Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Tips voor een beginner

Utrechtenzo
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2020 08:12

Utrechtenzo 27 aug 2021 07:52

Dag allen,

Ik ben sinds 1 maand bezig om mijn conditie op te bouwen en tegelijkertijd af te vallen. Ik ben een man van 49 en weeg 91 kg.

Na 3x per week 3 weken achter elkaar een rondje Loosdrecht te hebben gedaan (ong. 1 uur) met een gemiddelde van 29 km/u, ben ik nu overgestapt naar 2 uur fietsen met een gem. van ongeveer 26 km/u.

Ik merk dat ik hier sowieso erg veel voldoening uit haal en het vrij gemakkelijk kan volhouden.

Ik lees mij suf qua tips over herstel, voeding en rust, maar lees veel contradicties. De ene zegt dat je binnen een 1/2 uur na de training veel koolhydraten moet eten, terwijl de ander juist benadrukt dat eiwitten juist hetgeen is wat je direct moet aanvullen. De ene geeft aan dat je niet te zwaar moet eten, terwijl de ander complete maaltijden adviseert (rijst/zoete aardappelen, brocolli en kip). Ook qua hersteltijd zijn er tegenstellingen. Ik voel mij vaak niet flauw of brak na afloop, maar juist energiek en heb vaak niet eens trek. Maar is bijv. een uitsmijter ham/kaas met volkorenbrood en een glas melk prima? Alles zit daar toch in?

Het liefst fiets ik om de dag. M.a.w. 24 uur rust en dan weer een mooie tocht maken.
Uiteraard is iedereen verschillend, maar ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een specifiek schema en/of mij kan adviseren wat ik juist wel/niet moet eten en drinken voor en na het wielrennen. Ben erg benieuwd naar jullie input!

Alvast bedankt & de groeten uit Utrecht

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 27 aug 2021 09:25

Ik had me er minder druk omgemaakt. Met 3 tot 6 uur in de week rustig fietsen is een normaal dieet ruim voldoende om te herstellen.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 27 aug 2021 09:50

Ik zou het eerste jaar vooral lekker fietsen en me niet druk maken over trainen. Wat variatie is wel fijn. (een keer wat harder, een keer wat langzamer, een rit over heuveltjes) Na een jaar af wat merk je vanzelf dat je niet meer verbetert. Dan kun je een app als join of fondo gebruiken om structuur aan te brengen in je trainingen.
Wat eten betreft sluit ik me aan bij bve. Een normaal (gezond en gevarieerd) dieet is prima.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 aug 2021 09:57

Het basisbeginsel van afvallen is dat je meer energie verbruikt dan dat je eet. Als je na het fietsen de verbruikte energie gaat aanvullen, zal je niet afvallen. Voor een combinatie van conditie opdoen en afvallen, kun je wel verstandige keuzes maken met wat je dagelijks eet.
Dat zou je eerst in beeld moeten krijgen, of beginnen met de overduidelijk minder verstandige keuzes te laten staan of te minderen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 27 aug 2021 12:08

Veel te serieus!
Stop met cijfers/meten etc.

Ga drie keer in de week fietsen en zorg dat je er van GENIET!!

Probeer gewoon gezond te eten. In begin val je misschien niet af omdat er spieropbouw is maar verder is het simpel.
Val je niet af en wil je dat wel? meer fietsen en/of minder eten.

MAAR VOORAL: zorg dat het leuk is, Ik heb er al zoveel zien komen en zoveel zien gaan.
In mijn directe omgeving staan zomaar bij 4-5 lui een dure racefiets al jaren niks te doen. De rijders keken mij een aantal jaren terug er op aan dat ik geen computer op m'n fiets had en dat ik niet leefde als een monnik.
Verschil: ik zit al een halve eeuw met veel plezier op de racefiets maar ben niet met cijfers/meten/wegen bezig en fiets volgende maand gewoon een paar knappe cols op.

Discipline is een bitch en daarom niet teveel met cijfers bezig maar vooral LEKKER fietsen.
Genieten van de zon op je gezicht, de wind langs je benen zelfs genieten van de regen. Want regen hoort nu eenmaal bij een buitensport.

Schema voor de komende vijf jaar: geniet!

Over vijf jaar heb ik dan het schema voor geordenden! (spoiler alert.............)

meuk
Forum-lid
Berichten: 1099
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 27 aug 2021 12:57

Hear hear!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 aug 2021 16:21

Plus 1, plus 1, plus 1

Nog een extra tip. Focus je niet blind op koolhydraten. Je hebt ze minder hard nodig dan menigeen denkt, zeker met inspanningen van 1-2 uur. Gelletjes en herstel shakes of God weet wat er allemaal in die dieet en fiets magazines staat, ik zeg niet over nadenken. Gewoon lekker eten, niet teveel en lekker fietsen. That's it.
Live fast; die young. mijn blog

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 27 aug 2021 17:20

De zgn. 'voedingsdeskundige' in ons fietsgroepje moest vandaag weer als eerste lossen.

Lekker veel fietsen met veel afwisseling is gewoon, zoals hierboven reeds gezegd, het belagrijkste. Voor ritjes van een uur of 2 heb je normaal gesproken geen bijzondere herstelvoeding voor nodig.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 27 aug 2021 17:53

Lekker gaan fietsen. Je fietst pas een maand

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 09 sep 2021 09:31

Absoluut geen probleem dat je veel opzoekt, maar bedenk ook dat je, zoals de meesten hier, een recreant bent en al die extra omkadering niet nodig hebt. Door al dat opzoekwerk kan het wel gebeuren dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zoals hierboven al meermaals gezegd: gewoon "normaal" leven en genieten van het fietsen en binnen een aantal maanden eens kijken of je doelen dichterbij komen. Als dat niet zo blijkt te zijn, dan kan je dan nog altijd wat meer aandacht aan voeding/training/... gaan besteden.

Je maakt het ook zo complex als je zelf wil. Veel van die vraagstukken kan je ook oplossen door naar je lichaam te luisteren: Ben je vermoeid? Dan rust je wat meer. Heb je écht honger? Dan eet je wat meer. Heb je dorst? dan drink je. Heb je ergens een pijntje? Dan rust je.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 09 sep 2021 21:21

TS heeft het over afvallen, maar wat is je doel? Hoeveel kg wil je kwijt raken? Je bent net een maand bezig.

Ben het met onze bourgondiër GastheerG eens dat genieten op de fiets een belangrijk onderdeel is maar ik zou de cijfertjes toch niet helemaal wegcijferen…

Met de tijd en intensiteit waarop je per week traint (of fietst, het is maar wat je wil) is een aangepast dieet niet echt nodig (herstel shakes, gelletjes, poeders, e.d.).

Gewoon gevarieerd en met mate eten. Probeer eens bij te houden wat je allemaal naar binnen werkt en hou daarbij de weegschaal 1x per week in de gaten. Vervolgens je hoeveelheden aanpassen. En een licht hongergevoel hoort er dan bij ‘s avonds.
older Budweiser

WM1234
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 jan 2020 13:58

WM1234 24 sep 2021 23:55

Hier inmiddels met mijn 2e jaar bezig (januari vorig jaar begonnen). In het begin vooral lekker gefietst (voornamelijk alleen vanwege drukke agenda) en geprobeerd steeds verder te komen. Het duurde wel even voordat ik eindelijk lekker op de racefiets zat en gewend was aan de houding voor langere periodes.

De eerste paar maanden heb ik opgebouwd van 20 km naar 85 km aan 1 stuk waarin mijn favoriete afstand vanwege de tijdsbesteding en plezier tussen de 50 en 60 km is (circa 2 uurtjes rijden). De eerste keer 85 km hing ik zowat naast mijn fiets op de terugweg aan het einde vanwege een hongerklop dus dan ga je dat weer leren door veel te lezen bijvoorbeeld op dit forum, hoe je moet eten en drinken. Bij mij werkt 1 bidon water per uur en 1 bidon isotonic (vaak 2 bidons mee en om en om gemixt drinken) en 1 stuk eten (banaan, krentenbol, stroopwafel of iets anders naar keuze) per uur / 1,5 uur voor langere ritten. Ritten tot 2 /3 uur neem ik meestal alleen 2 bidons water mee, daarna heb je wel echt wat nodig.

In de zomer heb ik de eerste keer 100 / 110 km gefietst (en dat jaar nog meerdere malen herhaald met Nederlandse Heuvels zoals de Amerongse Berg / Leersum etc.), weer precies hetzelfde probleem als 85 km, warme dag en te weinig water en eten maar over het algemeen wel prima tijden omdat je toch blijft doortrappen.

Daarna toen het kouder werd (rond oktober) heb ik een hartslag meter en een fietscomputer gekocht omdat ik merk dat je vaak toch te hard fietst met een te hoge hartslag (dat is bij jou nu denk ik ook het geval, wat op zich niet erg is). Daarna ben ik meer op duur gaan trainen in een lage hartslag zone, voelt raar aan omdat het tergend langzaam gaat en afgewisseld met af en toe ook snellere rondes en de hele winter buiten gefietst. Persoonlijk heeft die investering mij meer bewust gemaakt van het fietsen en de effecten van vet & koolhydraten verbranding + verzuring en daardoor is het ook leuker geworden omdat je alle data kan uitlezen en kan delen op Strava. Ook ga je slimmer rijden door je energie beter in te zetten (bijvoorbeeld in het begin achter snelle jongens uit de wind te rijden en in je vet verbanding ipv koolhydraten zone te rijden).

Ik merk dat de fietsconditie daar veel beter door is geworden en in de lente van dit jaar heb ik de eerste 150 km (circa 5,5 uur) gefietst in een groepje, eigenlijk zonder problemen. Nu moet ik wel zeggen dat voor mij persoonlijk het bijna op werken begint te lijken als je veel km's rijdt op een dag en voor mij het plezier wel ophoudt na 100/110 km. Het is voor iedereen anders maar dat ga je zelf ervaren. Mijn volgende doelen gaan nu meer richting berg klimmetjes maar dat is in NL lastig dus het is nu vooral in de buurt rond rijden en af en toe eens een ritje in NL.

Heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt maar het belangrijkste is plezier maken.

Plaats reactie