Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Elektronische schakelgroep

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 01 okt 2021 19:32

Ik ben aan het kijken naar een andere racefiets, en wil nu ook overstappen van mechanisch naar elektronisch schakelen, De meeste fietsen binnen budget en wat ik er aan uit wil geven zijn uitgerust met Ultegra Di.

Nu zie ik vaak een mix van onderdelen Shimano Ultegra Di2 RD-8150 en dan weer Di2 FD-R8150-F of FC-R8100. Zit hier nu kwaliteit verschil in?

Ik zie ook een enkele fiets Sram Force eTap AXS™, 12-Speed, waar alle onderdelen ook gewoon AXS zijn.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van diegene die al langer elektronisch schakelen, wat zijn de voor en tegens en zijn er grote verschillen tussen Sram en Shimano.

Ik heb nu al vele jaren een mechanische nog 10 speed Force groep en ben hier zeer tevreden over, schakelt altijd perfect, nooit iets mee gehad in 8 jaar tijd, Uiterlijk van de E-groep van Sram spreekt mij ook iets meer aan.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 okt 2021 19:37

Het is een heel lastig verhaal want de mensen die gaan reageren hebben alleen ervaring met één merk en dat is dan uiteraard fantastisch.

Laat ik proberen het van een afstandje te bekijken. Ter info. Ik heb met beide uitgebreid gereden. Heb geen aandelen of belangen whatsoever.

Force AXS is gewoon een goed product. De vendor lock-in kun je van alles van vinden. Als je een iets dikkere portemonnee hebt is dat minder een issue.

Ultegra Di2 is ook probleemloos. Schakelt een fractie sneller dankzij de draden. Is dat heel zinvol? Voor sommigen wel, anderen niet. Achterderailleur bij Di2 mooier (IMHO) doordat er geen batterij aan hangt. Accu van Di2 gaat minder snel leeg. Staat tegenover dat je bij SRAM een accuwissel kan doen als er één leeg is.

Met Di2 zijn relatief en absoluut gezien minder problemen dan met de elektrische groepen van SRAM. Nu komen er allerlei forumleden (@Lscmet, @Wasbeer kom er maar in...) die zullen beweren dat ze al 5 jaar probleemloos met eTap rijden. Ik ken die mensen ook. Ik spreek echter ook nog wel eens een FM. Met eTap zijn gewoon meer probleem. Dat is gewoon een feit. Iedereen in de industrie weet dit. Vraag het maar eens aan Mollema ;)

Aan beide doe je geen miskoop. Gewoon kopen wat je mooi vindt. Persoonlijk vind ik de shifters van SRAM nog altijd heel lomp vergeleken met die van Shimano. Maar de rotors en de crank vind ik dan weer veel mooier dan Shimano.

Niet twijfelen. Gewoon kopen wat goed voelt!

P.S. Met betrekking tot serienummers van Shimano. Eindigend op 50 is Di2. Eindigend op 00 is de mechanische variant.
Laatst gewijzigd door havana op 02 okt 2021 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37363
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 okt 2021 20:47

Zou voor mij geen keuzedoorslag geven. De fiets die je mooi vindt icm leverbaarheid is belangrijker denk ik.
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 okt 2021 21:16

In 12 speed is er bij SRAM wat meer uitwisselbaarheid tussen weg- en MTB-onderdelen, mocht dat voor jou van belang zijn. (Is dat niet voor velen). Bij remmen is een voor mij belangrijk verschil de DOT-vloeistof by SRAM en de minerale olie bij Shimano.
Niet zijken maar reiden !

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 01 okt 2021 21:20

colnagofreak schreef: 01 okt 2021 19:32 Nu zie ik vaak een mix van onderdelen Shimano Ultegra Di2 RD-8150 en dan weer Di2 FD-R8150-F of FC-R8100. Zit hier nu kwaliteit verschil in?
81xx is de 'serie' aanduiding voor de 12 spd. Ultegra groupset.
RD in RD-8150 is de Rear Derailler
FD is de Front Derailler.
FC is het crankstel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 okt 2021 21:33

Ja daar ben ik op aanvraag :-)

Ik rijd inderdaad probleemloos en ook de groepen die ik onderhoud zijn dat van sram, totaal 4 fiesten. Maar ik ken de verhalen ook. Of shimano of sram minder problemen hebben kan ik niet oordelen.

Ik vind shimano echt gewoon heel goed, maar heb dan weer alleen ervaring met de XTR, die was absoluut fantastisch en liep toen vooruit op de racegroep. Dat is bij shimano vaak weer de MTB XC groep ligt 2 jaar voor op de weggroep.

De uitwisselbaarheid van 12speed bij sram lijkt er te zijn maar is er niet!!
Kijk maar goed. De achter derrie bepaalt hoe je schakelt, dus feitelijk is alleen de shifter uitwisselbaar, de rest niet!! Cassettes en kettingen zijn echt anders! Remmen zijn gelijk, maar dat is bij shimano ook DA is gelijk aan XTR.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 02 okt 2021 08:20

Hier mijn ervaringen. Met mijn Red etap groep heb ik totaal geen issues gehad in ruim twee jaar gebruik. Nu rijd ik sinds een jaar met SRAM Red etap AXS en heb al een nieuwe shifter en achterderailleur gekregen. Allemaal netjes afgehandeld onder garantie, maar toch.

Met Shimano DI2 heb ik heel beperkt ervaring opgedaan met huur fietsen op een vakantie. Technisch gezien geen enkel probleem mee gehad. Om mij heen heb ik wel wat geluiden gehoord over kabelbreuken en batterijen die niet goed werken.

Ik denk dat je bij beide groepsets gewoon een goed product koopt, maar dat bij beide merken wel iets fout kan gaan.

Voor wat betreft het schakelen heeft SRAM mijn voorkeur. Links is de achterderailleur lichter laten schakelen en rechts zwaarder. Beide hendels tegelijk bewegen zorgt voor lichter/zwaarder schakelen met de voorderailleur. Bij Shimano zitten links en rechts twee schakel hendels relatief dicht bij elkaar. Het kan onwennigheid zijn geweest, maar ik heb daardoor een paar keer verkeerd geschakeld met Shimano. Het zijn marginale verschillen maar wilde ze wel delen.

Veel succes met kiezen.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 02 okt 2021 09:21

Ik heb Sram Etap disc op de racer en Xt Di2 op de MTB, en beiden zijn probleemloos.
De accu van de Di2 gaat ettelijke duizenden km's mee voordat je opnieuw op moet laden, terwijl de kleine accu's van Sram wat vaker aan de oplader liggen.
Sram Etap is kabelloos en makkelijker te installeren itt Di2 waar je wat meer werk aan hebt.
Heb gekozen voor de 11sp uitvoeringen waardoor ik nog steeds kan combineren met Sram en Shimano mbt de wielen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 okt 2021 09:32

Hier lichte voorkeur voor DI2 (om dezelfde redenen die Havana al aanhaalt)

Mijn FM ziet ook meer problemen met Etap dan met DI2 maar de service vanuit Sram is gewoon erg goed waardoor alles probleemloos vervangen wordt (alleen een beetje lastig als je op je enige fiets dan een week niet kan fietsen)

Momenteel is alles zo slecht leverbaar dat ik ook liever een eTap zou nemen die ik onmiddellijk heb dan een DI2 waar ik een jaar om zou moeten wachten.

Over het mengen van onderdelen, zolang alles Ultegra is, codes beginnend met 80 (11-speed Ultegra) of 81 (12-speed Ultegra), zijn de onderdelen van dezelfde familie en kwaliteit. Zit er iets tussen met 70 (remmen bijvoorbeeld) dan is dat een trapje lager (105-kwaliteit)
Soms is het trapstel nog eens van een ander merk om geld te besparen. Hoeft allemaal niet erg te zijn.

Liefst heb je een volledige groepset (wat met 12-speed het meest voor de hand liggende is)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 okt 2021 10:19

Koop je fiets bij een fm/shop die je echt service en garantie geeft.
Die je verder helpt als er dan toch eens een defect is.
Dat er iets misloopt kan bij alle merken, hoe het dan opgelost raakt is voor mij belangrijker dan of je fietsmaat tot op heden geen problemen heeft gehad.
Het voordeel van Sram is de uitwisselbare batterij, als je 's morgens wil vertrekken en het lampje licht rood op dan neem je gewoon je reserve batterij van het schab, wisselen en je bent vertrokken. Bij Shimano ligt dat net iets moeilijker. Maar of je daarvoor Sram moet kopen? Dat moet jij zelf beslissen.
Ter info, ik heb als een van de eerste met Etap, zowel velgrem als disc, gereden en nooit problemen mee gehad. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 okt 2021 10:24

@Colnagofreak:

Ik rij sinds 2016 met Sram eTap en heb ervaring met Di2 Dura Ace en Ultegra - Mechanisch Dura Ace en Ultegra - Sram Red en Force mechanisch en Campagnolo Record mechanisch.

Zoals er meer hier al zeggen, de levertijden zijn nu al zo erg dat de consument al blij mag zijn dat er nog iets te krijgen is. Dus er is minder keuze - overspannen markt en ook hoge prijzen.

Buitenom dat valt en staat alles met goed onderhoud als ik over prestaties mag spreken. Mijn mechanische record groep schakelt net zo fijn als de Di2 groep op mijn BMC. Sram eTap op mijn Scott is ook prima - en in tegenstelling tot vele heb ik er nooit problemen mee gehad. Zelfs in de shifters zitten nog de eerste batterijen vanaf 2016.

Als ik nu nieuw zou moeten kopen heeft een andere eis wel een belangrijke factor, en dat is de beschikbaarheid van de groep op langere termijn. Zo is mijn Sram Red eTap groep GOUD waard als ik de berichten moet geloven. Er is nagenoeg niets meer voor te krijgen wat 11 - speed betreft, ook niet bij Sram zo het schijnt. Een voorderailleur kost momenteel meer dan € 500,- . Op eBay USA lopen de prijzen ook de spuigaten uit en dat na 5 jaar na introductie van de groep !!

Shimano heeft het beter voor elkaar wat betreft beschikbaarheid over de jaren - alhoewel een Di2 7950 Dura Ace achterderailleur ook een gewild item is.

Keuze zou nu vallen op Shimano denk ik. De eerste testen van de Sram Rival ASX groep zijn ook prima - en die hebben erg fraaie kleinere shifters gekregen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 02 okt 2021 10:47

colnagofreak schreef: 01 okt 2021 19:32 Ik heb nu al vele jaren een mechanische nog 10 speed Force groep en ben hier zeer tevreden over, schakelt altijd perfect, nooit iets mee gehad in 8 jaar tijd, Uiterlijk van de E-groep van Sram spreekt mij ook iets meer aan.
Dan zou ik voor SRAM gaan, Shimano of SRAM beide prima en alles heeft zijn voors en tegens.

Persoonlijk vind ik SRAM ook veel mooier, compleet draadloos en ziet er gelikt uit - als ik al iets anders dan Campagnolo zou gaan rijden dan is het SRAM.
YFood !!!

Plaats reactie