Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst 2021

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 06 sep 2021 15:04

Eindelijk was het weer zo ver: een fietstochtje in het buitenland. En wat voor één! We hadden gekozen voor een voor ons totaal onbekend gebied in Frankrijk: La Lorraine. Jarenlang ben ik door Noord-Frankrijk gereden en zag ik, verlekkerd, schitterende onverharde stroken liggen. Dat wilde ik ook wel eens. Drie lagen hebben we vanuit een klein gehucht, Ally-sur-Meuse delen van de omgeving ontdekt. Twee conclusies kon ik trekken: ik ga hier terugkomen, en ik heb nog geen 1% van alle onverharde mogelijkheden daar gehad.

Afbeelding

Dag 1 had ik een rit in gedachte van zo'n 80km, met als letterlijk hoogtepunt Butt de Mont Sec: een Amerikaans gedenkteken ter nagedachtenis aan WO I. Uiteraard potsierlijk en met een gladste asfalt ooit naar boven. Dat zijn we daarna niet meer tegen gekomen. We kregen vanalles voor de 'voeten': leem bospad langs een meer, Toscaanse witte wegen, en lange stukken door gras over het boerenland, afgewisseld met steile klimmetjes en redelijk technische afdalingen. Ik was met mijn 55mm tractorbanden in mijn element.

https://www.strava.com/activities/5899207834

Afbeelding

Afbeelding

Dag 2 hadden we de hele dag de tijd voor een rit over 115km. Dat klinkt als ruim, maar we hebben ervaren dat het niet snel gaat: stoppen om te genieten, lekke banden (welk ei rijdt er nu nog steeds niet tubeless?), traag vanwege onverharde Keutenbergjes, traag naar beneden vanwege rotsen en sleuven, en de onmogelijkheid om een lunchtent te vinden. Dat is wel iets om rekening mee te houden: deze regio is volledig leeg gelopen en er is niets te vinden, of het is tussen de middag dicht. Gelukkig waren onze gastheer en -vrouw engelen, en brachten zij een lunch op lokatie. Rond 17.30 kwamen we volledig uitgepierd binnen. De borrelplank met biertjes konden niet op een beter moment gebracht worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.strava.com/activities/5904912043

Dag 3 hadden we alleen de ochtend. Een gezellige avond en de ervaringen van de 2 eerdere dagen deden ons besluiten de route fors in te korten. Dat was een wijs besluit. Het werd nog uitdagender dan de eerdere dagen: steiler, grover, technischer. Kolfje naar mijn hand, maar het zorgde wel voor het ouderwetse 10 kleine negertjes verhaal. Drie uur genieten, ploeteren, hijgen, lachen later, kwamen we met z'n 2-en binnen en hadden we er nauwelijks 55km uitgeperst. Maar die 55km blijven mij langer bij dan de beklimming van de Alpe d'Huez :winkthumb:

Jeetje wat had ik dit gemist!

Afbeelding

Afbeelding

https://www.strava.com/activities/5908953310
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 sep 2021 15:21

Heel mooi avontuur Joost, leuk verslag en dito foto's!

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 sep 2021 19:31

Erg leuk inderdaad! Bedankt voor het delen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 07 sep 2021 07:17

Leuk verslag!

Zelf gister ook de nodige witte straten opgezocht.
Tussen Gardameer en Verona. Oa stuk van de MTB toer Graspop del Moro gedaan. Deze was met de racefiets prima te doen maar wie z'n MTB speciaal meegesleept had was beslist teleurgesteld. Ik ben niet flauw waar je met een racefiets kan rijden maar voor een MTB was de uitdaging toch te mager. Wel een paar mega fraaie strade branche die zo wit zijn dat ze zeer aan de ogen deden. En een enkele passage ook nog zeer aan de benen.

Baselga
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 28 apr 2020 18:38

Baselga 07 sep 2021 20:01

Vanmorgen nog maar eens de gravelbike gepakt voor een rondje kroondomein. Volgende week is het immers 3 maanden uit met de pret als Willem zijn jachtgeweer terug uit het vet tovert. Blijft een heerlijk gevoel om onder een blauwe hemel met het zonnetje op de benen kilometerslange gravelwegen weg te malen. Natuurlijk nog even gestopt voor een meegebrachte koffie met taart. Topdag!
20210907_110250.jpg
20210907_110204.jpg
20210907_101255.jpg
Bijlagen
20210907_110250.jpg
I don't really want no 9.00 to 17.00
I want to ride my bike from 9.00 to 21.00

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 sep 2021 18:21

Tja, ik dacht laat ik ook maar eens een rondje Kroondomeinen doen op deze mooie zomerse dag.

De fully is wat overkill voor deze rit, maar ik had even geen ander materiaal beschikbaar.
IMG_20210908_140121.jpg
IMG_20210908_140051~2.jpg
IMG_20210908_121054~2.jpg
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 08 sep 2021 19:08

Even wezen losfietsen langs de Mincio. Die loopt van Peschiera naar de Po. Dat is toch een briljant fietspad wat daar loopt.. Goed 2 uurtjes nagenoeg vlak met de handjes op het stuur. Morgen wordt een ander paar mouwen want dan staan m'n vriendjes uit Modena (uurtje met de auto) op de stoep en dat betekent doorgaans veel hm's :-)

i-mac

i-mac 09 sep 2021 08:48

Baselga schreef: 07 sep 2021 20:01 Vanmorgen nog maar eens de gravelbike gepakt voor een rondje kroondomein. Volgende week is het immers 3 maanden uit met de pret als Willem zijn jachtgeweer terug uit het vet tovert.
Zo te lezen is er een sprankeltje hoop dat het domein straks toch mag open blijven. Als is het natuurlijk niet zomaarv iemand die het domein voor zich opeist.


https://www.ad.nl/dossier-deze-verhalen ... ~ab9eb46d/

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 09 sep 2021 13:42

De Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) laat weten dat het kroondomein volgens de nu nog geldende afspraken tussen 15 september en 25 december gesloten zal zijn. Wat de koning volgend jaar doet, is onduidelijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 sep 2021 14:42

Inderdaad, we moeten niet te vroeg juichen.

Zeker is dat de boel in 2021 sowieso op slot gaat.

Ik probeer zondag nog één keer te gaan, blijft prachtig daar en voor mij maar 35 minuten rijden.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 sep 2021 15:15

Groot gelijk! Ik heb dinsdagochtend een afspraak in Apeldoorn en veeg daarna agenda leeg om er een rondje te rijden.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 09 sep 2021 16:10

Mbt kroondomeinen ;
Als 'local' ben ik niet anders gewend dan dat er flinke stukken natuur officieel gesloten zijn van 15 september-25 december. Het vervelende echter is dat er de afgelopen jaren veel meer natuur continue verboden is en/of paden/routes een andere bestemming gekregen hebben (ruiterpaden/wandelroutes/natura2000).
Met name voor de mtb-ers is dit vervelend.

Voor de gravelaars valt het op zich wel mee, mits je enigzins de weg weet en wat er wel/niet dicht zit. Bv gravelpad gortel - elspeet is het hele jaar open, vanaf wenum wiesel naar elspeet. elspeet - uddel - aardhuis kan het hele jaar door over grint-gravel. Uddel -nieuw milligen - radio kootwijk - hoogbuurlo - hoenderloo... enz.
Voor de mtb-ers en de single-track-gravelaars is het inderdaad niet uitdagend in de kroondomeinen komende 3 maanden. Maar er zijn diverse mogelijkheden om routes van 50 km voornamelijk onverhard te fietsen.

Echter aan de andere kant van de a1 ligt er een gravel-hemel van apeldoorn tot arnhem incl posbank, loenermark, deelerwoud, mossel, hoog buurlo, radio kootwijk. Mocht je daar ook uitgekeken zijn dan kun je iets voorbij deventer - lochem in de achterhoek de strade-biachi wegen ontdekken... Meer paden dan grintwegen, maar rustiger en meer afwisseling dan de kroondomeinen.

Overigens ben ik tegen de jaarlijkse sluiting van de kroondomeinen. Het word echter steeds drukker met fietsers EN met wild, beiden mogen wel wat minder... ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen.

Plaats reactie