Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 05 okt 2021 15:23

Ik ben pro-helm. Tegenwoordig zitten ze gewoon goed en zijn niet lelijk. Ondanks heeft een goede kennis het geluk gehad dat hij een helm op had, helm compleet aan flarden. Maar hij kon het na vertellen.

Voor mij is het zo natuurlijk, dat raar voelt als ik hem niet op heb als ik fiets (bijvoorbeeld om even 100 meter te fietsen na onderhoud werkzaamheden)

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 okt 2021 15:39

1094 schreef: 05 okt 2021 15:07 Ik heb een nieuwe fiets en rond mijn ventiel zit een soort stickertje op de velg. Voor zover ik weet is het niet tubeless oid. Weet iemand wat dit is>?
Een 'anti-rammel' stickertje?
Ik begreep dat een ventiel nog wel eens wil rammelen/tikken en dat men daarvoor die stickers gebruikt.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 05 okt 2021 15:47

Ik heb het artikel nog niet goed genoeg gelezen, maar volgens mij maakten ze wel onderscheid op basis van een tiental verschillende locaties op het lichaam waar het letsel zich bevond, dus ik had wel de indruk dat ze niet zomaar een gebroken rib (oid) gingen kopplen aan helmplcht.

Overigens, denk ik dat Bartdr wel gelijk heeft dat je in de meeste gevallen waarbij een helm redding moet brengen je een goede kans hebt om meer letsel op te lopen en je de cijfers goed moet doorgronden om een goed beeld te krijgen.

Een heel interessant voorbeeld van helm paradox (door foute cijfers) zag je in de eerste wereld oorlog, nadat men vanwege het percentage hoofdletsel onder de gewonden de stoffen petten waren verving door stalen helmen. Gek genoeg schoot het percentage hoofdletsel onder de gewonden opeens spectaculair omhoog. Duurde even voordat men de oorzaak doorhad. Maar bij de doden werd hoofdletsel niet apart geregistreerd (maar was het dood door schotwond of granaatscherf oid)., de helm zorgde dus niet perse voor minder gewonden, maar uiteindelijk vooral voor minder doden. En dit lijkt me trouwens in dit artikel wel een issue dat ze zo op het eerste gezicht alleen naar ziekenhuis cijfers lijken te kijken.

Ik ben overigens simpelweg wat artikelen aan het sprokkelen om voor me zelf te kunnen bepalen of die helm paradox nu echt onzin is of niet. Sowieso ben ik een voorstander van fietshelmen voor het sportieve fietsen, maar kan ik me wel goed voorstellen dat er minder gefietst gaat worden (vooral door kinderen) als die verplicht een helm op moeten (met alle schijnveiligheid door slecht passende helmen en losse kinbandjes).

hayes

hayes 05 okt 2021 20:35

De Tukker schreef: 05 okt 2021 15:39
1094 schreef: 05 okt 2021 15:07 Ik heb een nieuwe fiets en rond mijn ventiel zit een soort stickertje op de velg. Voor zover ik weet is het niet tubeless oid. Weet iemand wat dit is>?
Een 'anti-rammel' stickertje?
Ik begreep dat een ventiel nog wel eens wil rammelen/tikken en dat men daarvoor die stickers gebruikt.
Denk dat het idd dat is. Laat het ventiel minder rammelen.

hayes

hayes 05 okt 2021 20:39

Wat de helm betreft heb ik toch ook al ettelijke keren in de media een oproep gezien van spoedartsen die smeken om aub een helm te dragen. Je moet echt niet snel rijden om te vallen en een ernstig hoofdletsel te hebben. Je kan zelf stilstaand omvallen en knal op je hoofd vallen.

Ik herinner me iemand uit m'n buurt in m'n jeugd die net naast het voetpad stapte, viel op z'n hoofd en die kon het niet meer navertellen. Uiteraard een anekdote die niets bewijst, maar zeker met de moderne helmen is een helm dragen geen straf meer.
Laatst gewijzigd door hayes op 05 okt 2021 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 okt 2021 20:45

Het staat als een paal boven water dat een helm veiliger is en altijd aan te raden. MAAR daarom moet je dat niet verplichten. (net zo min als een gordel in de auto verplicht moet zijn, motorpak ook niet)

We leven in een vrij land maar er zijn nog zoveel regeltjes en wetten geweest, om helemaal zot van te worden. Niemand gebruikt zijn gezond verstand nog, de wereld is compleet kapot geregeld!
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 okt 2021 21:19

TL@ schreef: 05 okt 2021 20:45 Het staat als een paal boven water dat een helm veiliger is en altijd aan te raden. MAAR daarom moet je dat niet verplichten. (net zo min als een gordel in de auto verplicht moet zijn, motorpak ook niet)

We leven in een vrij land maar er zijn nog zoveel regeltjes en wetten geweest, om helemaal zot van te worden. Niemand gebruikt zijn gezond verstand nog, de wereld is compleet kapot geregeld!
Weet je wat een dode de maatschappij kost? Nog even los van het leed wat er mee gemoeid is.

hayes

hayes 05 okt 2021 21:43

Laat de gordeldracht nu net een ingreep zijn die eigenlijk nul komma nul moeite kost en die honderdduizenden, miljoenen levens gered heeft wereldwijd.

Ik heb enkele jaren gelden (weer een anekdote...) iemand vlak voor m'n neus zien vallen met de fiets. Geen helm. Die mens viel recht op z'n slaap. En hard.
Hij begon met een ongecontroleerd te schokken. Gelukkig waren er net twee fietsers in de buurt die verpleger bleken te zijn. Later gehoord dat die mens een serieuze hersenbloeding had. Dus altijd doe ik een helm aan, tenzij naar de bakker 500 m verder. En zelfs dan kan het gebeuren.

Vraag is dan of ik het wel zou doen indien verplicht....

edit: het strafst van al, één verpleger zeiden meteen tegen z'n vrouw (terwijl de andere nog bezig was met haar man op de grond): Zie je wel madam, altijd een helm dragen. Waarop mevrouw: Ja, maar ja, Dat's niet leuk,.. enz... #ongelooflijk

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 okt 2021 22:49

Weet je, iedereen permanent thuis houden, is nog veel veiliger.

Waar komt die enorme nood vandaan om anderen tegen zichzelf te beschermen? Als jij nou jij doet en ik doe mezelf, veel prettiger toch. (of vinden jullie iedereen te dom om voor zichzelf te zorgen? Denk er eens over na: dat is een "Self fulfilling prophecy" )
Afbeelding

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 okt 2021 23:33

We zitten duidelijk in het domme vragen topic.

pino
Forum-lid
Berichten: 3372
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 06 okt 2021 06:21

NuitKor schreef: 05 okt 2021 21:19
Weet je wat een dode de maatschappij kost? Nog even los van het leed wat er mee gemoeid is.
Nee. Vertel!

Het leed ontken ik niet.
Het scheelt in ieder geval de nodige CO2, files, huisvesting.

(Hoewel ik op race en MTB altijd een helm draag en toch de niet helmdragers groet)
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 06 okt 2021 07:48

Ergens snap ik de roep om de helmplicht wel.
Als er een helmplicht komt, dan stappen er minder mensen op de fiets.
Met als gevolg minder ongelukken, dus minder hoofdletsel.
Iedereen gelukkig. :twisted: :lol: :mrgreen:
(en het grote pluspunt, meer ruimte voor ons op het fietspad ;) )

Plaats reactie