Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Slapeloosheid na het fietsen

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 sep 2021 21:04

Als je gewoon gezond bent hoef je echt niet naar cortisolwaarden te gissen hoor! Dat is misschien een leuk onderwerp op fora waar mensen naar allerlei oorzaken zoeken voor hun vermeende klachten maar als je nieren en vooral bijnieren nog gewoon werken zoals bij de meeste mensen hoef je daar niet de oorzaak ye zoeken.

Lees gewoon eens de reacties van anderen en trek je conclusies daaruit. Het is een vrij normaal verschijnsel.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 05 sep 2021 21:51

jer81 schreef: 05 sep 2021 10:50 Ben benieuwd naar wat de huisarts zegt.
Ja, ik ook, maar ga er niet direct een afspraak voor maken. Vast wel een goed idee het er over te hebben wanneer ik er voor iets anders ben.
Nee_Nee schreef: 05 sep 2021 13:25 Is TS in bed nog druk in het hoofd en hart van te intensieve inspanningen?
Niet over het fietsen, daar voel ik me juist wel voldaan over. Fiets ik te weinig dan kan ik juist wel dagdromen over handen die rusten op een krom stuur :)
Hanz Bé schreef: 05 sep 2021 17:11 Je schrijft dat je jarenlang anti-psychotica hebt gebruikt. Veel anti-psychotica hebben een sederend en dus slaap-bevorderend effect, zoals je waarschijnlijk weet.
Jazeker, ik had de link zelf nog niet direct gelegd. Wel dat ik nu veel meer energie voor het sporten heb en dat in het algemeen mijn slaap verbeterd is. Maar dit kan zomaar een oorzaak zijn, mogelijk verdwijnt het ook weer op termijn.

In ieder geval is het een herkenbaar "kwaaltje".

Bij het schaken op de schaakclub had ik er vroeger ook last van, maar de laatste jaren drinken we vaak wat na aan de stamtafel waardoor ik ontspannen naar huis ga en nu veel beter slaap.

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 06 sep 2021 11:01

Ik heb daar ook vreselijke last van; na een lange zware inspanning op de fiets 'snachts geheel niet kunnen slapen. Terwijl ik na de inspanning weer goed gegeten en gedronken heb kan ik, 's avonds geheel niet in slaap komen. Mijn hart blijft urenlang flink bonken en dat houd me uit mijn slaap.

Mijn fietsmaten gaven me als tip om vlak voor het naar bed gaan 1 of 2 paracetamols te slikken, maar ook dat helpt niet. Een ander raadde me juist apirine aan. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

We zijn getrainde fietsers en hebben vorige week 3 dagen achter elkaar behoorlijk intensief in de Italiaanse alpen gefietst. 3 nachten vrijwel niet geslapen maar toch best goed gefietst. Wat wel opvallend was; 3 van de 5 fietsers (ik ook) hadden na de laatste dag last van een plotselinge bloedneus.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 sep 2021 11:15

Kijk ook naar voeding en vooral vocht onderweg.

Vocht is mijn inziens echt een probleem. Ik durf als stelregel wel aan dat als je minder dan 750ml - 1L per uur drinkt in een zware rit is dat echt te weinig. Daar raakt je lichaam echt van van slag.
En ik durf te zeggen dat er veel te weinig aan die hoeveelheid komen. En na je zware inspannen, de eerste vier uur een halve liter en geen koffie bv!

En je voeding dat vocht moet wel opgenomen worden.
Pas op dat daar ook vaak cafeïne en andere stoffen inzitten die de rust niet bevorderen.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 06 sep 2021 11:26

Ik raad ook af om te snuiven. Wat wel helpt is keihard fietsen, zoals Youp niet langgeleden in een van zijn columns schreef; leven is niets anders dan keihard fietsen. O ja, voor wie de slaap niet kan vatten: het blauwe licht van het scherm van PC, tablet of foon beperkt de aanmaak van melatonine. Die moet je dan niet gaan slikken in pilvorm, maar gewoon minder op je scherm kijken - lees; blind typen.

Tenslotte de dooddoener: ik volg het lichaam en het lichaam volgt mij. Met een hartslag van boven de 100 is het sowieso moeilijk slapen, ook een verhoogde lichaamstemperatuur bevordert de nachtrust niet. Zorg voor het horizontaal gaan dat deze twee grootheden op orde zijn, mocht je desondanks nog de slaap niet kunnen vatten dan lijkt mij dat het toch tussen de oren moet zitten; tobben, piekeren, angst, etc. Voer voor psychologen?

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 06 sep 2021 12:17

daniel1975 schreef: 05 sep 2021 08:31 Heel bekend. Zowel Mevr75 als ik hebben dat na een inspanning die hoger is dan een normale sport-dag.
2e nacht slaap je weer normaal.
En is deze inspanning op de fiets of in bed ? Alleen of met Mevr 75 ? :D :D
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 sep 2021 14:29

imarc schreef: 06 sep 2021 11:01 Ik heb daar ook vreselijke last van; na een lange zware inspanning op de fiets 'snachts geheel niet kunnen slapen. Terwijl ik na de inspanning weer goed gegeten en gedronken heb kan ik, 's avonds geheel niet in slaap komen. Mijn hart blijft urenlang flink bonken en dat houd me uit mijn slaap.

Mijn fietsmaten gaven me als tip om vlak voor het naar bed gaan 1 of 2 paracetamols te slikken, maar ook dat helpt niet. Een ander raadde me juist apirine aan. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

We zijn getrainde fietsers en hebben vorige week 3 dagen achter elkaar behoorlijk intensief in de Italiaanse alpen gefietst. 3 nachten vrijwel niet geslapen maar toch best goed gefietst. Wat wel opvallend was; 3 van de 5 fietsers (ik ook) hadden na de laatste dag last van een plotselinge bloedneus.
Op welke hoogte hebben jullie geslapen?

Gebruikersavatar
imarc
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 08 mar 2006 22:01

Gebruikersavatar imarc 06 sep 2021 16:02

[/quote]
Op welke hoogte hebben jullie geslapen?
[/quote]

Bormio, 1200m.

Maar dat doet er niet toe, ik heb daar vrijwel altijd last van dat ik niet slaap na een pittige inspanning.
Ook bv. na een avondtraining thuis hier in NL van +/- 60km.

Laatst nog bij de huisarts geweest, voor een ander kwaaltje. Ze heeft ook m'n hart aandachtig beluisterd: "mooi sporthart" was haar commentaar. :D

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 sep 2021 16:09

Ik herken dit wel, overigens niet alleen na een stevige rit maar bijvoorbeeld ook na een herstelritje van pak 'm beet 50 km.

Ook slecht slapen op hoogte herken ik.

Ik geen idee waar het precies aan ligt, zou het wel graag willen weten!

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 sep 2021 16:41

Slecht slapen op hoogte is het eerste en onschuldige symptoom van hoogteziekte. Bij mij begint het ook zo rond hoogtes van 1.200meter. Bloedneus is dan meer waarschijnlijk het gevolg van de droge lucht daar

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 06 sep 2021 20:13

Slecht slapen direct na het sporten herken ik zeker.
Maar als ik s ochtends fiets dan heb ik daar s avonds geen last meer van.

Drink je misschien meer koffie op een fiets dag? Ook van knoflook kun je langer wakker blijven is mijn ervaring. Misschien is er wel een andere oorzaak in je patroon?
Mijn meest intensieve ritten zijn vaak op zondag omdat ik dan meer tijd heb. Maar dan doe ik ook andere dingen dan dat ik doordeweeks doe.

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 06 sep 2021 21:08

Die slapeloosheid na sport is een uiting van verhoogde arousal. Ik merk het zelf alleen bij lange inspanningen met hoge intensiteit, maar de gevoeligheid zal vast per individu verschillen.

Plaats reactie