:49

Keukenboeren en een eerlijke prijs....

Dat je dat in een zin kan typen
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 okt 2021 13:14

thestudent schreef: 14 okt 2021 12:49 Keukenboeren en een eerlijke prijs....

Dat je dat in een zin kan typen
Dat kan inderdaad eigenlijk alleen maar in een ontkennende zin....
Ik ga wel naar een lokale vakman als wij de keuken nog eens vernieuwen. Groot deel van al die keukenboeren vallen allemaal onder die rattenbende van Mandemakers.
Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens en Wooning.
Doen alsof een offerte een bindend contract is, onduidelijke contracten met open eindjes, belachelijke kortingen voor 1 dag (dus u moet NU kopen), etc.
Less is bore

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 14 okt 2021 13:26

daniel1975 schreef: 14 okt 2021 13:14 .... belachelijke kortingen voor 1 dag (dus u moet NU kopen), etc.
Je krijgt gratis 4 toestellen
Je krijgt gratis een nieuwe iphone

Zucht...en toch trappen veel mensen daar in, getuige de vele luxe showrooms die opduiken.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 okt 2021 14:05

In België hetzelfde. Na wat offertes bij grote bedrijven toch bij een vakman (schrijnwerkerij, 1 gast in dienst) en voor de helft van de prijs een mooiere keuken, beter op maat (hier en daar zijn er wat rare hoekjes in onze keuken die anders zorgden voor plaatsverlies) en volledig vrije keuze van apparaten.

Uiteindelijk is het inderdaad mooier dat er vaste prijzen zijn, jammer genoeg werkt dat in de realiteit niet, kijk maar naar het Specialized model: de prijs is dan wel (min of meer) vast maar het kost je dan ook een rib uit je lijf.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 okt 2021 14:26

Ik niet vooraf direct aangegeven binnen 10 minuten hoe het werkt!

x korting op de adviesprijs voor apparatuur. Tot aan het transport staat een post in de offerte.
Het kan dus wel. Deze keukenleverancier heeft ook maar 1 winkel en geen verkopers maar interieur stylisten in dienst.

Ik kon de prijs ook meteen prima plaatsen bij ontvangst offerte.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 okt 2021 14:39

Met vaste prijzen wordt je per definitie genaaid. Het enige belang dat de klant erbij heeft is dat je niet te horen krijgt dat een ander hetzelfde voor minder heeft gekregen.
Wat daar het probleem van is, snap ik dan weer niet. Je mag een ander best wat gunnen.
Campagnolo Ultra Dork

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 14 okt 2021 15:54

Ik zou oprecht wel eens willen weten wat het verschil in kostprijs is van een Cube/Canyon/Rose frame en bijvoorbeeld een Specialized frame.

Inkoop van afmontage is voor de grote merken denk ik redelijk gelijk.

Allemaal leuk die discussie over vaste prijzen, maar volgens mij hoeft niemand in de hele keten korting te geven, en tikken de 'premium' merken gewoon aan zeer aantrekkelijke marge binnen op dit moment.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie