Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Tacx

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 13 sep 2021 14:38

Hi Allemaal,

Wist even niet op welk forum ik dit het beste kon plaatsen dus vandaar maar hier...

Ik wil voor in de winter voor het eerst een Tacx gaan kopen. Nu twijfel ik een beetje tussen de Tacx flux 2 en de Tacx flux S.

Relevante verschillen zijn voor mij:

- het wattage (max. 2000 bij de 2 en max. 1500 bij de S) --> ga je echt vaak richting de 1500W op zo'n fietstrainer? Ik wil hem gebruiken voor in de winter doordeweeks wat te blijven trainen en af en toe wat blokjes te kunnen doen.

- het geluid. Op de Mantel website staat dat de 2 een erg "stille" trainer is, maar heeft iemand hier ervaring mee? Op websites wordt vaak een verkooppraatje gehouden, en ik zou dit graag horen van mensen die er ervaring mee hebben. Ik wil hem op mijn zolder zetten, waarbij het niet lekker is als mensen een verdieping lager last van mijn gestamp hebben.

- maximaal stijgingspercentage (16% bij de 2 en 10% bij de S) --> Betekent dit dat je alleen routes kunt doen die niet over de 10% gaan bij de S, of betekent dit dat percentages boven de 10% altijd als 10% zullen gelden?

- prijs: de 2 kost 779 euro en de S kost 569 euro. Een dikke 200 euro verschil dus. Ik vind dit prijsverschil niet super groot, maar het is zonde als de S niet zo veel beter is.

- wellicht nog andere dingen die ik over het hoofd zie?

Iemand die me met bovenstaande punten van advies kan voorzien?

Groet,
Theo

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27459
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2021 16:20

Dat maximale vermogen is geen probleem. Tenzij je Dylan Groenewegen heet kom je daar niet snel aan.

Ik zou geen van beide kopen, maar gaan voor de Kickr Core. En dat zeg ik als Tacx-eigenaar (weliswaar een Neo).

De Flux is IMHO niet Tacx' beste product.

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 13 sep 2021 21:07

havana schreef: 13 sep 2021 16:20 Dat maximale vermogen is geen probleem. Tenzij je Dylan Groenewegen heet kom je daar niet snel aan.

Ik zou geen van beide kopen, maar gaan voor de Kickr Core. En dat zeg ik als Tacx-eigenaar (weliswaar een Neo).

De Flux is IMHO niet Tacx' beste product.
Hmm het hoeft voor mij inderdaad zeker niet per se een Tacx te zijn. Als een Wahoo beter en stiller is en voor dezelfde prijs, ga ik zeker voor de Wahoo.

Waarom geen Tacx dan als ik vragen mag? Aangezien jij Tacx eigenaar bent.

Ik laat me graag informeren over iemand die er ervaring mee heeft!

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 13 sep 2021 22:35

Als je de kans hebt, ga even naar Mantel of 12gobiking o.i.d., daar staan ze allemaal opgesteld omdat alle grote winkels de boel aan het voorbereiden zijn voor de winter. De winter is binnen trainen (traditioneel). Bij 12gobiking staan alle tacx, wahoo's en elite's opgesteld bijvoorbeeld. Dan kun je ook even achter zwift rijden als je wilt. Heeft mij geholpen om voor een Wahoo Kickr Core te gaan.

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 13 sep 2021 22:57

jberends schreef: 13 sep 2021 22:35 Als je de kans hebt, ga even naar Mantel of 12gobiking o.i.d., daar staan ze allemaal opgesteld omdat alle grote winkels de boel aan het voorbereiden zijn voor de winter. De winter is binnen trainen (traditioneel). Bij 12gobiking staan alle tacx, wahoo's en elite's opgesteld bijvoorbeeld. Dan kun je ook even achter zwift rijden als je wilt. Heeft mij geholpen om voor een Wahoo Kickr Core te gaan.
Klinkt goed, ga ik zeker doen! Hoe bevalt de Wahoo Kickr Core?
Hoe is de geluidsoverlast voor je huisgenoten?

jberends
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 04 sep 2019 16:03

jberends 13 sep 2021 23:04

Wahoo kickr core bevalt heel erg goed. Heb hiervoor gekozen oa omdat ik al wat wahoo producten had. Met een mat eronder horen mijn kids niets. Ik fiets op zolder en ook vroeg in de ochtend als ze “eronder” nog liggen te slapen. Een fan, die je nodig gaat hebben, maakt veel meer lawaai dan de trainer.

Nordschleife
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 jul 2021 11:41

Nordschleife 14 sep 2021 07:32

Idd. niet voor een tacx gaan. Zelf heb ik ook een flux s gehad en na een jaar weer weg gedaan
Constant problemen met de verbinding, daarna overgestapt op de kickr.
Wel een stuk duurder maar geen moment spijt van gehad.

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 14 sep 2021 09:39

Thanks allemaal! Dan staat mijn keuze bij deze vast denk ik. Zodra de klok verzet wordt ga ik er mooi eentje halen bij Mantel (of ergens bestellen waar hij goedkoper is)!

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 14 sep 2021 10:16

Op de Wahoo website staan regelmatig refurbished Kickr Core's te koop voor 699 incl 2jr volledige garantie. Als ik pasgeleden bij Futurum niet nog een goeie kortingscode had gehad bovenop de actieprijs van 719 op dat moment had ik de refurbished besteld.

Verder is voor mij de Core een verademing na een wheel-on trainer gebruikt te hebben. Vermogen zit binnen 1.5% van m'n Assioma pedalen, hij is stil! Je hoort bij mij echt alleen het schakelen nog :) Reageert redelijk snel in ERG, en nauwelijks lag in Sim mode.
Afbeelding

TLange1
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 03 jul 2019 10:18

TLange1 14 sep 2021 11:04

derxx schreef: 14 sep 2021 10:16 Op de Wahoo website staan regelmatig refurbished Kickr Core's te koop voor 699 incl 2jr volledige garantie. Als ik pasgeleden bij Futurum niet nog een goeie kortingscode had gehad bovenop de actieprijs van 719 op dat moment had ik de refurbished besteld.

Verder is voor mij de Core een verademing na een wheel-on trainer gebruikt te hebben. Vermogen zit binnen 1.5% van m'n Assioma pedalen, hij is stil! Je hoort bij mij echt alleen het schakelen nog :) Reageert redelijk snel in ERG, en nauwelijks lag in Sim mode.
Klinkt ook weer prima! Heb nog niet echt negatieve dingen voorbij horen/zien komen over die Wahoo hier, goed teken.

Ik heb ook ervaring met een trainer waarbij je achterwiel in de "rollenbank" zit (Bkool). Hier was ik niet erg over te spreken, je moet dan ook letten op het oppompen van je band, het maakt lawaai, en voor mijn gevoel is het gewoon zwaarder dan wanneer je geen rollenbank hebt. Bovendien is zo'n Wahoo ook echt een stukje mooier en kun je het mooi combineren met Zwift.

Iemand ervaringen met Zwift? Mij lijkt dat een ideaal programma op wat blokjes te doen op een koude winteravond en mij lijkt het wel leuk om eens zo'n Zwift koersje te rijden!

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 14 sep 2021 22:04

https://www.dcrainmaker.com/2020/11/sma ... inter.html

Hier vergelijken ze wat met elkaar. In je prijsklasse komt de Wahoo Kickr Core er als beste uit, maar de Tacx Flux S komt er zeker niet slecht uit. Het prijsverschil tussen die twee is volgens mij €200 en dat is een best % op zo'n bedrag.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 16 sep 2021 15:07

TLange1 schreef: 14 sep 2021 11:04
derxx schreef: 14 sep 2021 10:16
Iemand ervaringen met Zwift? Mij lijkt dat een ideaal programma op wat blokjes te doen op een koude winteravond en mij lijkt het wel leuk om eens zo'n Zwift koersje te rijden!
Zwift is zwift. Zeker niet perfect, voor mij voldoet het voor wat ik wil. Zijn er betere? Geen idee eigenlijk, nooit een andere geprobeerd.
Vind zelf vooral het racen op zwift wel grappig. Het trainen kan soms evengoed wel saai zijn.
Afbeelding

Plaats reactie