Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote domme vragen topic

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 sep 2021 13:36

Ik heb dit wel vaker bij dit type band gezien, was volgens mij de normale rubino en nooit een probleem mee gehad destijds.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 sep 2021 15:57

Ze klappen niet uit elkaar. Alleen de naad die ontstaat gaat steentje oprapen en dan sta je uiteindelijk een keer lek.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

gssch
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 mei 2019 16:32

gssch 29 sep 2021 16:32

hayes schreef: 28 sep 2021 13:05 Tussen het loopvlak en de zijwanden van een setje Rubino Pro's lijkt een gleuf te ontstaan, alsof de zijwand aan het afscheuren is?

De achterband is op zich wel al wat vierkant, maar tijdens het rijden gewoon niet svan te merken.
Deze ligt nu op m'n woonwerk fiets, dus ik ga nooit op de limiet rijden hiermee.
Maar het is m'n eerste set banden die dit doet.

Geen probleem? Of meteen dumpen?
Afbeelding
Ook wel eens problemen mee gehad bij een aantal bandjes, schijnt voor te komen als de vulkanisatie van het rubber (de verschillende compounds) niet goed gaat door een beetje vervuiling oid. Vittoria heeft het voor mij netjes opgelost, is in principe een garantieprobleem wat je bij de verkoper kan aankaarten.

hayes

hayes 29 sep 2021 20:36

Merci voor de uitleg.
Even moeten zoeken waar ik die ook al weer gekocht heb.

OP zich geen drama, want veel meer dan 1000-2000 km hebben ze niet meer in zich.
Heb ze nu afghaalld en een paartje Rubino Endurance opgelegd voor vuil weer.

hayes

hayes 01 okt 2021 11:53

Mantel gaat het even intern bekijken. Gisteren nog even wat betere foto's genomen.
De scheur/gleuf is echt over de gehele band. Als je wat plooit, zie je toch dat die al ene mm of twee diep is. Ik ga het niet riskeren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 01 okt 2021 13:34

Waarom zit in Europa de voorrem links, en de achterrem rechts? Bij een motor zit de voorrem rechts en rem je dus primair met de rechterhand, terwijl je dat bij een racefiets met links doet. Het heeft lang geduurd voor ik daar aan gewend was bij de racefiets.
Ook bij mijn stadsfiets zit de voorrem rechts. Waarom werkt het met een racefiets net andersom?

In de UK draaien ze de remmen bij een racefiets volgens mij om, waardoor de voorrem rechts zit.

pino
Forum-lid
Berichten: 3291
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 01 okt 2021 14:16

EU voorschrift is (was?) juist dat bij tweewielers de voorrem rechts moet zitten.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 okt 2021 14:20

In principe geen domme vraag.!

Maar vlgns mij komt het door het feit dat de schakelgroep aan de rechterkant van de fiets is gemonteerd waarbij men in eerste instantie met de achterderailleur is gaan schakelen en de bediening daarvan recht-toe-recht-aan op de buis aan de rechterkant heeft geplaatst. De voorderailleur werd daarna logischerwijs aan de linkerkant van de buis gemonteerd. Omdat men bij het combineren daarvan met de remmen uit is gegaan dat schakelen en remmen met dezelfde hand zou moeten gebeuren werd het voorrem links en achterrem rechts.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Orlok op 01 okt 2021 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 okt 2021 14:25

Maar hoe zat het dan voor de tijd dat we met geintegreerde schakelhendels fietsten? De 'goeie' oude dat we nog met buis commandeurs reden. Toen zat de voorrem toch ook al links, zonder dat daar echt noodzaak voor was.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 01 okt 2021 14:30

Verstandige mensen zijn links (qua handen dan), en de voorrem is het belangrijkste. Dus volkomen logisch :D

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 okt 2021 14:51

rob74 schreef: 01 okt 2021 14:25 Maar hoe zat het dan voor de tijd dat we met geintegreerde schakelhendels fietsten? De 'goeie' oude dat we nog met buis commandeurs reden. Toen zat de voorrem toch ook al links, zonder dat daar echt noodzaak voor was.
Vlgns mij heeft dat te maken met het feit dat de rechterhand de meeste kracht heeft om te remmen. De eerste fietsen hadden een achteruittraprem welke met de voet werd bediend. Omdat er ook een voorrem noodzakelijk was werd er uit veiligheidsoverweging gekozen om deze te laten bedienen door de minst sterke hand n.l. de linker. Met een krachtige rechterhand bestaat het risico dat men over de kop slaat.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 01 okt 2021 15:10

Het is net zoiets als links of rechts rijden:
Het is een keuze die norm en normaal is geworden.


Als je ooit in Engeland een fiets online koopt, krijg je de keuze voorgelegd: voor rem links of rechts?

Plaats reactie