Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 okt 2021 09:17

Ernie C. schreef: 12 okt 2021 20:38 Tja, om nu een paar kinderachtige design features het premium niveau van een fiets te laten bepalen vind ik nergens op slaan. Zolang de helft van alle grote wedstrijden dit jaar (grote rondes, monumenten, WK en OS) op een fiets met velgremmen en (van die vreselijke) zichtbare kabels is gewonnen, gaat die vlieger nog niet op.

Zaken als gewicht, degelijkheid, een logische geometrie, voldoende keuze aan maten en voldoende kleuren om uit te kiezen vind ik dan een stuk zwaarder wegen. Ik heb niet het idee dat Cannondale er dan onder de streep heel slecht op staat.
Tja, met mijn SS EVO Red 10-speed van 10 jaar geleden zou men ook nog wedstrijden kunnen winnen. Met andere woorden, dat is een argument dat nergens op slaat. Zoals TL@ als zegt, premium is het totale plaatje van een bepaalde fiets.

En als je 't dan toch graag over gewicht hebt, daar scheren ze met hun knot dingen ook al even geen hoge toppen meer. Logische geometrie? Dat heeft een hedendaags B-merk ook. Voldoende kleuren? Eén kleur, sommige max. twee kleuren per model.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 okt 2021 09:20

Ernie C. schreef: 13 okt 2021 09:08
BB is in ieder geval meestal op te lossen, alleen moet je daarvoor niet bij de dealer of importeur zijn. Wat dat betreft passen ze prima bij Pon.
Dat klopt van die dealer en importeur. Ik heb het tijdens de TDF moeten vragen aan de mecanicien van Sagan. Loctite! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2021 09:56

jakkel schreef: 13 okt 2021 09:17
Ernie C. schreef: 12 okt 2021 20:38 Tja, om nu een paar kinderachtige design features het premium niveau van een fiets te laten bepalen vind ik nergens op slaan. Zolang de helft van alle grote wedstrijden dit jaar (grote rondes, monumenten, WK en OS) op een fiets met velgremmen en (van die vreselijke) zichtbare kabels is gewonnen, gaat die vlieger nog niet op.

Zaken als gewicht, degelijkheid, een logische geometrie, voldoende keuze aan maten en voldoende kleuren om uit te kiezen vind ik dan een stuk zwaarder wegen. Ik heb niet het idee dat Cannondale er dan onder de streep heel slecht op staat.
Tja, met mijn SS EVO Red 10-speed van 10 jaar geleden zou men ook nog wedstrijden kunnen winnen. Met andere woorden, dat is een argument dat nergens op slaat. Zoals TL@ als zegt, premium is het totale plaatje van een bepaalde fiets.

En als je 't dan toch graag over gewicht hebt, daar scheren ze met hun knot dingen ook al even geen hoge toppen meer. Logische geometrie? Dat heeft een hedendaags B-merk ook. Voldoende kleuren? Eén kleur, sommige max. twee kleuren per model.
Zoek je een showfiets of zoek je een racefiets?

Kleuren doen ze inderdaad maar matig en sommige modeljaren is het niet om aan te zien.

7 maten is tegenwoordig best goed.

Een logische geometrie, van klein te groot is helaas nog steeds geen gemeengoed. Wat dat betreft zet ik ze toch echt bij de bovenste 10 a 20%.

Te zware eigen merk zooi is min of meer standaard op iedere fiets. Wat dat betreft is de Synapse natuurlijk een topper. Die kun je nog ouderwets op dieet zetten voor een paar 100 euro. Bovendien is het frame qua of gewicht ook al een topper binnen het endurance segment.

Hoeveel punten je aan dergelijke zaken (maar b.v. ook aan merkbeleving en uiterlijk) gaat toekennen is te persoonlijk om een ranglijst te maken van meuk tot premium maar ik durf wel te stellen dat Cannondale nog steeds bovengemiddeld scoort bij de meeste mensen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 okt 2021 10:44

Ernie C. schreef: 13 okt 2021 09:56 Zoek je een showfiets of zoek je een racefiets?
Beiden, het oog wil immers ook wat. Anders reden we allemaal met een ongelakt frame...

Ernie C. schreef: 13 okt 2021 09:56Kleuren doen ze inderdaad maar matig en sommige modeljaren is het niet om aan te zien.

7 maten is tegenwoordig best goed.

Een logische geometrie, van klein te groot is helaas nog steeds geen gemeengoed. Wat dat betreft zet ik ze toch echt bij de bovenste 10 a 20%.

Te zware eigen merk zooi is min of meer standaard op iedere fiets. Wat dat betreft is de Synapse natuurlijk een topper. Die kun je nog ouderwets op dieet zetten voor een paar 100 euro. Bovendien is het frame qua of gewicht ook al een topper binnen het endurance segment.

Hoeveel punten je aan dergelijke zaken (maar b.v. ook aan merkbeleving en uiterlijk) gaat toekennen is te persoonlijk om een ranglijst te maken van meuk tot premium maar ik durf wel te stellen dat Cannondale nog steeds bovengemiddeld scoort bij de meeste mensen.
Uitpakken met een bepaalde geometrie is al lang verleden tijd. Een frame is geen rocket science. Bepaalde geo's kopiëren is kinderspel. Trouwens, nagenoeg elk merk heeft wel z'n verschillende geometrietoestanden. Van gewone, aero tot endurance, gravel en noem maar op frames. Cannondale scoort nog steeds bovengemiddeld omdat het nog steeds z'n naam mee heeft. maar daarom scoort het merk in de praktijk en realiteit niet per se meer bovengemiddeld. En tuurlijk is eigen zooi zelden lichtgewicht spul, dat zeg ik ook niet. Ik geef gewoon mee dat ze zelfs op dat vlak zich niet onderscheiden van de rest. Kijk, ik heb nog met talloze 'Handmade in USA' frames gereden. Ze waren toen innovatief en maakte high-end alu frames met de typische dikke buizen, gedremelde lasnaden en erg hoogwaardig en sterk lakwerk. Unieke dingen in fietsland. Nu is het simpelweg eenheidsworst met weinig keuze in kleuren en weinig innovatie. Dat is geen mening, dat is gewoon een vaststelling.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37372
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 okt 2021 11:04

Kiekeboe schreef: 13 okt 2021 09:16
daniel1975 schreef: 12 okt 2021 21:48 Welnee, S-M-L-XL is genoeg joh.
Wie heeft er 13 maten en 9 kleurenschema’s nodig….
De Pina-lovers ;)
Hehehehe.... scherp ;-)

Maar serieus: ik word daar wel erg blij van. Val met mijn 179 heel vaak tussen M en L in, bij Pina is de keuze reuze. Helaas nog duurder geworden dan ze waren.
Maar als je toch in het 7~9K segment gaat shoppen is het natuurlijk triest dat je bij de meeste merken dan uit 1, hooguit 2 kleuren kunt kiezen. Doet Pina (of Colnaga) toch vreselijk goed.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2021 13:36

jakkel schreef: 13 okt 2021 10:44

Uitpakken met een bepaalde geometrie is al lang verleden tijd. Een frame is geen rocket science. Bepaalde geo's kopiëren is kinderspel. Trouwens, nagenoeg elk merk heeft wel z'n verschillende geometrietoestanden. Van gewone, aero tot endurance, gravel en noem maar op frames. Cannondale scoort nog steeds bovengemiddeld omdat het nog steeds z'n naam mee heeft. maar daarom scoort het merk in de praktijk en realiteit niet per se meer bovengemiddeld. En tuurlijk is eigen zooi zelden lichtgewicht spul, dat zeg ik ook niet. Ik geef gewoon mee dat ze zelfs op dat vlak zich niet onderscheiden van de rest. Kijk, ik heb nog met talloze 'Handmade in USA' frames gereden. Ze waren toen innovatief en maakte high-end alu frames met de typische dikke buizen, gedremelde lasnaden en erg hoogwaardig en sterk lakwerk. Unieke dingen in fietsland. Nu is het simpelweg eenheidsworst met weinig keuze in kleuren en weinig innovatie. Dat is geen mening, dat is gewoon een vaststelling.
Toch zie ik nog genoeg merken waarbij een fatsoenlijke grote maat ontbreekt, de reach van kleinste maat te lang is of waar b.v. ergens een rare sprong van stack of reach ergens in het midden van de tabel zit.

Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 okt 2021 14:46

Ernie C. schreef: 13 okt 2021 13:36
Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Daar ben ik volledig mee eens. Afgezien van geometrie is er maar weinig verschil tussen twee fietsen met de zelfde groepen

hayes

hayes 13 okt 2021 14:48

Bij een dure fiets speelt de look toch gewoon heel erg mee.
Ik lees hier steeds over de onderdelengroepen hoe mooi of lelijk ze wel zijn. Maar bij een frame van ettelijke duizenden euro's zou dat niet meespelen?
M"n Sup heeft de kabels mooi weggewerkt. Dat staat heel fijn.
Wat helemaal slordig oogt is dat de kabels aan de bovenzijde van de onderbuis het frame ingaan waardoor die altijd in een wat rare hoek staan. Dat oogt altijd heel slordig.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 okt 2021 15:07

Natuurlijk spelen looks voor een groot gedeelte mee maar bij een mechanische groep gaan wat mij betreft kabelloop, voorkomen van cable rub en de eenvoud van het vervangen van de kabels mijlenver voor op de eventuele (on)zichtbaarheid van een stukje kabel.

Dat de moderne klant over een stukje kabel valt, is wat mij betreft een teken dat de marketingafdelingen donders goed weten dat de racefiets een grotendeels uitontwikkeld product is.

Op de MTB markt heb ik onvoldoende kijk met mijn stalen 27,5+ fiets die nog prima voldoet.

Qua (sportieve) stadsfietsen lijkt Cannondale mij wel aardig mee te kunnen in het premium segment.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37372
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 okt 2021 15:29

De atb's van Cannondale dreven toch voor een groot deel op de marketing? (lefty)
Heel verhaal waarom het beter zou zijn door grotere lagers, etc, maar in the end gewoon een onhandig ding ivm speciale voornaaf.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 okt 2021 16:24

Ernie C. schreef: 13 okt 2021 15:07 Natuurlijk spelen looks voor een groot gedeelte mee maar bij een mechanische groep gaan wat mij betreft kabelloop, voorkomen van cable rub en de eenvoud van het vervangen van de kabels mijlenver voor op de eventuele (on)zichtbaarheid van een stukje kabel.

Dat de moderne klant over een stukje kabel valt, is wat mij betreft een teken dat de marketingafdelingen donders goed weten dat de racefiets een grotendeels uitontwikkeld product is.

Op de MTB markt heb ik onvoldoende kijk met mijn stalen 27,5+ fiets die nog prima voldoet.

Qua (sportieve) stadsfietsen lijkt Cannondale mij wel aardig mee te kunnen in het premium segment.
Leuk dat dit voor jou geldt maar jij bent niet de gemiddelde consument. En daar verdien je het geld mee.

Als je 5k of meer uitgeeft aan een fiets wil je weggewerkte kabels. Of dat technisch gezien een goed idee is, is een heel andere discussie.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 13 okt 2021 16:46

Ernie C. schreef: 13 okt 2021 13:36

Toch zie ik nog genoeg merken waarbij een fatsoenlijke grote maat ontbreekt, de reach van kleinste maat te lang is of waar b.v. ergens een rare sprong van stack of reach ergens in het midden van de tabel zit.

Innovatie bij racefietsen ligt voor 95% bij de onderdelenfabrikanten. Zoals ik al zei: het gaat voornamelijk om kinderachtige design features. Dat is ook nog voor 95% elkaar kopiëren.
Je praat wat naast de kern van de discussie, vind ik.

Een voorbeeld:

Een Cube Agree Dura Ace Di2 12-speed: 5.849 euro
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... edncarbon/

Een Cannondale SS EVO Ultegra Di2 11-speed: 6.599 euro.
https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/ ... ra-di2-smu

Wat verrechtvaardigt de toch wel heel sterke meerprijs (zeker gezien het verschil in afmontage) van de Cannondale tegenover de Cube? De unieke geometrie, de superieure lakkwaliteit, het gewicht, de sterkte,...?
Laatst gewijzigd door jakkel op 13 okt 2021 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie