Klachten, vragen, suggesties...doe 't hier.

Plaatsen van foto's; weet wat je deelt...

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 15 sep 2021 07:54

Dag allen,

even voortvloeiend uit een ander draadje:

Er worden hier nog wel eens wat foto's geplaatst, waarbij de GPS locatie nog in de EXIF data terug te vinden is.
Dit is het resultaat van het vinkje "locatietag" op je toestel; hierdoor kan google zo'n mooi overzicht van je vakantie met locatie en al maken en weet Strava op kaart weer te geven waar een plaatje genomen is (enz. enz.).

Zie hier een willekeurig plaatje;
Afbeelding

als we de eigenschappen van dat plaatje bekijken,
dan staan daar onder andere de GPS gegevens;
Afbeelding

Tik je die GPS gegeven op google maps in, dan vinden we inderdaad de bijbehorende fietsenwinkel;
https://goo.gl/maps/s2EYj8KbJQEAWvjo8

Weet dus even dat je soms behalve een plaatje ook dus de locatiegevens van je mooie nieuwe fiets, espressomachine, mancave of wat dan ook hier op een openbaar forum deelt :!:

Sommige externe afbeeldingshosts strippen de EXIF data van de afbeelding.
imgur.com doet dit bevoorbeeld.
Afbeelding uploaden daar is erg simpel, en bij de opties (...) en dan "get share links" kun je de link al in voorgebakken forumformaat kopiëren ;)

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 15 sep 2021 08:20

goeie tip !

:winkthumb:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 sep 2021 09:40

RKN schreef: 15 sep 2021 07:54 ...
Sommige externe afbeeldingshosts strippen de EXIF data van de afbeelding.
imgur.com doet dit bevoorbeeld.
Afbeelding uploaden daar is erg simpel, en bij de opties (...) en dan "get share links" kun je de link al in voorgebakken forumformaat kopiëren ;)
Ik heb net even op die site gekeken. Veel forumgebruikers zullen niet snappen wat ze daar moeten doen; geen 'uitleg' op de voorkant (verder ben ik niet gegaan). Ook moet je je eerst registreren. De meesten zullen daar geen zin in hebben. En de link in voorgebakken formaat ... het zal me niks verbazen dat dit op termijn leidt tot nog meer topics waar de plaatsjes zijn 'verdwenen'.
Veel forummers nemen al niet eens de moeite (of hebben niet de skills) om een plaatje op de 'juiste' afmetingen aan te leveren. Dit wordt 'em dus niet.

Kortom ... de waarschuwing die je geeft is heel goed en terecht, de oplossing niet.
De oplossing zou moeten zijn dat de eigenaar van het forum eens iets aan het forum doet. Doorontwikkelen bijvoorbeeld en het strippen van Exif zelf ter hand nemen. Kunnen ze meteen nog een hoop andere ergernissen aanpakken.

Maar daar heb eerlijk gezegd niet zo veel vertrouwen in :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 sep 2021 10:10

Zelf laatst ook imgur gebruikt, maar het blijft een omslachtige methode.
Alle tips voor veilig eenvoudig uploaden zijn welkom.
Niet zijken maar reiden !

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 sep 2021 10:10

De Tukker schreef: 15 sep 2021 09:40
RKN schreef: 15 sep 2021 07:54 ...
Sommige externe afbeeldingshosts strippen de EXIF data van de afbeelding.
imgur.com doet dit bevoorbeeld.
Afbeelding uploaden daar is erg simpel, en bij de opties (...) en dan "get share links" kun je de link al in voorgebakken forumformaat kopiëren ;)
Ik heb net even op die site gekeken. Veel forumgebruikers zullen niet snappen wat ze daar moeten doen; geen 'uitleg' op de voorkant (verder ben ik niet gegaan). Ook moet je je eerst registreren. De meesten zullen daar geen zin in hebben. En de link in voorgebakken formaat ... het zal me niks verbazen dat dit op termijn leidt tot nog meer topics waar de plaatsjes zijn 'verdwenen'.
Veel forummers nemen al niet eens de moeite (of hebben niet de skills) om een plaatje op de 'juiste' afmetingen aan te leveren. Dit wordt 'em dus niet.

Kortom ... de waarschuwing die je geeft is heel goed en terecht, de oplossing niet.
De oplossing zou moeten zijn dat de eigenaar van het forum eens iets aan het forum doet. Doorontwikkelen bijvoorbeeld en het strippen van Exif zelf ter hand nemen. Kunnen ze meteen nog een hoop andere ergernissen aanpakken.

Maar daar heb eerlijk gezegd niet zo veel vertrouwen in :mrgreen:
Je kan Imgur gewoon gebruiken zonder te registreren. Simpel door linksboven op New Post te drukken. Ik gebruik al jaren op die manier Imgur en nog niet meegemaakt dat plaatsjes 'verdwijnen'. Dit in tegenstellling tot die site met die kikker (imageshack).
Laatst gewijzigd door Kornuit op 15 sep 2021 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 15 sep 2021 10:16

De Tukker schreef: 15 sep 2021 09:40
Ik heb net even op die site gekeken. Veel forumgebruikers zullen niet snappen wat ze daar moeten doen; geen 'uitleg' op de voorkant (verder ben ik niet gegaan). Ook moet je je eerst registreren. De meesten zullen daar geen zin in hebben. En de link in voorgebakken formaat ... het zal me niks verbazen dat dit op termijn leidt tot nog meer topics waar de plaatsjes zijn 'verdwenen'.
Veel forummers nemen al niet eens de moeite (of hebben niet de skills) om een plaatje op de 'juiste' afmetingen aan te leveren. Dit wordt 'em dus niet.
Deze vatte ik eerst even niet; dacht altijd dat Imgur best wel recht toe recht aan was.
De "normale" site is dat ook, hun app ook wel, maar ik bekijk net de mobiele site en zie daar inderdaad ook niet meer wat de bedoeling is (en het was ooit zo simpel en handig...).

Het was uiteraard maar een suggestie, alle betere suggesties zijn welkom :winkthumb:

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 sep 2021 10:36

NuitKor schreef: 15 sep 2021 10:10 ...
Je kan Imgur gewoon gebruiken zonder te registreren. Simpel door linksboven op New Post te drukken. ...).
Ik zie het.

NuitKor schreef: 15 sep 2021 10:10 ...
Ik gebruik al jaren op die manier Imgur en nog niet meegemaakt dat plaatsjes 'verdwijnen'. Dit in tegenstellling tot die site met die kikker (imageshack).
Blijf het nadeel dat je een link krijgt als https://imgur.com/a/8jylLIh
De foto staat dan dus niet op het forum maar bij imgur.

RKN schreef: 15 sep 2021 10:16 ...

Het was uiteraard maar een suggestie, alle betere suggesties zijn welkom :winkthumb:
En het was een goede suggestie :like:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 sep 2021 10:43

De Tukker schreef: 15 sep 2021 10:36
NuitKor schreef: 15 sep 2021 10:10 ...
Je kan Imgur gewoon gebruiken zonder te registreren. Simpel door linksboven op New Post te drukken. ...).
Ik zie het.

NuitKor schreef: 15 sep 2021 10:10 ...
Ik gebruik al jaren op die manier Imgur en nog niet meegemaakt dat plaatsjes 'verdwijnen'. Dit in tegenstellling tot die site met die kikker (imageshack).
Blijf het nadeel dat je een link krijgt als https://imgur.com/a/8jylLIh
De foto staat dan dus niet op het forum maar bij imgur.

RKN schreef: 15 sep 2021 10:16 ...

Het was uiteraard maar een suggestie, alle betere suggesties zijn welkom :winkthumb:
En het was een goede suggestie :like:
Het voordeel is dan wel dat je het forum niet onnodig belast met zware foto's.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 15 sep 2021 10:43

:like: Goede tip!

Je kunt de persoonlijke data als volgt strippen:

Klik voordat je een foto deelt op het internet eerst met de rechtermuisknop op het plaatje en kies vervolgens [Eigenschappen]. Klik hier op het tabblad [Details]. Hier zie je onderin de tekst [Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen]. Klik hierop:
1 - kopie.png
Hier heb je twee keuzes, ofwel maak je een kopie van de foto waaruit alle persoonlijke gegevens zijn verwijderd. Ofwel kies je voor de optie [De volgende eigenschappen uit dit bestand verwijderen]. Hiermee verwijder je de persoonlijke gegevens uit het huidige foto bestand. Er wordt dus geen kopie gemaakt. Als je deze optie kiest kun je eventueel op [Alles selecteren], hiermee ben je zeker dat alle persoonlijke gegevens zoals de gps data wordt verwijderd. Klik hierna op [Ok]:
2 - kopie.png
2 - kopie.png (12.91 KiB) 5488 keer bekeken

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 sep 2021 10:52

Je was me voor ... Ik was net zo'n bericht aan het schrijven :-)
Overigens blijft als nadeel dat jouw naam (in het pad naar het bestand) nog zichtbaar blijft. Da's kennelijk niet te verwijderen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 15 sep 2021 10:55

Misschien kunnen de moderators een waarschuwing plaatsen bij het tabje Bijlagen? Dat is in ieder geval al een begin :)

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 15 sep 2021 11:01

In Windows heb je inderdaad in een paar klikken die velden leeg.
Ik denk alleen dat best een groot deel van de gebruikers zijn berichtjes hier vanaf een telefoon of tablet plaatst; dan wordt dat denk ik wat lastiger...

Een waarschuwing vanuit het forumbeheer bij het hier uploaden zou ik in ieder geval een goede start vinden.
Dat deze gegevens op de achtergrond bestaan, is volgens mij zeker geen gemeengoed...

Plaats reactie