Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Swett Cycles

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 sep 2021 23:07

tom de groot schreef: 28 sep 2021 21:51 Cube zou ik nooit doen hebben gewoon de naam niet mee als budget merk dan liever wat exclusievers.

Je weet bij swett dat het geen exclusief swett frame is daar zijn ze te klein voor maar wel dat je een hele ervaring mee krijgt. Fiets wordt compleet op een persoonlijk samengesteld en opgebouwd. Je kiest je lak, je groep je wielen je krijgt je persoonlijke aandacht. Dat is een andere manier van fietsen kopen. Je bent in feite lid van de swett familie en ik kan mij voorstellen dat mensen voor die beleving gaan (ik niet).

Die levenslange garantie van trek op frames is natuurlijk een wassen neus. Die is alleen op de eerste eigenaar waarvan ze weten dat iedereen om de paar jaar een nieuwe fiets koopt. Bij carbon frames met productie fouten gaat het daarnaast vrijwel altijd snel mis wat ook bij andere merken nog onder de garantie valt. Het zal nooit zo zijn dat er opeens na 10 jaar een productie fout aan het licht komt.
Oftewel weer een Amerikaanse marketing trucje waar mensen intrappen.
Ik vraag me wel af welke ervaring je dan meekrijgt. Tegenwoordig is er maar één ervaring bij het kopen van een nieuwe fiets en dat is heel lang wachten.

Als je de Cube dealer 2000 euro in zijn handjes drukt om de koopbeleving wat op te krikken zal er best iets te regelen zijn met een verkooppraatje van een paar uur en een (half)naakte dame die je fiets officieel overhandigd o.i.d.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 sep 2021 06:27

Ernie C. schreef: 28 sep 2021 23:07 ...
Als je de Cube dealer 2000 euro in zijn handjes drukt om de koopbeleving wat op te krikken zal er best iets te regelen zijn met een verkooppraatje van een paar uur en een (half)naakte dame die je fiets officieel overhandigd o.i.d.
:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 sep 2021 06:29

tom de groot schreef: 28 sep 2021 22:28 Als ik een beetje zoek kom ik op beta Bicycle denk dat swett ze onder licentie dan verkoopt.
Zelfde frame vind ik niet onmiddellijk terug

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1637
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 sep 2021 07:12


Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 sep 2021 07:38

De geometrie van de Clermont in XL bevalt me wel.
Maar om nu bijna €1800 te geven voor een frame met de naam Swett op, nee dus.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3485
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 29 sep 2021 08:43

Ernie C. schreef: 28 sep 2021 23:07
tom de groot schreef: 28 sep 2021 21:51 Cube zou ik nooit doen hebben gewoon de naam niet mee als budget merk dan liever wat exclusievers.

Je weet bij swett dat het geen exclusief swett frame is daar zijn ze te klein voor maar wel dat je een hele ervaring mee krijgt. Fiets wordt compleet op een persoonlijk samengesteld en opgebouwd. Je kiest je lak, je groep je wielen je krijgt je persoonlijke aandacht. Dat is een andere manier van fietsen kopen. Je bent in feite lid van de swett familie en ik kan mij voorstellen dat mensen voor die beleving gaan (ik niet).

Die levenslange garantie van trek op frames is natuurlijk een wassen neus. Die is alleen op de eerste eigenaar waarvan ze weten dat iedereen om de paar jaar een nieuwe fiets koopt. Bij carbon frames met productie fouten gaat het daarnaast vrijwel altijd snel mis wat ook bij andere merken nog onder de garantie valt. Het zal nooit zo zijn dat er opeens na 10 jaar een productie fout aan het licht komt.
Oftewel weer een Amerikaanse marketing trucje waar mensen intrappen.
Ik vraag me wel af welke ervaring je dan meekrijgt. Tegenwoordig is er maar één ervaring bij het kopen van een nieuwe fiets en dat is heel lang wachten.

Als je de Cube dealer 2000 euro in zijn handjes drukt om de koopbeleving wat op te krikken zal er best iets te regelen zijn met een verkooppraatje van een paar uur en een (half)naakte dame die je fiets officieel overhandigd o.i.d.
Toen ik 15 jaar terug mijn eerste cube mtb kocht was het een budget (een duitse prijzenrammer) merk. Maar tegenwoordig is het volgens mij wel iets meer dan dat. Maar inderdaad ook dat is beleving. Dat hele concept beleving, man, man, man. Ik koop een fiets in een winkel en bij het fietsen merk je niks meer van de beleving in de winkel. De swett-familie, echt waar?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 29 sep 2021 08:47

Kiekeboe schreef: 29 sep 2021 07:38 De geometrie van de Clermont in XL bevalt me wel.
Maar om nu bijna €1800 te geven voor een frame met de naam Swett op, nee dus.
Het is volgens mij een Workswell WCB-R-256: https://www.workswellbikes.com/enduranc ... brake.html

Goede ervaringen met dat merk in het China topic. Rij er zelf ook één, weliswaar een ander model. Denk dat je voor ca. de helft van de prijs van een Swett frame er eentje over moet kunnen laten komen in een fancy kleurtje.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 29 sep 2021 09:58

rikkert schreef: 29 sep 2021 08:43
Ernie C. schreef: 28 sep 2021 23:07
tom de groot schreef: 28 sep 2021 21:51 Cube zou ik nooit doen hebben gewoon de naam niet mee als budget merk dan liever wat exclusievers.

Je weet bij swett dat het geen exclusief swett frame is daar zijn ze te klein voor maar wel dat je een hele ervaring mee krijgt. Fiets wordt compleet op een persoonlijk samengesteld en opgebouwd. Je kiest je lak, je groep je wielen je krijgt je persoonlijke aandacht. Dat is een andere manier van fietsen kopen. Je bent in feite lid van de swett familie en ik kan mij voorstellen dat mensen voor die beleving gaan (ik niet).

Die levenslange garantie van trek op frames is natuurlijk een wassen neus. Die is alleen op de eerste eigenaar waarvan ze weten dat iedereen om de paar jaar een nieuwe fiets koopt. Bij carbon frames met productie fouten gaat het daarnaast vrijwel altijd snel mis wat ook bij andere merken nog onder de garantie valt. Het zal nooit zo zijn dat er opeens na 10 jaar een productie fout aan het licht komt.
Oftewel weer een Amerikaanse marketing trucje waar mensen intrappen.
Ik vraag me wel af welke ervaring je dan meekrijgt. Tegenwoordig is er maar één ervaring bij het kopen van een nieuwe fiets en dat is heel lang wachten.

Als je de Cube dealer 2000 euro in zijn handjes drukt om de koopbeleving wat op te krikken zal er best iets te regelen zijn met een verkooppraatje van een paar uur en een (half)naakte dame die je fiets officieel overhandigd o.i.d.
Toen ik 15 jaar terug mijn eerste cube mtb kocht was het een budget (een duitse prijzenrammer) merk. Maar tegenwoordig is het volgens mij wel iets meer dan dat. Maar inderdaad ook dat is beleving. Dat hele concept beleving, man, man, man. Ik koop een fiets in een winkel en bij het fietsen merk je niks meer van de beleving in de winkel. De swett-familie, echt waar?
Cube is voor mij nog steeds die prijzen rammer wat niet het imago is waarop ik wil rijden.


Ik ervaar dat swett familie ook niet zo maar snap dat er mensen gevoelig kunnen zijn voor het swett concept. Dat is wat ik hiermee bedoel.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 29 sep 2021 10:47

Spykerracing90 schreef: 29 sep 2021 08:47
Kiekeboe schreef: 29 sep 2021 07:38 De geometrie van de Clermont in XL bevalt me wel.
Maar om nu bijna €1800 te geven voor een frame met de naam Swett op, nee dus.
Het is volgens mij een Workswell WCB-R-256: https://www.workswellbikes.com/enduranc ... brake.html

Goede ervaringen met dat merk in het China topic. Rij er zelf ook één, weliswaar een ander model. Denk dat je voor ca. de helft van de prijs van een Swett frame er eentje over moet kunnen laten komen in een fancy kleurtje.
Bedankt, deze WCB-R-256 is dus de Clermont. Geometrie is identiek ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 sep 2021 11:30

tom de groot schreef: 29 sep 2021 09:58

Cube is voor mij nog steeds die prijzen rammer wat niet het imago is waarop ik wil rijden.


Ik ervaar dat swett familie ook niet zo maar snap dat er mensen gevoelig kunnen zijn voor het swett concept. Dat is wat ik hiermee bedoel.
Het is hier wel Nederland hè, wij zijn hier over het algemeen gevoeliger voor het "veel voor weinig" concept :D .

Zeker bij carbon fietsen gaat het in de marketing alleen nog maar om beleving. Er zit nog naar zo weinig verschil tussen een open mold, een prijzenrammerframe en een middenklasse a-merk. Het rijdt allemaal prima en qua gewicht scheelt het misschien 150 gram. Aangezien Ultegra 8100 evenveel weegt als 105 van 10 jaar terug, mag dat ook geen issue zijn.

Kijken naar het merk en de invulling van die paar uurtjes die je in fietsenwinkel besteedt vind ik dan zinloos. Prijs, uiterlijk, en de juiste geometrie zijn dan belangrijk.

Wil je iets exclusief, dan moet je geen massaproductie carbon frame nemen en als je beleving zoekt moet je meer tijd besteden aan fietsen i.p.v. aan het kopen van een fiets.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 29 sep 2021 12:00

Cube is al jaren af van het "budgetmerk"/"prijzenrammer" imago.
De fietsen scoren in de test altijd prima.
Sinds 2015 sponsor van fietsen in het UCI Prof peloton, o.a. "Circus-Wanty Gobert-profteam".
Ik had als een van de eerste een Cube in Nederland in bezit, gekocht indertijd in Duitsland. Dat is wel meer dan 20 jaar geleden schat ik. Merk heeft een mooie evolutie doorgemaakt.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 29 sep 2021 18:33

Nouja blijkbaar niet want ik en vele die ik ken met mij walgen nog steeds van de prijzen rammer.

Waarschijnlijk is dat nu bij een jongere generatie die Cube ziet nu anders.

Plaats reactie