Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hoe kan ik zo traag zijn op de MTB?

blurg
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 jan 2019 13:56

blurg 20 sep 2021 10:49

Nee_Nee schreef: 16 sep 2021 20:22 Aan wie vraag je dat?
De Topic Starter :)
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2021 10:22

Het gaat een stuk beter! Ik ben nog steeds niet snel, maar ook niet meer sloom. Het is soms wel frustrerend, op een tijdrit bij een triathlon haal ik iedereen in en op de MTB zit ik denk ik een beetje in de middenmoot.

Het is vooral techniek heb ik gemerkt. Conditie heb ik geen last van, maar mijn bochtenwerk is gewoon (nog) niet goed (genoeg). Ik heb inmiddels wel een nieuwe fiets gekocht. 19" ipv 21". Geen super fiets, maar beter dan ik had en vooral beter passend. Ik had flinke verschillen verwacht, maar op een trail van een uur won in een minuut ten opzichte van de oude fiets. Is natuurlijk een beetje natte vinger werk, maar toch. Alle keren waren sneller dan de snelste tijd op mijn oude fiets.

Nog altijd haal ik iedereen in op de rechte stukken. Dat is best irritant, want in het bochtenwerk zitten zij weer bij mij te dringen. Ik moet dus vooral aan techniek werken. Dat brengt me meteen bij een nieuwe vraag. Mijn nieuwe fiets heeft twee Smart Sams gemonteerd. Dit schijnen middelmatige banden te zijn en ze voelen log. Nou verwacht ik geen wonderen van rolweerstand e.d. maar ik merk wel dat ik met deze banden wat onzeker ben in het bochtenwerk. Ik schuif vaak door of heb het gevoel dat te doen. Ik zit nu te denken om voor een Racing Ray te plaatsen. Achter wil ik de Smart Sam dan houden (dus geen Ralph) omdat ik het zonde vind om twee nagenoeg nieuwe banden niet te gebruiken. Die rolweerstand geloof ik wel.

De hamvraag. Is dit het waard? Het is niet veel geld natuurlijk, maar ik heb de afgelopen tijd al zo veel besteed aan fietsspullen (jullie begrijpen dat wel ;) ) dat ik nu wat zuiniger aan doe. Als zo'n band de onzekerheid uit de bochten kan wegnemen, dan heb ik het er wel voor over. Poets ik louter enkele seconden van een uur af, dan laat maar hangen.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2239
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 28 sep 2021 10:40

Waar ik nu wel benieuwd naar ben is welke druk je in je banden hebt? Lagere druk levert meer grip en controle op in de bochten. Actief op je fiets zitten gaat je ook helpen.
Probeer ook eens een aantal keren het zelfde stuk singletrack achter elkaar te fietsen. Probeer eens van je remmen af te blijven en laat de fiets door de bocht rollen. Hoeft niet eens op hoge snelheid maar puur om te voelen wat er gebeurt.
Mijn ervaring is dat er te veel gepusht wordt, hierdoor te veel moet worden gecorrigeerd (remmen/foutjes) waardoor er uiteindelijk langzamer wordt gereden en meer energie gebruikt wordt.

Heb je al iets gedaan met mijn eerdere opmerking?

Uitbreken in de bocht komt vaak door gebrek aan juiste bochten techniek. Ga vooral niet mee hangen (zoals motor rijders) maar druk je fiets onder je weg en zorg dat je de schouders horizontaal houdt. Hiervoor moet je wel uit je zadel komen.
Er zijn banden welke je enige marge geven en als je begint te glijden dit nog kunt herstellen. Andere banden happen gelijk met vaak een uitglijder als gevolg.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2021 11:18

Ik rijd inmiddels op 1.5 tot 2 bar. Ergens daar tussen in. Ik reed op 4 bar, maar dat heb ik gaande dit topic gewijzigd. Dat scheelde erg veel in grip, vertrouwen en snelheid in de bochten. Ik probeer niet te remmen, dat lukt niet altijd, maar lukt wel steeds beter.

Je eerdere tips heb ik zeker meegenomen. Maar ik fiets bijna altijd alleen. Voor mijn gevoel doe ik het goed, maar waarschijnlijk ziet het er langs de zijlijn niet uit, er is niemand die mij dus corrigeert. Ik denk er wel over een cursusje te doen, maar door de Corona-ellende is het aanbod minimaal. Vandaar ook mijn bandenvraag hierboven. Wellicht geeft het meer vertrouwen als je weet meer grip te hebben in de bochten. Meer vertrouwen is meer souplesse en dus meer snelheid.

fatmodul
Forum-lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 02 jan 2009 16:58

fatmodul 28 sep 2021 13:51

Van alle fietsonderdelen zijn banden doorgaans de goedkoopste daadwerkelijke verbetering. Wat niet wil zeggen dat je op relatief voordelige Smart Sams geen rijplezier zal hebben. Ja een duurdere band is vaak soepeler en fijner, maar overschat dat ook weer niet. Wat ik van je lees, is het meer een kwestie van oefenen, kilometers maken en er niet teveel druk opleggen. Waar je wel veel aan hebt, is met een goed sturend maatje gaan rijden, en te kijken hoe die zijn bochten rijdt, en die lijnen proberen te volgen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 sep 2021 14:12

ic3d schreef: 28 sep 2021 10:22
Nog altijd haal ik iedereen in op de rechte stukken. Dat is best irritant, want in het bochtenwerk zitten zij weer bij mij te dringen.
Super irritant inderdaad, van die gasten die je zo nodig moeten inhalen op de rechte stukken (waarom zou je überhaupt hard fietsen op een saai recht stuk?) om zodra het technisch weer een beetje interessant wordt in de weg te gaan rijden!
:twisted:
;)
Als zo'n band de onzekerheid uit de bochten kan wegnemen, dan heb ik het er wel voor over. Poets ik louter enkele seconden van een uur af, dan laat maar hangen.
Ik begrijp helemaal niets van jouw focus op snelheid. Tenminste, ik snap dat je graag harder en met meer zekerheid door de bochten wilt komen (want dat is namelijk veel leuker), maar wat boeit het nou hoe lang je over een rondje doet? Mijn opmerking bovenaan dit bericht is weliswaar met een knipoog, maar er zit wel een kern van waarheid in. Snelheidsfocus, in combinatie met een slechte techniek, zorgt in veel gevallen voor (terechte) ergernis bij de mede bosgebruiker.
Als je nou eens rustig rijdt op de stukken die technisch eenvoudig zijn, dan hou je meer energie, en focus, over voor de meer technische stukken. Zoek het niet direct in je materiaal (op de Nederlandse bosgrond heb je vrijwel altijd grip met vrijwel elke band, zolang die niet op 4 bar staat tenminste ;) ), maar experimenteer eerst eens met zaken als houding, lijnen kiezen, gewichtsverdeling, staan vs. zitten (waarschijnlijk moet je in jouw geval veel meer gaan staan) etc..
Rij een technischer stuk eens een paar keer achter elkaar.

En kies dan, nadat je merkt dat je verbetering boekt, eens een rustig moment uit om een rondje te knallen.

Als bovenstaande je niets lijkt, dan is MTB-en misschien niet voor jou en kun je wellicht beter je heil zoeken op een gravelbike (ook leuk lijkt me)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 sep 2021 15:03

Gebruik de lange, rechte stroken eens om te herstellen en gebruik de bochten om te oefenen. Bovenin, onderin, middendoor, knikken, hangen, doortrappen, stuur onder je doorhalen (Boet van Dulmen)

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2021 15:23

@53x11

Het topic is inmiddels iets genuanceerder geworden. Ik reed als starter compleet achteraan, ondanks dat ik een dijk van een conditie heb. Mijn focus ligt niet meer puur op snelheid (of eigenlijk gebrek daaraan), want ik ben al een stuk vooruit geholpen met de tips hier, de zachtere banden en simpelweg iets meer ervaring. Ik zie wekelijks progressie, dat vind ik tof, de snelheid voor een KOM of iets dergelijks boeit me letterlijk niets.

Even voor de duidelijkheid, want wellicht heb ik de verkeerde indruk gewekt. Ik ben een sociale rijder. Als iemand sneller is dan ik op de technischere stukken, dan ga ik netjes aan de kant bij de eerste de beste mogelijkheid. Ik haal mensen op rechte stukken vervolgens niet letterlijk in om ze daarna in de weg te rijden (ik bedoel het meer om aan te geven dat ik geen moeite hoef te doen om mensen bij te halen op rechte stukken, waarbij ik ze kwijt raak op technische). Ik geef wel gas op de rechte stukken als ik daarmee niemand tot last ben. Waarom? Ik doe dit ook bij zwemmen, wielrennen, TT-en en hardlopen. Ik vind het leuk om gas te geven, om te sprinten. Het geeft adrenaline, is goed voor je conditie en je hebt het gevoel dat je echt iets aan het doen bent. Van de technischere stukken word ik nu niet bepaald moe. Dat is geen arrogantie of stoerdoenerij, het komt waarschijnlijk gewoon omdat ik niet harder door de bochten kan of desnoods durf. Maar ik wil wel mijn energie wel kwijt en dat wordt dan op de minder technische stukken. Dit is wel wat ik graag wil. Wederom niet voor de KOM, de PR of de wedstrijdjes, maar voor de leuk.

Overigens let ik wel op lijnen, houding, etc. Ik weet alleen niet of ik dat goed doe. Een cursusje boeken staat wel op de planning. Af en toe rijd ik met vrienden die wel "goed" zijn, maar tot dusver is dat altijd op voor mij onbekende routes geweest, dan sta je al met 1-0 achter, want dan is het helemaal niet bij te benen en kun je geen lijnen volgen oid.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 sep 2021 15:41

Omwille van de discussie wil ik wel eens een beetje chargeren ;-)

Maar, als je niet moe kan worden op de technische stukken, dan ligt dat inderdaad aan je techniek. Nee_Nee geeft een goed advies (de eerste zin dan, dat is namelijk hetzelfde als het mijne, van zijn tweede zin snap ik de helft niet :-D). Zorg dat je echt fris bent op de technische stukken. Durf eens te investeren in je stuurvaardigheden. Uiteindelijk word je vanzelf wel een keertje moe.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 28 sep 2021 15:52

Ga ik zeker proberen! Het is even de "angst" de baas worden denk ik en iets meer vertrouwen krijgen in het materiaal. Met de racefiets ga ik ook vierkant door de bochten, maar daar ga je met name rechtdoor en verlies je bijna niets.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 sep 2021 16:00

Nog nooit gekoerst of een berg afgereden dan? (Je maakt de vooroordelen van een triatleet wel een beetje waar zo! ;-) ).
Maar, anders dan op de racefiets, val je op een MTB lang niet altijd hard. Een paar keer uit je comfort zone gaan wil soms best helpen. Sta je op je pedalen, of blijf je in het zadel zitten?

edit: typo
Laatst gewijzigd door 53x11 op 28 sep 2021 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 28 sep 2021 16:28

Ik ken veel triatleten. Die kunnen niet sturen. Ze vinden zelf vaak van wel. En ze vinden ook dat ze in de groep in de triatlonbeugel mogen rijden. Hoezo slingeren? Hoezo vingers bij de remgrepen?

Plaats reactie