Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Drie verschillende winter trainingen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jan 2010 20:54

Ik zou jullie nog mijn bevindingen laten weten omtrent drie verschillende winter trainingen.

12 jaar geleden ben ik begonnen met MTB'en. De eerste zes jaar lette ik nergens op gewoon maar fietsen als ik zin had. had geen idee wat ik deed. Daarna een keer een hartslag meter gekocht en twee jaar mee gereden. ik reed toen 8 uur per week verdeeld over drie a vier trainingen nooit langer dan 2,5 uur.

Specs: 31 jaar, 76-80kg en185cm

Ik had geen idee van mijn niveau en of ik nou hard ging op niet. Vier jaar geleden deed ik mee aan de eerste Bart Brentjens Challege en daar werd ik 95ste van 700, dat vond ik een goede prestatie en ik besloot eens wat meer op training te gaan letten.

Sindsdien rijd ik zo'n zes MTB marathons per jaar van 3 tot 6 uur. En het lukt me om bij de een na langste afstand bij de beste 5 a 8% te eindigen.

1. Het eerste jaar deed ik als afwisseling hardlopen 2x 1 uur per week en twee uur fietsen op zondag. Vanaf medio maart weer drie keer per week fietsen 2 x 2uur doordeweeks en 1 x 4 in het weekend.

Dit beviel beter dan het ongestructureerd fietsen, maar groot wa shet verschil niet.

2. twee jaar geleden geen hardlopen meer ook door probleem met de knie. Toen een keer per week 2 uur spinnen en zondag 2 uur op de weg.

Dit beviel goed, maar ik merkte dat ik veel kracht kwijt was in maart en vooral de periode tm medio mei kwam ik voor mijn gevoel wat kracht te kort conditie was goed.

Deze twee jaar reed ik 's omers meer, vier keer per week. 2x doordeweeks 2,5 uur en in het weekend een keer 4 a 5 uur en een keer 2 uur. dat kwam neer op zon 12 uur per week.

3. Vorige winter twee keer per week fitness, krachttraining voor de benen, vier oefeningen 4 series 8-12 herhalingen zo zwaar mogelijk. 1 van beide keren daarachteraan twee uur spinnen en in het weekend twee uur buiten.

Daardat ik vorig jaar vader ben geworden heb ik met mijn vrouw afgesproken minder te fietsen in het seizoen, dat wil zeggen, afhanelijk hoe het uitkomt 2 of 3 keer per week. dat is neer gekomen op 2 van de 3 weken 3 x en de andere 2x. Altijd in het weekend 4 uur en doordelweeks 2,5 uur.

Het afgelopen jaar is mijn beste en snelste jaar geweest, waardor dat komt. lastig te zeggen omdat er twee dingen zijn veranderd.

Zelf denk ik dat de eerste van de genoemde twee jaar d euren training teveel waren om goed te herstellen icm mijn levensstijl toen. af en toe uitgaan en om 5 uur thuis komen en dan om 10 uur vier uur op je fiets zitten.

Door de baby heb je een vast patroon, voor mij 22uur a 23 uur naar bed en 6u30 a 7u er weer uit. Ook de mindere uren fietsen liggen me beter en ik fiets ook wat vaker in hogere hartslag zones.

Wat hebben anderen aan dit verhaal, wellicht weinig, omdat iedereen anders is. Mochten er zijn die binnekort vader worden. je wordt er niet trager door, toch ook een gerustellende gedachte :-)







specializedriver
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:46

specializedriver 21 jan 2010 21:51

Mooi verhaal. Ik ben benieuwd hoe komend jaar gaat verlopen! Veel succes gewenst komend "seizoen".

p.s. Fijn om te horen dat je niet trager word door vader te worden.. Misschien moet ik er toch maar eens aanbeginnen dan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jan 2010 11:53

Het is een aanrader, echt leuk zo'n kleine!! Nou slaapt deze vanaf drie maanden van 7u tot 7u door en in vakanties na twee dagen tot 8u, das als ik andere hoor best wel eens anders.

Ik ben wel van het type 1 dag heel hard zegmaar. Kan me super concetreren op een dag al maanden van tevoren en dat lukt ook altijd. ben ook het type wat van sprintjes houd, das wellicht nog wel een welkome aanvulling op het verhaal.

dogestyle
Forum-lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 26 mei 2006 16:54

dogestyle 22 jan 2010 14:10

Goed te horen, ik word in juni voor het eerst vader; ontzettend spannend en leuk natuurlijk, maar ben stiekem toch wel een beetje bezorgd dat die in jaren zorgvuldig opgebouwde conditie in no time down the drain gaat... opluchting dus toen ik dit las!


Groet

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 22 jan 2010 14:19

ik wil jullie niet ontmoedigen, maar vijfenhalf jaar gebroken (in periodes uitteraard!) nachten helpt niet om je prestaties te verbeteren! Maar je krijgt er onbetaalbaar veel voor terug.

Ik geniet nog meer dan tevoren van het fietsen, precies omdat het wat meer puzzelen en plannen is. en je leeft ook iets anders. Twee lange duurritten in een weekend zitten er niet in, dat vang je dan op door op zondag lekker samen te zwemmen ed.

Het is denk ik geen toevaal dat op heel veel toertochten (of het nu winter MTB of zomer race is) heel veel 35+ 'ers rijden. Mijn dochter gaat volgend jaar naar de basischool, en zo komt er stilaan weer wat meer tijd vrij. Zo ga ik voor 2011 voor de 3 ballons en Marmotte. Nog even geduld!


hero
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:17

hero 23 jan 2010 11:08

In mijn geval was het zo dat toen ik kinderen kreeg (5 jaar geleden) ik ook zo'n beetje ben begonnen met fietsen. Aan het uitgaan en doorzakken op de vrijdagavond (en soms op meer dagen) komt dan echt een einde. Je houdt het fysiek moeilijk vol om steeds om 4 uur 's ochtends in bed te belanden en drie uur later er een hele dag te staan voor je kind. Bovendien wil je de vrije zaterdag in heldere toestand doorbrengen met je kind. Het bijkomende voordeel van dat ik toen ben begonnen met fietsen is dat het je meer energie geeft die je weer goed kunt gebruiken om de gebroken nachten goed door te komen. Volgens mij is het ook zo dat veel mensen juist minder gaan sporten als er kinderen komen, ik zou zeggen dat je moet proberen het vol te houden, al vereist dat veel logistiek en planning, vooral in combinatie met een drukke baan. Inderdaad, 2x per weekend een langere training lukt gewoon niet.
In mijn geval al met al dus gezonde gevolgen van het krijgen van kinderen. Wat ik wel heb gemerkt dat sinds de kinderen naar de creche en school gaan er ook meer virusjes thuis rond gaan. Dus eerder verkouden etc. waartegen je je moet wapenen (met een goede fietsconditie).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jan 2010 16:28

Ik geniet nog meer dan tevoren van het fietsen, precies omdat het wat meer puzzelen en plannen is. en je leeft ook iets anders. Twee lange duurritten in een weekend zitten er niet in, dat vang je dan op door op zondag lekker samen te zwemmen ed.
Dit geld ook zeker voor mij, je geniet nog meer. En ja het hangt uiteraard van het kind af. De onze sliep vanaf 3 a 3,5 mnd van 7 tot 7. Dat scheelt, want ik kan echtniet tegen te weinig slaap.

Ps.
Het is nu eigenlijk een Fiets na vaderschaps toipic geworden :-)

Plaats reactie