Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 sep 2021 10:42

havana schreef: 02 sep 2021 09:05 Mooi ding en zo te zien ben je meteen meegegaan in de onnodige-tassen-aan-fiets-hype die gaande is in de gravel scene ;) :D
Ik heb altijd een kleine minitool mee in een mapje samen met een ventiel tool. Nu past dat perfect in de toptube tas incl. biba en een reepje bloks. Weet je hoeveel dat scheelt in m'n shirt.

@Nijkie - ik laat het je weten als ik in de buurt ben. Mag Dorwerth of Wolfheze ook ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 sep 2021 13:33

rene schreef: 02 sep 2021 10:42
havana schreef: 02 sep 2021 09:05 Mooi ding en zo te zien ben je meteen meegegaan in de onnodige-tassen-aan-fiets-hype die gaande is in de gravel scene ;) :D
Ik heb altijd een kleine minitool mee in een mapje samen met een ventiel tool. Nu past dat perfect in de toptube tas incl. biba en een reepje bloks. Weet je hoeveel dat scheelt in m'n shirt.

@Nijkie - ik laat het je weten als ik in de buurt ben. Mag Dorwerth of Wolfheze ook ?
Uiteraard René,ligt op de off-road route.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 sep 2021 19:29

Hanz Bé schreef: 01 sep 2021 13:43 Laat ik zeggen dat ik in een aantal gravel-afdalingen, met diepe sleuven, stenen en modder, blij was met m’n 650b wielen en 50mm banden 😉
Nog maals enorm bedankt voor de tip, ik was ontzettend blij dat ik de dikke banden met grof profiel had gestoken. Het lag er echt heel erg slecht bij op sommige plekken, soms zelfs niet eens geschikt voor gravelfiets (zeker met mijn beperkte stuurmanskunsten)

Afbeelding

Uiteindelijk na 75km toch nog hard op mijn gezicht gegaan (en het ging nog zo lekker)
Een best goede afdaling maar de sleuf waar ik in zat, ging wat naar rechts. Opzich niet zo'n probleem maar daar zat net een enorme hoeveelheid onkruid waar mijn stuur in vasthaakte, tegen 40km/u over de kop, even blijven liggen met de wind uit mijn longen geklopt (geen tof gevoel, je denkt echt dat je gaat sterven :oops: )
Uiteraard recht in de netels terecht gekomen, halve gezicht lijkt in brand te staan, beide armen en 1 been. Echt niet tof.
Dan recht gestaan, schade bekeken, viel best mee (stuur scheef en speling op balhoofd)

Besloten om wat door te rijden tot op een plekje waar wat meer plaats was en ik niet in de weg stond.
Daar met de multitool het balhoofd gesteld, stuur recht gezet, shifter recht gezet en loshangende DI2-kabel aan de shifter terug vast gemaakt.

Ik kon door maar het ging niet meer vooruit, rug begon op te spelen, knie deed wat pijn. Dus op het einde dan maar 10km ingekort en met 115km geëindigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5808
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 sep 2021 20:01

@TL@ - Klote om te horen, wel een fraaie rit zo te horen. Ik ben helemaal nieuw in het gravelen. Een tiental jaar geleden wel veel op de ATB gereden met ook flinke zware stukken ( Gulpenroute - ook veel sleuf afdalingen ), en toen was ik heel erg blij met een fully zo kan ik me herinneren.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Koen42
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2018 16:13

Koen42 04 sep 2021 20:03

TL@ schreef: 04 sep 2021 19:29
Hanz Bé schreef: 01 sep 2021 13:43 Laat ik zeggen dat ik in een aantal gravel-afdalingen, met diepe sleuven, stenen en modder, blij was met m’n 650b wielen en 50mm banden 😉
Nog maals enorm bedankt voor de tip, ik was ontzettend blij dat ik de dikke banden met grof profiel had gestoken. Het lag er echt heel erg slecht bij op sommige plekken, soms zelfs niet eens geschikt voor gravelfiets (zeker met mijn beperkte stuurmanskunsten)

Afbeelding

Uiteindelijk na 75km toch nog hard op mijn gezicht gegaan (en het ging nog zo lekker)
Een best goede afdaling maar de sleuf waar ik in zat, ging wat naar rechts. Opzich niet zo'n probleem maar daar zat net een enorme hoeveelheid onkruid waar mijn stuur in vasthaakte, tegen 40km/u over de kop, even blijven liggen met de wind uit mijn longen geklopt (geen tof gevoel, je denkt echt dat je gaat sterven :oops: )
Uiteraard recht in de netels terecht gekomen, halve gezicht lijkt in brand te staan, beide armen en 1 been. Echt niet tof.
Dan recht gestaan, schade bekeken, viel best mee (stuur scheef en speling op balhoofd)

Besloten om wat door te rijden tot op een plekje waar wat meer plaats was en ik niet in de weg stond.
Daar met de multitool het balhoofd gesteld, stuur recht gezet, shifter recht gezet en loshangende DI2-kabel aan de shifter terug vast gemaakt.

Ik kon door maar het ging niet meer vooruit, rug begon op te spelen, knie deed wat pijn. Dus op het einde dan maar 10km ingekort en met 115km geëindigd.
Mooie fiets heb je daar! Welk merk/type is dit? :like:

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 sep 2021 20:06

Ik probeerde iemand op een fully te volgen, achteraf bekeken niet zo slim.

We waren al een tijdje samen onderweg, elkaar wat proberen dood te rijden, was echt leuk (tot ik tegen de grond ging)

Het was inderdaad een fraaie rit, maar in deze toestand misschien wat beter geschikt voor een MTB dan voor een gravelfiets.


Het is een Velobuild gravelframe, opgebouwd met een mix van vanalles en nog wat dat ik had liggen maar voornamelijk GRX DI2 (shifters en remmen)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 sep 2021 20:22

Balen dat je zo gevallen bent. Gelukkig uiteindelijk zonder veel schade (hopelijk ook achteraf).

Die sleuven vond ík ook zó verraderlijk! Maakte dat ik veel afdalingen deed “met de rem erop”. Toch vond ik het wel een mooi avontuur!

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 06 sep 2021 08:46

Afbeelding

Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 sep 2021 10:29

TL@ schreef: 04 sep 2021 20:06
Het was inderdaad een fraaie rit, maar in deze toestand misschien wat beter geschikt voor een MTB dan voor een gravelfiets.
Vorig jaar heb ik gravelride de cauberg gedaan. Ik op een XC hardtail. Maat op een gravelbike.

Maar voor gravel is dat aan de heftige kant. Je moet je snelheid dusdanig aanpassen dat het net ballet is. Je heb met een gravelbike gewoon geen controle en sowieso de kracht niet om het gecontroleerd uit bv een geul te sturen.

In deze tijd van het jaar is het in de ochtend ook nog gewoon vochtig en gewoon niet makkelijk.

Organisatie moet daar wel rekening mee houden, je zag er zat op 30 of 35mm banden.

Je moet echt een andere mindset hebben off road. Je moet altijd stil kunnen staan in het stuk wat je ziet

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 sep 2021 10:43

Dat is het inderdaad net, je geraakt een geul echt niet meer uit met de gravelfiets.

Sommige stukken waren zo stevig dat tot stilstand komen gewoon geen optie meer was.

Op verschillende plekken heb ik er met de MTB naar beneden zien wandelen terwijl ik nog op de fiets zat en me afvroeg waar ik mee bezig was (maar eenmaal besloten om te rijden, was er geen weg meer terug)

Ik was in ieder geval erg blij met de bredere banden en meer grip.

Rug is al beter, gisteren toch nog op de koersfiets buiten geweest voor 150km. Op de fiets had ik redelijk weinig last maar nadien terug rechtkomen, dat was pijnlijk. Vandaag nog stijf en straks naar de osteopaat om alles recht te laten zetten en dan hopelijk terug (min of meer) pijnvrij
Afbeelding

Koen42
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 19 apr 2018 16:13

Koen42 26 sep 2021 21:13

Ik merk dat er meer en meer gravelbikes aangeboden worden met elektronische schakelgroepen. O.a. de nieuwe Trek Checkpoint SL6 krijgt de Sram Rival etap. Op internet vind ik dan autonomiewaarden terug van 10 tot 22 uur voor de batterij. Dat maakt deze fietsen toch ongeschikt om meerdaagse bikepacking ritten mee te maken?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 27 sep 2021 06:14

Batterijen gaan echt veel langer mee. Ik heb begin september een gravelweekend gehad in de Hautes Fagnes (15 uur op fiets met veel schakelen). Vooraf volledig opgeladen en nu zit de batterij nog voor 75% vol. En bij twijfel kun je een reservebatterij meenemen of tijdens de meerdaagse tocht opladen. Garmin/wahoo zul je ook op moeten laden.
o'7o

Plaats reactie