Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2021

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 sep 2021 11:41

Zul je zien dat we een andere bondscoach krijgen, het volgende WK rijden ze netjes gegroepeerd, valpartij in het peloton en heel de selectie uitgeschakeld.

Vos wint die sprint 9 van de 10 keer alleen op het WK gaat het vaak mis.

Natuurlijk had het beter gekund maar zonder oortjes valt er niet veel te coachen. Er wordt vooral een wegkapitein gemist (had Vos die rol niet zelf op zich moeten nemen?)
Campagnolo Ultra Dork

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 29 sep 2021 11:46

raven14 schreef: 29 sep 2021 10:10
Jans schreef: 29 sep 2021 09:56 Vertel wat kan een bondscoach er aan doen als ineens een aantal dames zich niet zo druk maken om een Nederlandse te laten winnen.
Als je daar als bondscoach geen invloed op kan hebben, lever dan je job maar in. Het is ook een politieke job, die niet begint bij de wedstrijdtactiek, maar daar eerder eindigt.
Denk dat je bij een nationale wieler ploeg kunt verwachten dat er meer dan alleen landsbelang op het spel staat. Het is op de meet niet de Nederlandse ploeg die wereldkampioen wordt.
Wanneer Marianne Vos wint rijdt alleen zij een jaar lang als wereldkampioen rond. Dit doet ze dan in dienst van de Jumbo Visma ploeg.
Bij professionals zal er dus over geld gepraat moeten worden en dat staat bij het vrouwenwielrennen nog in de kinderschoenen. De huidige bondscoach zal op dat vlak naar mijn idee ondersteuning nodig hebben.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 30 sep 2021 10:39

BartNL schreef: 29 sep 2021 11:46
raven14 schreef: 29 sep 2021 10:10
Jans schreef: 29 sep 2021 09:56 Vertel wat kan een bondscoach er aan doen als ineens een aantal dames zich niet zo druk maken om een Nederlandse te laten winnen.
Als je daar als bondscoach geen invloed op kan hebben, lever dan je job maar in. Het is ook een politieke job, die niet begint bij de wedstrijdtactiek, maar daar eerder eindigt.
Denk dat je bij een nationale wieler ploeg kunt verwachten dat er meer dan alleen landsbelang op het spel staat. Het is op de meet niet de Nederlandse ploeg die wereldkampioen wordt.
Wanneer Marianne Vos wint rijdt alleen zij een jaar lang als wereldkampioen rond. Dit doet ze dan in dienst van de Jumbo Visma ploeg.
Bij professionals zal er dus over geld gepraat moeten worden en dat staat bij het vrouwenwielrennen nog in de kinderschoenen. De huidige bondscoach zal op dat vlak naar mijn idee ondersteuning nodig hebben.
En ego-tripperij en eigenbelang zie je in bijvb het voetbal ook, terwijl je daar wel als team beloond wordt met een wereldkampioenschap. Dus vind het niet raar dat je met meerdere kanshebbers in je wielerploeg de eigenbelangen toch makkelijk opspelen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 sep 2021 11:17

Ernie C. schreef: 29 sep 2021 11:41
............
Vos wint die sprint 9 van de 10 keer alleen op het WK gaat het vaak mis.

..........
Ik heb Vos de laatste jaren toch wel wat sprints zien verliezen, ze is toch niet de enige die kan sprinten.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 sep 2021 11:18

Jans schreef: 29 sep 2021 09:56 ................Ik denk dat we moeten wachten totdat Annemiek, Marianne of Ellen hun memoires gaan schrijven. Één ding is duidelijk dat die drie dames wel wat voor een ander over hebben.
Daar was Decroix (die toch dicht bij Vos staat) het tijdens de Olympische Spelen duidelijk niet mee eens.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 sep 2021 11:31

En? Is Ducrot (die bedoel je toch) alleswetend? Heb jij andere berichten dat Vos en Van Dijk en Van Vleuten niet door één deur kunnen? Vos en Van Vleuten trainen zelfs regelmatig een rondje samen, vooral tijdens hoogtestages. En dat is echt niet omdat ze "moeten".

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 30 sep 2021 11:45

Het hele probleem spitst zich toe op Demi Vollering die, al dan niet terecht, gefaald heeft (volgens de andere teamleden) in haar rol als lead-out voor Vos. Ze had nog wel energie om 7e te worden in de sprint dus ze had zich ook leeg kunnen rijden voor Vos, alsdus de kritiek op Vollering.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 sep 2021 11:49

Jans schreef: 30 sep 2021 11:31 En? Is Ducrot (die bedoel je toch) alleswetend? Heb jij andere berichten dat Vos en Van Dijk en Van Vleuten niet door één deur kunnen? Vos en Van Vleuten trainen zelfs regelmatig een rondje samen, vooral tijdens hoogtestages. En dat is echt niet omdat ze "moeten".
Ik bedoel Lieselot Decroix, team coach bij Jumbo, zij staat erg dicht bij Vos.
Zij was daar erg expliciet in na de wegrit van de olympische spelen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 sep 2021 11:51

mrcoffee schreef: 30 sep 2021 11:45 Het hele probleem spitst zich toe op Demi Vollering die, al dan niet terecht, gefaald heeft (volgens de andere teamleden) in haar rol als lead-out voor Vos. Ze had nog wel energie om 7e te worden in de sprint dus ze had zich ook leeg kunnen rijden voor Vos, alsdus de kritiek op Vollering.
En, is die kritiek ook terecht? En vooral wat was de afspraak vooraf, wat heeft de coach haar rensters opgedragen, er was toch een scenario vooraf uitgedacht?
Zoals ik hier eerder al zei, naar aanleiding van het interview in AD, kwam er op die vraag (aan Demi) geen antwoord.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 30 sep 2021 11:55

lugosi schreef: 30 sep 2021 11:49
Jans schreef: 30 sep 2021 11:31 En? Is Ducrot (die bedoel je toch) alleswetend? Heb jij andere berichten dat Vos en Van Dijk en Van Vleuten niet door één deur kunnen? Vos en Van Vleuten trainen zelfs regelmatig een rondje samen, vooral tijdens hoogtestages. En dat is echt niet omdat ze "moeten".
Ik bedoel Lieselot Decroix, team coach bij Jumbo, zij staat erg dicht bij Vos.
Zij was daar erg expliciet in na de wegrit van de olympische spelen.
Sorry, dan heb ik dat verkeerd opgevat. Mag ik weten wat haar stelligheid inhield?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 30 sep 2021 12:15

Annemiek wierp zich op als meesterknecht van Vos. Daarbij zal waarschijnlijk een rol hebben gespeeld dat het Van Vleuten niet lukte op het Flandrien circuit te ontsnappen en de wetenschap dat ze niet explosief genoeg is om op het lokale circuit alsnog weg te rijden. Die rol als knecht vervulde ze vervolgens prima.

Trek-ploeggenoten Van Dijk en Brand waren zéér actief maar ze demarreerden vooral heel vaak en om beurten en dat was vooral kwantitatief in plaats van kwalitatief. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ook hier ploegbelang voor landsbelang ging en dat Van Dijk, in de vorm van haar leven, geen genoegen wilde nemen met de knechtenrol die zij in andere landenwedstrijden doorgaans heeft. Opvallend trouwens dat Elisa Balsamo volgend jaar voor Trek-Segafredo rijdt.

De vier rensters van SD Worx - Van der Breggen, Blaak, Pieters en Vollering - waren collectief onder de maat. Ik heb ze (vrijwel) niet gezien in de laatste pakweg vijftig kilometer.

Ondertussen deed Vos wat ze moest doen: attent rijden en verder wachten, wachten, wachten. Ze is in de laatste kilometers door haar landgenoten in de steek gelaten. Geen organisatie, geen lead-out, waardoor ze zelf nog een gat moest dichtrijden en nipt verliest van een renster die dit jaar nog maar één keer eerder een wedstrijd won (de GP Oetingen, waar ze d'Hoore en Vos klopte in een sprint van een groepje van tien)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 sep 2021 13:29

Jans schreef: 30 sep 2021 11:55
Sorry, dan heb ik dat verkeerd opgevat. Mag ik weten wat haar stelligheid inhield?
Het ging over de dubbele solo-actie van Annemiek, en achteraf de verklaring dat ze niet op de hoogte was van tijdsverschillen en het in de aanval zijn van Kiesenhofer.
Achteraf bleek dan dat Vos (en anderen) dit wel wisten. Het was vooral het interview achteraf dat kwaad bloed zette.
Er werd geïnsinueerd dat de rensters hun eigen kans gingen en geen tactisch plan volgden en dat de "onwetendheid" over de koerssituatie schijn was.

Plaats reactie