Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Is de fietser lui geworden?

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 07 sep 2021 16:47

De tieners op elektrische fietsen zie ik ook toenemen. En in sommige delen van het land kan ik dat nog wel begrijpen. Maar de grotere actieradius zorgt ook voor onvoorziene problemen, o.a. voor scholen.

(middelbare) streekscholen zien hun leerlingen aantallen sterk teruglopen omdat veel kinderen liever in de hippe stad naar school gaan dan in een suf dorp. Ik hoorde dat dit speelt in o.a. West Friesland waar tieners met e-bike liever 15 km naar Hoorn fietsen dan 6 km naar Enkhuizen.

Dus aan de ene kant misschien 'luier' maar ze gaan ook verder.

Waar ik me overigens voor jongeren wel zorgen over maak........is de ebike en feestjes. Toen wij vroeger met een bakkie te veel op naar huis gingen reden we pakweg 15 km/u (ook al dachten we dat we hard gingen). Nu rijden ze met hun bezopen kop met 25+ km/u naar huis ( en in de sloot of onder een auto).

En mijn vrouw (44) is ook al een tijdje aan de e-bike. En ja, ze pakt hem nu ook voor het ritje van 500 meter naar het winkelcentrum. Maar, de afgelopen jaren reed ze dagelijks 22 km woon werk, terwijl ze dat op een normale fiets veel te ver vond om fris op het werk te verschijnen. Dus beetje luier, maar wel veel meer en veel verder.
Laatst gewijzigd door Sulla op 07 sep 2021 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 07 sep 2021 16:47

Laatst gewijzigd door martinobongo2 op 10 sep 2021 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 07 sep 2021 19:04

Stoffa schreef: 07 sep 2021 14:10
i-mac schreef: 07 sep 2021 12:46 Wat is lui zijn. Ik fiets jaarlijks 14000km. Maar ik heb ook een e-bike waarmee ik o.a. boodschappen doe, als ik namiddag dienst werk gebruik ik die ook, en ook nog andere korte verplaatsingen. Het grote voordeel hiervan is dat ik me nooit meer kapot zweet. Want dat was op de lange duur toch een bron van ergernis. Die e-bike is en was een heel goede aankoop.
Wat is lui zijn vraag je? Nou ik kan wel wat verzinnen:

De boomer die zijn pensioen ziet als achtergestelde kwaliteit van leven. Die van biertje naar biertje gaat, van high tea naar high tea, onder hem mom van het te hebben verdiend door een leven lang afbeulen.
De boomer die zich met een bmi van 35+ desalniettemin op zijn ebike hijst. De sociale kring uitvoerig informeert over hoe dit de beste aankoop van ooit is. Over hoe hij/zij daarvoor eigenlijk nooit meer fietste, maar nu weer die broodnodig gemiste lichaamsbeweging krijgt. Die niet ophoudt te vertellen over zijn/haar enorme fietstochten van tegen de 100km. Die, terwijl het knopje "trapondersteuning" op standje "maximaal" staat, iedereen desalniettemin vertelt dat je toch echt zelf moet trappen hoor.

Die vind ik toch aardig lui.
Wat ik dan weer hilarisch vind is dat mw. senior als boomster diverse heel wat jongere gasten met een zo op het oog veel betere conditie er zonder motortje af fietst op bijv. de klim naar de Hohe Acht. Zij rijdt en die jonge gasten moeten af stappen. Dat is lui. Als generaliseren mag naar de ene kant mag het andersom ook. :roll:

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5383
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 sep 2021 20:04

Ik denk dat het het beste is om dit hele oude draadje maar te laten rusten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

i-mac

i-mac 07 sep 2021 20:55

martinobongo2 schreef: 07 sep 2021 16:47 Eensch, het bevordert de luiheid, welvaart noemen we dat. Kijk eens naar een film of serie uit jaren 70. Nauwelijks dikke mensen. Kijk eens op straat. Nauwelijks dunne mensen.
In de jaren 70 werden veel mensen ook niet oud. Dat is nu toch wel anders. Maar dan brengt ook ongemakken mee. Metabolisme is iets wat met ouder worden een dingetje wordt voor veel ouderen. Maare het is een feit dat onder jhongeren er teveel overgewicht is.


Om terug te keren op de e-bike. In veel gevallen zijn het mensen die vroeger de wagen namen om verplaatsingen te maken. Dus is het op zich positief. Maar dat het fietsverkeer dan te druk is geworden, is eerder aan de infrastructuur van het wegennet.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 sep 2021 09:10

In het kader van luiheid - en jongeren met e-bikes...,
Enigszinds off topic, maar ook weer niet - een mooie podcast van Jac Orie:
https://open.spotify.com/episode/3CfGh0 ... b12a964e47

Overigens is het eerste deel een beetje in de trant "vroeger was alles beter".
Maar juist in het 2e deel benoemt hij een aantal fundamentele zaken die invloed hebben in het bewegen van de jeugd, terwijl dat best anders zou kunnen.
En de podcast gaat verder dan dat hij een kleinere visvijver aan schaatstalent ziet komen waar hij uit moet kiezen, ze bespreken echt het maatschappelijke brede probleem van te weinig bewegen van jongs af aan.

De e-bike komt hier ook aan bod, en ja in de context van minder bewegende jongeren is het zeker het label "lui" te plakken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 sep 2021 09:46

i-mac schreef: 07 sep 2021 12:46 Wat is lui zijn. Ik fiets jaarlijks 14000km. Maar ik heb ook een e-bike waarmee ik o.a. boodschappen doe, als ik namiddag dienst werk gebruik ik die ook, en ook nog andere korte verplaatsingen. Het grote voordeel hiervan is dat ik me nooit meer kapot zweet. Want dat was op de lange duur toch een bron van ergernis.
Ik begrijp het niet zo goed. Je kunt toch ook iets rustiger fietsen op een niet e-bike? Ben je een paar minuten later thuis. Dus je wilt snel thuis zijn? Zonder te transpireren, om daarna nog een rondje op de racer te doen om je lekker in het zweet te rijden?

i-mac

i-mac 08 sep 2021 09:53

Jans schreef: 08 sep 2021 09:46
Ik begrijp het niet zo goed. Je kunt toch ook iets rustiger fietsen op een niet e-bike? Ben je een paar minuten later thuis. Dus je wilt snel thuis zijn? Zonder te transpireren, om daarna nog een rondje op de racer te doen om je lekker in het zweet te rijden?
Naar huis is dit geen probleem. Maar als ik naar mijn werk fiets, en ik kom daar bezweet toe, hangen die natte kleren in een kast. Na mijn werkdag zijn die meestal nog klef. Een 2de set kledij is misschien een optie, maar op de lange duur sleep je een halve kleerkast mee.

Ik blijf erbij, die e-bike is een super aankoop geweest. En ik rij er maximaal 20km/u mee. Gewoon lekker relaxen na een zware werkdag kan een mens veel goed doen. Eventjes het hoofd leegmaken, meer moet dat niet zijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 08 sep 2021 10:20

Mag ik nog een nieuwsgierige vraag stellen? Hoeveel km is dat enkele reis? En eerlijk, op mijn gewone fiets reed ik naar mijn werk ook iets van 20km gemiddeld. Maar misschien waren mijn afstanden beduidend minder. (8 tot 12 km)

Gebruikersavatar
Slowracer
Forum-lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 13 sep 2011 15:21
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Gebruikersavatar Slowracer 08 sep 2021 10:52

Net als i-mac heb ik ook een e-bike, en wel eentje waarmee je legaal en met wat inspanning tot 45 km/u rijdt :mrgreen: . ideaal voor woon-werk verkeer waar ik 'm ook voor gekocht heb (26 km enkele reis) en bijna net zo snel als met de auto (als het weer drukker gaat worden op de weg omdat velen stoppen met thuiswerken zal ik waarschijnlijk zelfs sneller zijn dan met de auto). Ben ik dan lui? Overigens ben ik wel van mening dat er veel mensen op een reguliere e-bike rondrijden die ook prima zonder zouden kunnen. Of ik deze mensen lui vind, laat ik in het midden.
Zeer geleidelijk weer een beetje Slowracer

http://www.gaul.nl

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 sep 2021 10:55

Nou, times are changing werd in de jaren 60 al gezongen door een B. Dylan. Toch, als je kijkt naar de topicnaam, kan ik me daar wel enigszins in vinden.
Zat in mijn jonge jaren op een Lagere Landbouwschool (VMBO dus) en alle kinderen die vanuit het platteland naar school fietsten, hadden een enkele reisafstand van gem. 15 - 20 km. Allemaal op de standaard fiets. Niks aan het handje, prima vol te houden. Ik zie dat de jeugd van tegenwoordig niet meer doen. Waarom niet?
Helemaal niet fietsen en dan dus maar elektrisch om toch nog een beetje beweging te krijgen?????

Trek het bewust nog wat breder. We zien steeds meer signalen dat het met het klimaat de verkeerde kant op gaat. Wordt ook steeds vaker bewezen.
Alles dan maar elektrisch zal op de lange termijn ook problemen opleveren.

Fysiek is een mens prima in staat om dagelijks 20 km enkele reis te fietsen ( om weer geneuzel te voorkomen, en enkeling met medische aandoeningen daargelaten) . "Vroeger" vonden we dit doodnormaal, nu is het nog net geen olympische prestatie
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 08 sep 2021 12:16

Heb niet alle replies gelezen, dus misschien zeg ik iets wat al gezegd is. Ik zie niet een specifieke verluiing van fietsers, maar van mensen in het algemeen. Elektrische stepjes, elektrische skateboards, hoverboards, e-choppers, elektrische autootjes voor kinderen (wat is er mis met een trapauto?) enzovoort. Voor elk wissewasje wordt de auto gepakt. Kinderen die een paar 100 meter van school wonen worden al met de auto gebracht en gehaald. En met fietsen zie je dat dus ook. Scholieren op e-bikes (stel je voor dat onze engeltjes moe worden), op de elektrische MTB door het bos omdat je van van het klimmen zo gaat zweten en het warm krijgt. Let wel, ik heb het hier niet over mensen die juist dankzij deze uitvindingen weer dingen kunnen doen die ze anders niet zouden kunnen. En dat er door een e-bike/speedelec een forens uit de auto blijft, kan ik alleen maar toejuichen. Maar wanneer ik zoveel mensen zich (semi-)elektrisch zie voortbewegen moet ik vaak aan Wall-E denken. Zouden we uiteindelijk echt in zweefstoelen komen zodat we helemaal geen stap meer hoeven te verzetten?
1.jpg

Plaats reactie