Persoonlijke behoefte aan voeding onderweg
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 11661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Alles staat en valt natuurlijk met welke intensiteit je gaat rijden.
Ik merk echter dat als ik veel vooraf eet, ik net zoveel onderweg eet.
Daarnaast heb ik in de weekenden ook geen zin om 7u uit mijn bed te gaan om 9u te kunnen fietsen. Ik vind 8u15 vroeg zat.
Het is vooral logisch nadenken en wat trekt je lichaam. Ik moet onderweg echt geen fruit eten, dat gaat echt mis.
Patatje zou kunnen maar dan wordt ik heel loom en traag.
Ik merk echter dat als ik veel vooraf eet, ik net zoveel onderweg eet.
Daarnaast heb ik in de weekenden ook geen zin om 7u uit mijn bed te gaan om 9u te kunnen fietsen. Ik vind 8u15 vroeg zat.
Het is vooral logisch nadenken en wat trekt je lichaam. Ik moet onderweg echt geen fruit eten, dat gaat echt mis.
Patatje zou kunnen maar dan wordt ik heel loom en traag.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 5969
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het is inderdaad afhankelijk van intensiteit.,. en van je intentie
En uiteraard persoonlijke voorkeuren voor wat fijn is, of naar waar je je eigen lichaam aan geconditioneerd hebt.
Maar het risico van een dubbel zwaar ontbijt KAN zijn dat je een met een volle pens begint en je daardoor weer meer moeite hebt om het 1e uur direct te gaan eten. Dat terwijl je qua opname van koolhydraten per tijdseenheid gelimiteerd bent, dus van dat ontbijt profiteer je in dat opzicht niet extra. Terwijl het je eventueel belemmert om iets later eten te nemen wat je wel had kunnen opnemen.
Dat is natuurlijk allemaal alleen van belang in het optimaliseren van de randvoorwaarden van een specifieke prestatie (training of koers of cyclo). Maar áls je het daar zoekt, neem het dan mee.
En inderdaad van die intensiteit.., als die al wat hoger zal zijn, verbruik je sowieso meer dan dat je kunt bij eten en opnemen. Dus kan je maar beter zorgen dat je zoveel als wat wel mogelijk is naar binnen te werken (verspreid over de tijd), op die opname te realiseren. Sla je dat de 1e 1 of 1,5 uur over..,. krijg je dat later nooit meer terug aangevuld. Afhankelijk van je intentie van je rit kan dat van belang zijn

En uiteraard persoonlijke voorkeuren voor wat fijn is, of naar waar je je eigen lichaam aan geconditioneerd hebt.
Maar het risico van een dubbel zwaar ontbijt KAN zijn dat je een met een volle pens begint en je daardoor weer meer moeite hebt om het 1e uur direct te gaan eten. Dat terwijl je qua opname van koolhydraten per tijdseenheid gelimiteerd bent, dus van dat ontbijt profiteer je in dat opzicht niet extra. Terwijl het je eventueel belemmert om iets later eten te nemen wat je wel had kunnen opnemen.
Dat is natuurlijk allemaal alleen van belang in het optimaliseren van de randvoorwaarden van een specifieke prestatie (training of koers of cyclo). Maar áls je het daar zoekt, neem het dan mee.
En inderdaad van die intensiteit.., als die al wat hoger zal zijn, verbruik je sowieso meer dan dat je kunt bij eten en opnemen. Dus kan je maar beter zorgen dat je zoveel als wat wel mogelijk is naar binnen te werken (verspreid over de tijd), op die opname te realiseren. Sla je dat de 1e 1 of 1,5 uur over..,. krijg je dat later nooit meer terug aangevuld. Afhankelijk van je intentie van je rit kan dat van belang zijn

WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 5969
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik denk ook dat het persoonlijk is, wat je fijn vindt. En denk ook dat DDX meer dan voldoende ervaring heeft om te doen wat bij hem past
.
Maar ik denk ook dat het misschien nog iets beter zou kunnen, als je dat zou willen. Puur bekeken vanuit de processen in een menselijk lijf. Ik zeg niet, dat hij dat zou moeten nastreven, absoluut niet.

Maar ik denk ook dat het misschien nog iets beter zou kunnen, als je dat zou willen. Puur bekeken vanuit de processen in een menselijk lijf. Ik zeg niet, dat hij dat zou moeten nastreven, absoluut niet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Klopt het zou absoluut beter kunnen, persoonlijke voedingsbegeleiding bijvoorbeeld.
Je hebt wel eens dagen dat je voelt dat je te weinig gegeten hebt dag(en) ervoor.
Nu los ik dat op door 's avonds gewoon dubbele maaltijd te eten zegmaar
Je hebt wel eens dagen dat je voelt dat je te weinig gegeten hebt dag(en) ervoor.
Nu los ik dat op door 's avonds gewoon dubbele maaltijd te eten zegmaar

Tijdens lange, intensieve ritten kies ik voor gellekes. Ik heb het dan over ritten van meer dan 4u met veel hoogtemeters. Eerste 100km eet ik 'peperkoek', nougat of een sportreep. Daarna neem ik een gelletje per uur. Opname gebeurt snel en ik heb geen last van mijn maag. Als ik lees dat sommigen dat doen op een boterham, een banaan en snelle Jelle dan moet ik toegeven dat dit niet lukt voor mij.
DDX, vertrek jij dan vaak vlak na je ontbijt (of andere dubbele maaltijd)? Want ik kan veel eten, ook vlak voor een inspanning ook goed tolereren en dan zie ik die grotere maaltijd gewoon als de vervanging van wat ik het eerste (half) uur zou eten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 759
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Intensiteit op basis van VO2max kan vrij behoorlijk een idee geven hoe "zwaar" een training uitpakt. Trainingpeaks gaat uit van de FTP en hanteert enkele handzame begrippen:
NP, IF and TSS.
NP, IF and TSS.
Uit het bovenstaande lijkt geconcludeerd te kunnen worden dat voeding onderweg
persoonlijk is.
Voor mij als tourfietser komt het allemaal niet zo nauw, ik ben allang blij dat ik geen kramp krijg. Heb ik zin in eten, een pauze of allebei dan doe ik dat gewoon, Maar ik kan me voorstellen dat dit voor mensen die meer prestatiegericht zijn heel anders werkt,
persoonlijk is.
Voor mij als tourfietser komt het allemaal niet zo nauw, ik ben allang blij dat ik geen kramp krijg. Heb ik zin in eten, een pauze of allebei dan doe ik dat gewoon, Maar ik kan me voorstellen dat dit voor mensen die meer prestatiegericht zijn heel anders werkt,