Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 sep 2021 14:55

Wat ik vooral tenenkrommend vind (leuke beeldspraak trouwens) is het feit dat er mensen zijn die de woningnood meteen op het dak van migranten en asielzoekers schuiven!

De feiten weerspreken dat namelijk.

Uit het NRC van vandaag:

Gemiddeld gaat 5 tot 10 procent van de sociale huurwoningen naar statushouders. Het overgrote merendeel dus niet – al is het op een krappe woningmarkt ook weer geen verwaarloosbaar percentage.

Niet de oorzaak
Statushouders zijn niet de oorzaak van de lange wachttijden. Corporaties hebben de voorbije tien jaar honderdduizend sociale huurwoningen overgeheveld naar de vrije sector of verkocht. Dat is volgens hen vooral een gevolg van de ‘verhuurderheffing’: een belasting over de waarde van de huurwoningen die ze sinds 2013 aan de staat moeten betalen. De maatregel is ingevoerd door het kabinet-Rutte II, vooral om de schatkist te vullen. Het kostte de corporaties volgens koepelorganisatie Aedes tot nu toe 11,7 miljard euro: dat bedrag was goed geweest voor de bouw van 55.000 nieuwe huurwoningen. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken komen corporaties in 2035 24 miljard euro te kort om hun maatschappelijke taak te vervullen.[/]
Do or don’t, there is no try

mrjellow
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 okt 2010 23:15

mrjellow 14 sep 2021 15:35

Ik pleit voor een maximum gebaseerd op de huizenvoorraad, percentage voorgaande asielzoekers met een baan (te laag percentage = lager aantal asielzoekers) en andere parameters. Een maximum van rond de 2000 vind ik redelijk. Overigens mogen we wat mij betreft ook grotendeels de deuren sluiten voor 'echte' asielzoekers (onderscheid tussen echte asielzoekers en gelukszoekers is een wassen neus, zie bijv. eritreeers die doodleuk naar eritrea op vakantie gaan). Het is ondoenlijk om de grote hoeveelheden mensen die vluchten voor geweld etc in Europa op te vangen. Het VN vluchtelingverdrag waar men zo graag op terug grijpt heeft van origine ook nooit voorzien in massale continentale volksverhuizingen. Van origine was dit verdrag bedoeld om in buurlanden asiel aan te kunnen vragen.
Griekenland heeft overigens de massale toestroom ook al ervaren en is nu inmiddels begonnen boten terug de zee op te sturen. Wie derhalve weigert om compromissen te sluiten en de toestroom van asielzoekers voorgoed in te dammen wordt ingehaald door de realiteit en die is verre van humaan.
Laatst gewijzigd door mrjellow op 14 sep 2021 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 sep 2021 15:36

Enzzo schreef: 14 sep 2021 14:55
[Gemiddeld gaat 5 tot 10 procent van de sociale huurwoningen naar statushouders. Het overgrote merendeel dus niet – al is het op een krappe woningmarkt ook weer geen verwaarloosbaar percentage.
Maar is dat 5 a 10 procent van de op dit moment beschikbare (dus vrijkomende) huurhuizen, of 5 a 10 procent van het totaal aan huurhuizen?

anyway, ik weet dat je dit uit de NRC hebt geknipt, maar het wordt totaal niet duidelijk gemaakt wat er precies mee bedoeld wordt. Maar als je, zoals in bepaalde steden, wachtlijsten hebt van 10 jaar+ en er wordt iedere jaar 5 a 10 % van de woningen gereserveerd voor mensen van elders., is het toch een ontzettende slok op een borrel.

En vergeet niet dat de statushouders die een woning toegewezen krijgen veel minder snel doorstromen dan anderen. Dus de totale bezettingsgraad van (voormalige) statushouders op de sociale huurmarkt wordt op termijn groter en groter.

mrjellow
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 okt 2010 23:15

mrjellow 14 sep 2021 15:41

Enzzo schreef: 14 sep 2021 14:55 Wat ik vooral tenenkrommend vind (leuke beeldspraak trouwens) is het feit dat er mensen zijn die de woningnood meteen op het dak van migranten en asielzoekers schuiven!

De feiten weerspreken dat namelijk.

Uit het NRC van vandaag:

Gemiddeld gaat 5 tot 10 procent van de sociale huurwoningen naar statushouders. Het overgrote merendeel dus niet – al is het op een krappe woningmarkt ook weer geen verwaarloosbaar percentage.

Niet de oorzaak
Statushouders zijn niet de oorzaak van de lange wachttijden. Corporaties hebben de voorbije tien jaar honderdduizend sociale huurwoningen overgeheveld naar de vrije sector of verkocht. Dat is volgens hen vooral een gevolg van de ‘verhuurderheffing’: een belasting over de waarde van de huurwoningen die ze sinds 2013 aan de staat moeten betalen. De maatregel is ingevoerd door het kabinet-Rutte II, vooral om de schatkist te vullen. Het kostte de corporaties volgens koepelorganisatie Aedes tot nu toe 11,7 miljard euro: dat bedrag was goed geweest voor de bouw van 55.000 nieuwe huurwoningen. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken komen corporaties in 2035 24 miljard euro te kort om hun maatschappelijke taak te vervullen.[/]


Ik vind 5 tot 10 procent anders belachelijk veel, zeker in een stad als bijvoorbeeld Utrecht. Bovendien is jouw argument onjuist. Nederland had in 2019 een netto migratie van meer dan 100 000 mensen. Daar is letterlijk niet tegenop te bouwen. Het is vergelijkbaar met het exporteren van voedsel in een voedselcrisis..totaal onlogisch. Even los van de oorzaken van deze immigratie is dit een onhoudbare situatie voor een dichtbevolkt land als Nederland.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 14 sep 2021 16:16

Niet alleen Eritreeërs gaan terug. Vandaag las ik over een Afghaan met verblijfsvergunning die nu, na de overname door de taliban, terug naar Afghanistan is gegaan om bij zijn vrouw en dochters te zijn die daar op familiebezoek waren… Dat kan dus blijkbaar gewoon.
Nu wacht hij tot ze met z’n allen worden opgehaald.

Waarom halen wij tienduizenden mensen die geen enkele binding met dit land hebben, op uit een land waar inwoners blijkbaar zonder problemen naar terug kunnen gaan?

De bezetting van sociale huurwoningen is blijvend zonder dat er iets tegenover staat. Ik ben van mening dat “zij” zich in “hun eigen” land wel (in elk geval beter) te gelde kunnen maken.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 14 sep 2021 16:17

Hoe dan ook. Soms staat er iets positiefs van een wielrenster in de media. Gelukkig maar.

https://www.trouw.nl/sport/trut-kijk-nu ... ~bdc938d3/
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 sep 2021 16:20

@MRJELLOW: Het is niet mijn argument maar een feit voortkomende uit een journalistiek stuk op basis van cijfers.

Ik voel met je mee dat Nederland wat vol aan het raken is maar dat geldt hoofdzakelijk voor de randstedelijke gebieden. Verder is het aandragen van oplossing aan de politiek, de lokale bestuurders en de organisaties die hierin adviseren en onderzoek doen.

Botweg stellen dat migratie het grootste probleem is, is wat mij betreft wat kortzichtig. Het probleem -want in zoverre volg ik je echt wel hoor- is veel groter dan dat ene argument.
Neem bijvoorbeeld de oververhitte CO2 discussie.
Laatst gewijzigd door Enzzo op 14 sep 2021 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 sep 2021 16:23

borgmonster schreef: 14 sep 2021 16:16 Niet alleen Eritreeërs gaan terug. Vandaag las ik over een Afghaan met verblijfsvergunning die nu, na de overname door de taliban, terug naar Afghanistan is gegaan om bij zijn vrouw en dochters te zijn die daar op familiebezoek waren… Dat kan dus blijkbaar gewoon.
Nu wacht hij tot ze met z’n allen worden opgehaald.

Waarom halen wij tienduizenden mensen die geen enkele binding met dit land hebben, op uit een land waar inwoners blijkbaar zonder problemen naar terug kunnen gaan?

De bezetting van sociale huurwoningen is blijvend zonder dat er iets tegenover staat. Ik ben van mening dat “zij” zich in “hun eigen” land wel (in elk geval beter) te gelde kunnen maken.
Oei!! Deze discussie gaat weer helemaal de verkeerde kant op en drijft ernstig af…

Ik trek me terug ten behoeve van de lieve vrede en on topic loyaliteit
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 14 sep 2021 17:44

Enzzo schreef: 14 sep 2021 16:23
borgmonster schreef: 14 sep 2021 16:16 ….
Oei!! Deze discussie gaat weer helemaal de verkeerde kant op en drijft ernstig af…

Ik trek me terug ten behoeve van de lieve vrede en on topic loyaliteit


Ik al eerder, gezien mijn post:
    borgmonster schreef: 14 sep 2021 16:17 Hoe dan ook. Soms staat er iets positiefs van een wielrenster in de media. Gelukkig maar.

    https://www.trouw.nl/sport/trut-kijk-nu ... ~bdc938d3/
    ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
    ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

    El Pistolero
    Forum-lid
    Berichten: 1671
    Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

    El Pistolero 14 sep 2021 18:45

    borgmonster schreef: 14 sep 2021 16:17 Hoe dan ook. Soms staat er iets positiefs van een wielrenster in de media. Gelukkig maar.

    https://www.trouw.nl/sport/trut-kijk-nu ... ~bdc938d3/
    Leuk stukje.
    Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
    Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

    Nee_Nee
    Forum-lid HC
    Berichten: 6866
    Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

    Nee_Nee 14 sep 2021 19:28

    Emigreren. Een pandemie en minder kinderen lossen je probleem niet op.
    Welke bevolkingsomvang wij nog leefbaar vinden is in Nederland geen thema

    Sulla
    Forum-lid
    Berichten: 1141
    Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

    Sulla 14 sep 2021 19:46

    borgmonster schreef: 14 sep 2021 16:17 Hoe dan ook. Soms staat er iets positiefs van een wielrenster in de media. Gelukkig maar.

    https://www.trouw.nl/sport/trut-kijk-nu ... ~bdc938d3/
    Ik durf er geld op te zetten dat het oude vrouwtje uit de begin alinea een ouwe Rotterdammert is. :lol: :lol:

    Plaats reactie