Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Krachten op schijfrem wielen

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 aug 2021 13:58

Begin dit jaar is het in een topic wel eens hierover gegaan.
Over de krachten op met name het voorwiel.

Dan wordt er vaak, ook door mij aangehaald, dat het op de MTB ook goed gaat.
Dat terwijl ik ook vaak denk en schrijf dat de belasting op de MTB minder is, lig anders.
Ik had daar toen met Keezx (waar is die gebleven) een prima discussie over.

Na mijn vakantie in Spanje zag ik een kleine beschadiging op mijn carbon voorvelg.
Ik check regelmatig mijn velgen, maar dan vooral de spaakgaten.
Die was zo klein 3/4mm dat ik gewoon verder gereden ben. Aan het einde van de vakantie checkte is dat nog een keer en bleken er vier te zijn. Achter ook twee.
( ik kreeg het niet op de foto helaas)

Inmiddels heb ik de wielen opnieuw laten inspaken met nieuwe velgen. Of het garantie is of niet gaat het nu even niet om.

Het gaat me over de bewustwording en om het feit dat er dus kennelijk toch veel meer krachten op de velg komen dan we denken.

In Spanje was er 1 afdaling opnieuw geasphalteert en ik merkte daar dat ik op een gegeven moment zo hard kon remmen dat ik moeite had op de fiets te blijven zitten, ook de steeds bredere banden met nog meer grip dragen hier aan bij.
Op dat moment ging het gek genoeg ook door mijn hoofd, als de boel maar heel blijft en dat heb ik echt nooit.

Mijn wielbouwer had dit niet eerder gezien, er zat een 5 a 6k mee gereden zijn in bergen heuvels en als het hard waait. Mijn ander polderset zit inmiddels 20k op en helemaal niets mee. Verschil is dat die 55mm zijn en de klimwielen 33mm. Het zijn lichte velgen maar met 380 gram niet extreem. 24 spaken.

Ik schrijf het met name om bewustwording, en voorkomen van ongelukken.
En of wellicht andere hetzelfde hebben en het herkennen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 aug 2021 17:16

Zelfde merk velgen?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

hayes

hayes 29 aug 2021 18:15

Ik ben absoluut geen kenner, maar op ene gegeven moment moet gewichtsbesparing toch ten koste van iets zijn?

Geen idee of het klopt, maar ik las ooit dat tijdritfietsen zo (licht) gemaakt zijn dat ze eigenlijk niet lang meegaan.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 29 aug 2021 18:21

Tijdritfietsen zijn toch juist niet licht? En door de platte buizen nog eens oncomfortabel hard ook.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5349
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 29 aug 2021 18:22

Ach ik heb ook velgremwielen gehad waar de carbon spaakgaten begonnen uit te scheuren. Dus ik weet niet of het nu per se aan de schijfremmen ligt. Het gekke is vooral dat je tegenwoordig bijna niet meer kan voorspellen wat lang mee gaat en wat niet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 29 aug 2021 19:26

Word dat eigenlijk getest?
Hoeveel massa een wiel aan moet kunnen als er geremd word ?

Ik weet niet of je het massa mag noemen
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 aug 2021 19:35

Zijn beide hetzelfde merk.

Ze zijn niet gescheurd bij de spaken alle plekken zitten circa 1cm naast het spaakgat in het midden van de velg, aan de zijkant,

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 29 aug 2021 20:28

Komt de schade daadwerkelijk door het remmen?
Of ben je er alleen bevreesd voor, maar ligt de oorzaak elders?

Maw wat is oorzaak van het beschreven gevolg?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 aug 2021 09:51

Zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Maarja hoe ga je daar achter komen. Gezien de plaats heb ik en mijn wielbouwer het idee dat dit het meest aannemelijk is.

Dat wordt versterkt door:
-Niet bij de 55mm, die ik met smallere banden en hogere spanning heb gereden
-circa 4x zoveel kilometers met de 55mm
-Alleen in de polder waar je veel minder remkracht hebt met de 55mm

Tegen:
De 55 heeft meer materiaal en is daardoor wellicht steviger.

Wat ik hier al zei, ik remde zo hard dat ik de fiets net onder controle kon houden en lag al met mijn buik op het zadel en kont erachter. Kracht was echt heel hoog. Ik heb op de race nog niet eerder deze krachten ervaren. Maargoed het kan dus wel,.......

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 30 aug 2021 10:27

Er zit hier volgens mij inderdaad een wezenlijk verschil tussen velg- en schijfremmen;

Bij velgrem grijpen zowel de kracht ten gevolge van de grip op het wegdek als de (tegengestelde) remkracht aan op de velg.
Bij schijfremmen zullen de spaken in dit krachtenspel gaan meedoen (er zal immers iets de remkracht vanaf de schijf die aan de naaf vastzit moeten overbrengen naar velg/band waar de tegengestelde kracht op het wegdek uitgeoefend wordt).

Zo op zijn boerenfluitjes beredeneerd;
- Men doet van oudsher meer spaken in een achterwiel omdat daar de aandrijfkracht via de spaken overgebracht moet worden.
- Ik gok dat de gemiddelde wielertoerist op een fiets met schijfremmen meer rem- dan aandrijfkracht zal kunnen generen.
- De meeste remkracht wordt op het voorwiel gegenereerd.
Dan zou je bijna zeggen dat bij schijfremmen voor meer spaken dan achter moeten? ;)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 aug 2021 10:40

Er is in ieder geval al een reden om een schijfremwiel niet radiaal te spaken, maar te kruizen. Net als tenminste de aandrijfzijde van een achterwiel (met velgrem).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 30 aug 2021 11:06

RKN schreef: 30 aug 2021 10:27 Er zit hier volgens mij inderdaad een wezenlijk verschil tussen velg- en schijfremmen;

Bij velgrem grijpen zowel de kracht ten gevolge van de grip op het wegdek als de (tegengestelde) remkracht aan op de velg.
Bij schijfremmen zullen de spaken in dit krachtenspel gaan meedoen (er zal immers iets de remkracht vanaf de schijf die aan de naaf vastzit moeten overbrengen naar velg/band waar de tegengestelde kracht op het wegdek uitgeoefend wordt).

Zo op zijn boerenfluitjes beredeneerd;
- Men doet van oudsher meer spaken in een achterwiel omdat daar de aandrijfkracht via de spaken overgebracht moet worden.
- Ik gok dat de gemiddelde wielertoerist op een fiets met schijfremmen meer rem- dan aandrijfkracht zal kunnen generen.
- De meeste remkracht wordt op het voorwiel gegenereerd.
Dan zou je bijna zeggen dat bij schijfremmen voor meer spaken dan achter moeten? ;)
Helemaal juist. Je kunt een stuk sneller remmen dan accelereren. Toch zie je bij MTB wielen dat wielen wat zwaarder belast worden omdat een berijder een voorwiel vaak wel over een obstakel helpt (of ontlast) waarna met veel geweld het achterwiel erop knalt.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie