Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gebroken assen bij Edco Albis achterwiel

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 10 okt 2021 14:00

even luisteren of er nog mensen met dit probleem te maken hebben gehad (misschien niet meteen met Edco wielen..)

in al die jaren dat ik al fiets en wedstrijden rijd, heb ik nog nooit een probleem gehad met een gebroken achteras. anderhalf jaar geleden een tweedehands wielset gekocht, Edco Albis, voor een mooie prijs. maar echt veel plezier heb ik er nog niet van gehad. tweedehands spullen kopen is altijd een beetje een gok natuurlijk... echter heb ik altijd goede ervaringen gehad met Edco wielen!

na een duizendtal kilometer (of dat denk ik toch) kwam er opeens een heel erg raar geluid van het achterwiel. eens thuis nam ik het wiel uit de fiets en kon ik, na het verwijderen van de quickrelease, de cassette er zomaar afnemen! een gebroken as.
online dan diezelfde as nog kunnen bestellen en laten vervangen. na enkele ritjes wederom hetzelfde probleem. opnieuw een as besteld (+ een op reserve, de allerlaatste die de webshop had).
nu is deze as ook weer gemonteerd, en hoor ik na een drietal ritten, wederom het geluid. ik heb nu minder dan 400km met de as gefietst en vrees dat het opnieuw hetzelfde probleem zal zijn.

de fietsenmaker heeft dit nog nooit meegemaakt, heeft iemand van jullie misschien ervaring en/of raad? ik denk erover na om een dt swiss naaf te laten steken in dat wiel, misschien is er iets aan de hand met de Edco naaf.. speling of iets dergelijks?

alvast bedankt om te lezen/luisteren.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 10 okt 2021 17:35

Die assen kunnen denk ik breken door torsie op de as. Ze zijn aluminium en niet erg dik. Dus je moet eens kijken of de lagers en de preload van die lagers wel goed zijn. Als je bodylagers soms deels vastslaan probeert de binnenste lagerschaal over de as te draaien. Daarvan zie je waarschijnlijk vreetsporen op het stuk as in de body of wiel.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 10 okt 2021 19:19

Heb in mijn vorige fiets Edco Albis wielen gehad. Ca. 25000 km mee gereden, zonder problemen. Heb ook nooit gehoord van dit probleem bij deze wielen.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 18 okt 2021 11:31

Naafprobleempjes zijn niet ongewoon bij Edco.

Zie bijvoorbeeld: http://www.maatwielen.nl/Projecten/Repa ... len17.html

Probleem is verder dat het achterwiel vaak asymmetrisch is, dwz meer spaken aan de bodykant dan aan de andere kant. Daar kun je dus niet gewoon een (symmetrische) DT Swiss naaf in zetten.

Groet,

Hans

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 18 okt 2021 12:33

Heb nooit Edco wielen gehad, Probleem van gebroken as een keer gehad met een stel Mavic Ksyriums, is al weer lang geleden, maar als ik het me goed herinner wat het inderdaad het probleem, zoals the Student het bescheef; lagers die niet goed wilde draaien, waardoor de as op torsie belast werd.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 19 okt 2021 11:47

aha, bedankt voor de website, ik contacteer de persoon.

ivm dat torsie probleem, moeten er gewoon nieuwe lagers gemonteerd worden dan?

Plaats reactie