Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 okt 2021 18:29

De meeste latex-producten zijn bio afbreekbaar dus gewoon in de kant kieperen, is geen probleem.
https://www.bikeradar.com/features/tube ... al-impact/


In de goedkopere categorie is de Schwalbe One echt onklopbaar (minder dan 30€) en echt een prettig rijdende band die vlot op de velg gaat en vrij makkelijk op te pompen is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 okt 2021 18:34

Theo V schreef: 06 okt 2021 15:31
Orlok schreef: 06 okt 2021 15:12
Theo V schreef: 06 okt 2021 13:07 Oké, dank voor het antwoord.
Ik denk dat ik de keuze voor tubeless nog eventjes uitstel. ;)
Waarom .?
Ik heb het idee dat ik in mijn onhandigheid mezelf met een groot probleem opzadel als ik voor tubeless kies.
Ik ben bang dat als ik een band moet wisselen, of voor nood een biba moet plaatsen, alles onder de vloeistof komt te zitten.
En ik geen probleem heb met het wisselen van een biba als ik onderweg lek sta zie ik de overstap (nog) niet zo zitten.
In mijn vriendengroep rijdt niemand met tubeless dus ik heb nog geen reallife verhalen gehoord.
Muv één collega die vroeger op zijn strandfiets met tubeless reed en daar dus een groot lek mee reed dat dus niet dichte maar wel zijn fiets besmeurde.
En ook vind ik de tubeless bandjes nogal aan de prijs tov sommige normale bandjes waar ik goede ervaringen mee heb.
Ik heb het idee dat ik in mijn onhandigheid mezelf met een groot probleem opzadel als ik voor tubeless kies.
Als je zelf een gewone band kan wisselen, zelf een tubelesstape kan plakken, een tubelessventiel kan plaatsen en 30ml vloeistof door het ventiel kan spuiten valt het allemaal wel mee. Okay, soms is het makkelijker een tubelessband op te pompen met een compressor. Maar aldoende leert men.
Ik ben bang dat als ik een band moet wisselen, of voor nood een biba moet plaatsen, alles onder de vloeistof komt te zitten.
Dat alles onder de vloeistof komt te zitten, ja dat is zo, zo wat.? maar als je een doekje meeneemt kan je daar je handen mee afdrogen, toch?
En ik geen probleem heb met het wisselen van een biba als ik onderweg lek sta zie ik de overstap (nog) niet zo zitten.
Als je geen probleem hebt met het wisselen van een biba onderweg heb je dus ook geen probleem met het plaatsen van een biba in een tubelessband
In mijn vriendengroep rijdt niemand met tubeless dus ik heb nog geen reallife verhalen gehoord.
Muv één collega die vroeger op zijn strandfiets met tubeless reed en daar dus een groot lek mee reed dat dus niet dichte maar wel zijn fiets besmeurde.
Ook dat klopt, maar afhankelijk van welke fabrikaat latex je gebruikt valt het schoonmaken wel mee. Zelf gebruik ik Schwalbe Doc Blue en die veeg je er gewoon af, eventueel met een vochtig doekje
En ook vind ik de tubeless bandjes nogal aan de prijs tov sommige normale bandjes waar ik goede ervaringen mee heb.
Dat ben ik volmondig met jouw eens en koop mijn tubelessbandjes als het even kan ruim vooraf bij aanbiedingen cq. kortingsacties
Ik rijd nu al meer dan 60.000 km met tubelessbanden op de racefiets en ga niet meer terug naar gewone banden, dus . . . . . . . . @Theo V go tubeless, uitstellen heeft geen zin. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 06 okt 2021 19:59

TL@ schreef: 06 okt 2021 18:29 De meeste latex-producten zijn bio afbreekbaar dus gewoon in de kant kieperen, is geen probleem.
https://www.bikeradar.com/features/tube ... al-impact/


In de goedkopere categorie is de Schwalbe One echt onklopbaar (minder dan 30€) en echt een prettig rijdende band die vlot op de velg gaat en vrij makkelijk op te pompen is.
Onder 34,95 krijg ik ze niet gevonden...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 okt 2021 20:52

Ik had ze bij Van Eyck vandaan, maar daar zijn ze nu weer niet leverbaar meer:
https://www.vaneycksport.com/nl/schwalb ... e-25c.html
Afbeelding

Even een melding instellen, krijg je een mail wanneer ze terug in stock zijn.

Bij Fashion for cycling wel nog in stock voor 28,95€:
https://www.fashionforcycling.be/racefi ... &results=7
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 okt 2021 07:29

Orlok schreef: 06 okt 2021 18:34 ..... dus . . . . . . . . @Theo V go tubeless, uitstellen heeft geen zin. ;)
Als ik jullie argumenten zo lees zal ik er zeker over na gaan denken.
Ik begin er steeds meer in te zien.
Sowieso moet ik eerst nog mijn huidige banden oprijden. ;)
Het voordeel dat de "kleine" lekken dan voorbij zijn is voor mij zeker een pluspunt.
Gemiddeld rij ik zo'n 5 keer per jaar lek waarvan dan meestal met een klein lek.
Die andere keer is dan met een lek via een doorn. stukje glas, oid.
Kan ik dat met tubeless er gewoon uittrekken en dicht dan het gat?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 okt 2021 07:55

Dat kan.

Ik ben vorig jaar om gegaan naar tubeless. In mijn eerste (winter) ritten heb ik een doorntak in de band gehad (stoppen om de tak uit de band te trekken, verschillende doornen in de band), een duimspijker (moeten stoppen om de duimspijker te verwijderen), een stuk glas (gewoon kunnen doorrijden, pas thuis het glas uit de band gehaald) en een nageltje (moeten stoppen om te verwijderen)
Bij geen enkel van deze dingen moeten stoppen om een band te plaatsen en zelfs nooit moeten bijpompen.

Andere jaren heb ik in de winter ook wel eens zo van die dagen (vertrekken in het donker zorgt ervoor dat je over veel vuiligheid rijdt die je niet ziet) en dat is in de koude echt niet tof. Nu heb ik dit jaar 1 keer een plug moeten gebruiken voor een gaatje dat niet dichtte en 2 keer even moeten stoppen met het lek naar onder gericht om de vloeistof zijn werk te laten doen (na de plug een CO2-bommetje gebruikt, de andere keren gewoon kunnen doorrijden)

Op de gravelfiets zitten Schwalbe One TLE 28mm (erg goede band maar een beetje trager dan de andere banden)

Op de BMC zaten eerst Schwalbe Pro One TLE (erg goede band maar slijt erg snel), nu zitten er Vittoria Corsa Control TLE op (heel veel grip, weinig rolweerstand maar gevoelige zijkant, mijn favoriete band ooit, tot nu toe)
Wanneer de Corsa's versleten zijn, komen er Michelin Power banden op (liggen al klaar) en de nieuwe Conti's wil ik ook wel eens proberen (met bijna 15.000km op de klok dit jaar gaat het snel met banden :D )
Op de BMC allemaal in 25mm (snelheid is belangrijk voor mij ;-) )
Afbeelding

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 07 okt 2021 08:35

TL@ schreef: 06 okt 2021 20:52 Ik had ze bij Van Eyck vandaan, maar daar zijn ze nu weer niet leverbaar meer:
https://www.vaneycksport.com/nl/schwalb ... e-25c.html
Afbeelding

Even een melding instellen, krijg je een mail wanneer ze terug in stock zijn.

Bij Fashion for cycling wel nog in stock voor 28,95€:
https://www.fashionforcycling.be/racefi ... &results=7
Aah zie het nu pas, had gister avond de conti's besteld!
Maar toch bedankt, die site kende ik nog niet.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 okt 2021 09:07

Toch nog een vraagje;
Als ik een nieuwe tubeless band om mijn velg leg, hoe krijg ik deze opgepompt?
Deze zal (volgens mij) nooit overal tegen de velg liggen.
Dus zal daar lucht ontsnappen.
Is daar dan een special tool voor?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 okt 2021 09:15

Er zijn twee mogelijkheden

1. Je velg is tubeless ready. Dan zal de band als deze nieuw is in principe met een vloerpomp opgepompt willen worden. Geen garantie, maar in 90% van de gevallen lukt dat. Zo niet, zie 2.

2. Je velg is niet-tubeless ready. Dan heb je iets nodig om de band in één keer een stoot lucht te geven. Dat kan zijn: een boosterpomp, een CO2 patroon of een compressor. Als je tubeless een keer wil proberen raad ik een CO2-patroon aan aangezien de investering slechts 1 euro per band is.

Belangrijk is wel om de band daarna leeg te laten lopen en dan pas de latex toe te voegen, want CO2 en latex zijn geen goede combinatie. Maar goed, ik doe dit sowieso altijd in die volgorde. Eerst ploppen, dan leeglopen, dan pas latex.

Nabrander: in alle gevallen is het verstandig de ventielkern te verwijderen, op die manier heb je namelijk de meeste doorstroom van gas.

hayes

hayes 07 okt 2021 09:25

De Schwalbe TLE banden gaan gewoon perfect met een pomp. Met andere merken nog geen ervaring.

Ik was vroeger ook wat terughoudend. Mijn FM heeft m'n nieuwe gravelfiets tubeless afgeleverd. Ik was meteen verkocht. Ik heb kort daarna wielsetje met racebanden ook tubeless gemaakt. Sinds eind maart geen enkele lekke band en da's toch al meer dan 6000 km. Het rijdt ook gewoon fijner.

Dus ik ben alvast overtuigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 okt 2021 09:25

De Schwalbe TLE banden gaan gewoon perfect met een pomp. Met andere merken nog geen ervaring.
Dat heeft vooral met de velg te maken. Op mijn oude Bora's (niet-tubeless ready) heb ik toch echt een compressor nodig.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 07 okt 2021 09:29

Ik heb tot nu toe éénmaal een lek gehad dat niet door de sealant werd gedicht. Ik was daar op voorbereid en had Lezyne plugs bij mij.
Ondanks dat ik de gebruiksaanwijzing keurig volgde (en ook youtube filmpjes haf gekeken) schoot de plug er bij het op spanning brengen van de band gewoon uit.
Omdat ik hier lees dat het goed moet werken, is er een ander, beter product dan de Lezyne plugs?
NB: het gaat om racefietsbanden.
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie